فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۱۷۶

اصابت ترکش اخبار آیفون به بازار موبایل ایران

اصابت ترکش اخبار آیفون به بازار موبایل ایران

آیفون ۱۳ معمولی ظرف یک هفته شش میلیون گران شد. یکبار دیگر اخبار و شایعات مربوط به واردات گوشی‌های اپل بازار موبایل را تحت‌تاثیر قرار داده است

به گزارش تجارت‌نیوز، ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ و ۱۲ آنقدر خبر مهم و تاثیرگذاری برای بازار موبایل کشور به حساب می‌آید که در عرض چند ساعت آنهم در روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه، با واکنش و تکذیب سازمان توسعه تجارت روبرو می‌شود.

ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ و ۱۲ البته تنها خبر مهم این روز‌های بازار موبایل نیست و از یک هفته قبل به اینطرف ماجرای اعمال تعرفه ۹۶ درصدی برای واردات مدل‌های سری ۱۴ و ۱۵ اپل، بازار موبایل را تحت‌تاثیر قرار داده است. آیفون ۱۳ که اوایل خرداد امسال با کمتر از ۳۸ میلیون قابل خریداری بود، بدون کمک دلار حالا در مرز ۴۵ میلیون فروخته می‌شود. افزایش قیمت آیفون طبق رسم نانوشته‌ای که وجود دارد، گریبانگیر مدل‌های میانرده و اقتصادی بازار شده و گوشی‌های ارزانقیمت سامسونگ و شیائومی در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم با گوشی‌های گرانقیمت آیفون هم‌مسیر شدند.

ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ تکذیب شد

ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ و ۱۲ صبح پنجشنبه ۱۰ خرداد به تیتر یک سرویس اقتصادی اغلب رسانه‌ها رسید. تسنیم به نقل از مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران از ابلاغ بخشنامه‌ای به تاریخ روز هشت خرداد به گمرکات اجرایی خبر داد. واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل طبق این بخشنامه کلا ممنوع است و در صورت لغو ممنوعیت واردات، بحث سود بازرگانی ۹۶ درصدی مطرح می‌شود.

ممنوعیت واردات آیفون تقریبا از دو سال قبل فقط به مدل‌های سری ۱۴ به بالا اپل تعلق می‌گرفت، اما این خبر می‌توانست حکم جدیدی در بازار موبایل کشور داشته باشد؛ واردات آیفون به صورت کامل ممنوع شده و مدل‌های آیفون ۱۳ و پایین‌تر که تا روز‌های قبل از گمرک ترخیص می‌شدند از حالا به بعد اجازه ورود به کشور ندارند.

ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ آنقدر خبر مهم و تاثیرگذاری در بازار موبایل به حساب می‌آید که ظرف کمتر از چند ساعت، آنهم در روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه با واکنش و تکذیب سازمان توسعه تجارت همراه می‌شود. پیگیری‌های ایسنا و مهر در همان ساعات ابتدایی اعلام خبر ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ مشخص می‌کند ممنوعیت واردات آیفون که در روز‌های گذشته یکبار دیگر روی زبان‌ها افتاده، مربوط به مدل‌های ۱۴ به بعد است و ممنوعیت جدیدی در رابطه با ورود آیفون به کشور وجود ندارد.

تاثیر واردات آیفون با تعرفه ۹۶ درصدی

قیمت آیفون ۱۳ معمولی تا یک هفته قبل به لطف فروکش کردن تب و تاب روز‌های ابتدایی سال در بازار ارز، به کمتر از ۳۸ میلیون رسید. از ابتدای هفته، اما فروشنده‌های موبایل بدون دلیل و منطق و احتمالا به خاطر ماجرای تعرفه ۹۶ درصدی واردات آیفون، قیمت‌ها را بالا بردند.

قیمت آیفون ۱۳ معمولی در عرض فقط یک هفته حدود شش میلیون تومان بالا رفت و فروشنده‌های موبایل برای آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ با پارت‌نامبر CH رقمی نزدیک ۴۴ میلیون تومان درخواست می‌کردند.

آیفون ۱۳ معمولی نسخه ۲۵۶ گیگ هفته قبل با کمتر از ۵۲ میلیون تومان قابل خریداری بود، اما الان قیمت آیفون ۱۳ معمولی نسخه ۲۵۶ گیگ به مرز ۵۶ میلیون تومان می‌رسد.

آیفون ۱۴ و ۱۵ تا همین الان به شکل قانونی و رسمی فروخته نمی‌شود و خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی و فروشنده‌های بازار موبایل هم از اعلام قیمت آیفون ۱۴ و ۱۵ خودداری می‌کنند، اما بدنیست بدانید ماجرای تعرفه ۹۶ درصدی واردات آیفون به مدل‌های قدیمی و از مدافتاده اپل هم رحم نکرده.

قیمت آیفون ۱۱ به عنوان مثال در یک هفته حدود دو میلیون تومان ری کرده است. گوشی که از چهار و نیم سال پیش در بازار حضور دارد، به‌جای ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که در اولین روز‌های خرداد به خریداران پیشنهاد می‌شده، حالا برچسب قیمت تقریبا ۳۰ میلیون تومانی به خود می‌بیند. این همه ماجرا نیست و طبق رسم نانوشته‌ای که در بازار موبایل وجود دارد، افزایش قیمت آیفون به تدریج قیمت بقیه گوشی‌ها و برند‌های بازار را تکان می‌دهد.

تاثیر افزایش قیمت آیفون در بازار موبایل

گلکسی A۱۵ به‌عنوان میانرده اقتصادی سامسونگ در هفته‌های گذشته ارقام کمتر از شش میلیون را تجربه می‌کرد، اما الان کف قیمت گلکسی A۱۵ سامسونگ به شش میلیون و ۷۰۰، ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

گلکسی A۰۵S که جزو ارزان‌ترین گوشی‌های امسال سامسونگ است، فعلا حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد، اما فروشنده‌های موبایل تا همین یک هفته قبل با کمتر از پنج میلیون حاضر به فروش گلکسی A۰۵S بودند. گلکسی S۲۳ FE یک نسخه اقتصادی از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ است که با افزایش قیمت تقریبا سه میلیون تومانی در روز‌های گذشته، حول و حوش ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G در جمع گوشی‌های شیائومی شرایطی مثل A۱۵ سامسونگ را به چشم می‌بیند و به محبوب‌ترین گوشی این روز‌های برند چینی در ایران تبدیل شده. قیمت ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G در همین بازه زمانی یک هفته‌ای از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. پوکو X۶ پرو نسخه ۵۱۲ گیگابایت یک هفته قبل قریب ۱۷ میلیون تومان ارزش داشت، اما فروشنده‌های موبایل الان با کمتر از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حاضر به فروش پوکو X۶ پرو نیستند. یا مثلا گلکسی S۲۴ اولترا نسخه یک ترابایت که در عرض یک هفته در یکسری از فروشگاه‌های اینترنتی و بازار موبایل افزایش قیمت ۱۰ میلیون تومان را به ثبت رسانده است.

ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ و ۱۲ و قبل از آن، تعرفه ۹۶ درصدی واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ جنبه رسمی و جدی نگرفته، اما انگار تاثیر این اخبار و شایعات برای تکان دادن بازار موبایل کافی بوده.

افزایش قیمت موبایل ظرف یک هفته

گوشی قیمت سوم خرداد قیمت 10 خرداد
آیفون 13 معمولی نسخه 128  38 میلیون تومان 45 میلیون تومان
آیفون 13 معمولی نسخه 256  52 میلیون تومان 55 میلیون تومان
گلکسی A15 پنج میلیون و 900 هزار تومان  شش میلیون و 700 هزار تومان
گلکسی S23 FE 24 میلیون تومان 27 میلیون تومان
گلکسی A05s چهار میلیون و 900 هزار تومان پنج میلیون و 500 هزار تومان
ردمی نوت 13 نسخه 4G 9 میلیون و 500 هزار تومان 10 میلیون و 700 هزار تومان
پوکو X6 پرو 17 میلیون تومان 18 میلیون و 500 هزار تومان

 

منبع : فرارو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.