فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۹۶۵

لزوم تعدیل ۴۰ تا ۶۰ درصدی نرخ فروش محصولات دارویی

لزوم تعدیل ۴۰ تا ۶۰ درصدی نرخ فروش محصولات دارویی

​در شرایطی که شرکت های دارویی فعال در بازار سرمایه، به تدریج، با انتشار اطلاعیه های جداگانه ای، در سامانه کدال، از دریافت مجوزهای افزایش نرخ فروش محصولاتشان خبر می دهند، کارشناسان می گویند: برای ماندگاری و ادامه حیات شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه دارو و هم چنین شرکت های داروساز نیاز است بهای فروش محصولات و مواد اولیه در این صنعت، ۴۰ تا ۶۰ درصد دیگر تعدیل شود.

به گزارش تجارت نیوز،

محمد یزدانی، معاون مالی شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک، درباره تاثیر افزایش نرخ فروش محصولات دارویی شرکت‌های داروسازی بر سودآوری آنها، گقت: قطعا افزایش قیمت، تاثیر مستقیم و بسیاری بر سودآور شدن شرکت‌ها دارد چرا که از زمان اجرای طرح دارویار (طی دو سال گذشته) به منظور کنترل قیمت دارو، فشار زیادی بر شرکت‌های مواد اولیه وارد شده و حاشیه سود آنها را کاهش یافته است.

بهای تمام شده شرکت‌های دارویی

او با تاکید بر این که قیمت‌گذاری دستوری، شرکت‌های دارویی را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است، افزود: ۶ برابر شدن قیمت مواد اولیه وارداتی برای تولید دارو، تاثیر نامطلوبی بر بهای تمام شده شرکت‌های داروساز گذاشته است.

الزام به تولید

یزدانی با بیان اینکه طی این دوران، شرکت‌های داروساز نمی‌توانستند خطوط تولیدشان را متوقف کنند چون ملزم به تولید بودند، اعلام کرد: از زمان اجرای طرح دارویار، هیچگونه افزایش قیمتی بابت هزینه‌های سربار، حقوق و غیره اعمال نشده، شرکت های دارویی برای اینکه خطوط تولیدشان بلا استفاده نماند و دچار زیان بیشتری نشوند، مجبورند با سود جزئی و حتی زیان، محصولاتشان را عرضه کنند.

افزایش سود ناخالص شرکت های دارویی

معاون مالی شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک اضافه کرد: اگر شرکتی به توقف تولید مواد اولیه اقدام کند، قطعا باید پاسخگوی مدیران و مسئولان باشد. لذا این شرکت که بیشترین ارزبری را نسبت به شرکت‌های دارویی دیگر دارد مجبور است با قیمت دستوری که سودی در آن نیست مواد اولیه دارو را بفروشد.

او تاکید کرد: حتی اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد نرخ فروش شرکت افزایش یابد، برای دوره باقی مانده امسال و سال آینده شاهد افزایش سود ناخالص شرکت خواهیم بود.

هزینه های مالی دو برابر

یزدانی با بیان اینکه از زمان اجرای طرح دارویار دو سال می‌گذرد، تاکید کرد: این طرح ضربه مهلکی به صنعت دارو وارد کرد به طوری که با ۶ برابر شدن نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری، سقف تسهیلات محدود و وصول نشدن مطالبات از دولت، مجموعه صنعت دارو با مشکلات و موانع بسیاری مواجه و هزینه‌های مالی نسبت به سال گذشته دو برابر شد.

او با تاکید به اینکه هزینه مالی شرکت‌های داروسازی مواد اولیه افزایش یافته است، گفت: برای اینکه شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه داروسازی به حیات خود ادامه دهند نیاز است بهای مواد اولیه حداقل ۱۰تا ۱۵ درصد دیگر افزایش یابد.

تشویق برای افزایش تولید وطرح های توسعه ای

علیرضا خدایی، کارشناس صنعت دارو هم با بیان اینکه دولت باید به چرخه کامل تولید دارو کمک کند و کسانی که خواهان تولید دارو با کیفیت هستند باید مورد حمایت قرار گیرند، گفت: به طور حتم، افزایش نرخ فروش محصولات دارویی تاثیر بسیار خوبی بر سوده شدن شرکت‌ها و تشویق و ترغیب افزایش تولید و طرح‌های توسعه ای دارد.

حاشیه سود شرکت‌ها

او با تاکید به اینکه افزایش نرخ فروش بر سودآوری شرکت‌ها موثر است، اعلام کرد: رقم افزایشی ۱۱ تا ۲۸ درصد تاثیر کمتری بر سودآوری شرکت‌ها دارد اما امیدواریم سازمان غذا و دارو در دولت جدید بتواند با اعمال سیاست های دقیق کمک کند تا هزینه‌ شرکت‌ها پوشش داده شود و حاشیه سود شرکت‌ها همانند گذشته افزایش یابد.

خدایی با بیان اینکه با قیمت‌گذاری دستوری، گردش نقدینگی شرکت‌ها با مشکل اساسی مواجه و حاشیه سود آنها پایین است تا مواد اولیه بخرند، گفت: با این افزایش نرخ فروش، تنها شرکت‌های آسیب دیده از حاشیه زیان خارج شده‌اند. لذا بهتر است در دولت جدید برای ادامه حیات و ماندگاری بیشتر شرکت‌های داروساز، قیمت محصولات دارویی ۴۰ تا ۶۰ درصد تعدیل شود.

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.