کد مطلب: ۸۹۰۲۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۳۴.۶ درصدی پرداخت وام بانکی تا پایان مهر ماه/ بانک‌های تهران ۴,۵۵۰ همت سپرده جذب کردند

رشد 34.6 درصدی پرداخت وام بانکی تا پایان مهر ماه/ بانک‌های تهران 4,550 همت سپرده جذب کردند

طبق گزارش بانک مرکزی از آمار تسهیلات و سپرده‌ها تا پایان مهر ماه میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها از 8,375 همت عبور کرد و آمار وام‌های پرداختی نیز به 6,347 میلیارد تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی که هر ماه آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و پرداخت وام بانکی به تفکیک استان‌ها را منتشر می‌کند، به‌تازگی گزارش مربوط به مهر ماه سال جاری را در وبسایت رسمی خود بارگزاری کرده است؛ گزارشی که در آن، داده‌های مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی درج شده است.

داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهند که مانده تسهیلات بانکی پرداخت شده از سوی بانک‌های کشور در هفت ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 34.6 درصد رشد کرده است. به علاوه، در این مدت مبلغ مانده سپرده‌ها در بانک‌ها نیز 30.3 درصد افزایش یافته است.

وام مهر

بانک‌ها چقدر وام دادند؟

براساس آمارهای بانک مرکزی، بانک‌های کشور تا پایان مهر ماه امسال 6 هزار و 347 هزار میلیارد تومان وام بانکی پرداخت کرده‌اند. مقایسه این رقم با میزان پرداخت وام در هفت ماهه سال 1401 و نسبت به ابتدای سال جاری، نشان از رشد به ترتیب 34.6 درصد و 13.7 درصدی میزان پرداخت تسهیلات دارد.

همچنین در سایت بانک مرکزی تاکید شده که عمده ارقام تسهیلات، شامل مطالبات از دولت، خالص تسهیلات اعطایی ریالی وارزی و مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول است.

60 درصد وام‌ها به تهرانی‌ها رسید

واکاوی تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی به تفکیک استان‌ها در هفت ماهه سال جاری نشان می‌دهد که بانک‌های استان تهران همچون ماه‌های گذشته بیشترین وام را به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند. به طوری که در این مدت 3,793 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های این استان پرداخت شده که این مبلغ معادل حدود 60 درصد از کل وام‌های پرداختی در کل کشور است.

پس از پایتخت، بانک‌های استان اصفهان با پرداخت 262 هزار میلیارد تومان وام در مدت مذکور، در رده بعدی قرار دارند. همچنین حدود 210 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز از سوی بانک‌های استان خراسان رضوی به متقاضیان پرداخت شده است.

در طرف دیگر اما تا پایان مهر ماه، سه استان کهگیلویه وبویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی، کمترین میزان وام را در مقایسه با دیگر استان‌ها پرداخت کرده‌اند.

سپرده‌گذاری 8 هزار و 375 هزار میلیارد تومانی در بانک‌ها

بررسی گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی از میزان سپرده‌های بانکی تا پایان مهر ماه سال 1402 نشان می‌دهد که رقم مانده سپرده‌ها در این مدت به هشت هزار و 375 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم علاوه بر رشد 30.3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نسبت به ابتدای سال جاری نیز 15.1 درصد افزایش یافته است.

آن طور که بانک مرکزی در گزارش خود تاکید کرده، سپرده‌های محاسبه شده در این آمارها، در دو دسته ریالی و ارزی جای می‌گیرند. بخش عمده سپرده‌های ریالی، شامل سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مثل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت هستند. به علاوه، عمده سپرده‌های ارزی نیز از سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس‌‌انداز و پیش‌دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی تشکیل شده‌اند.

علت اختلاف آمار سپرده‌ها در تهران چیست؟

به دلیل اینکه دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران واقع شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های پایتخت انجام می‌شود، رقم مانده سپرده‌های بانکی همچون تسهیلات پرداختی در تهران اختلاف قابل توجهی نسبت به باقی استان‌ها دارد. طوری که چهار هزار و 550 هزار میلیارد تومان، یعنی بیشتر از 54 درصد از سپرده‌های کل شبکه بانکی در شعب بانک‌های استان تهران سپرده‌گذاری شده است.

پس از آن، بیشترین سپرده‌گذاری در بانک‌های استان اصفهان با رقم بیش از 407 هزار میلیارد تومان انجام شده است. استان خراسان رضوی نیز با مانده سپرده‌های 346 هزار میلیارد تومانی در رده سوم جای دارد. در طرف دیگر اما مردم استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی، کمترین میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.