کد مطلب: ۸۹۵۳۱۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در پایان پاییز به ۸۲.۷ درصد کاهش یافت

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در پایان پاییز به 82.7 درصد کاهش یافت

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسب سپرده قانونی در آذر ماه امسال با کاهش یک واحد درصدی در مقایسه با پاییز سال گذشته مواجه شده و از ابتدای امسال نیز 2.4 درصد افت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی اخیرا جدیدترین آمار و ارقام از مانده تسهیلات و سپرده‌ها در بانک‌ها را تا پایان آذر ماه سال 1402 منتشر کرد که بر اساس داده‌های این گزارش، مانده تسهیلات در شبکه بانکی در 9 ماهه سال جاری، به 6 هزار و 577 هزار میلیارد تومان ورسیده و رقم مانده سپرده‌ها نیز رقمی در حدود هشت هزار و 700 هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده است. علاوه بر آن، میزان سپرده‌های بانکی پس از کسر ذخیره قانونی نیز معادل هفت هزار و 857 هزار میلیارد تومان رقم خورده است.

یکی از داده‌های مهمی که می‌توان از گزارش بانک مرکزی استخراج کرد، رقم نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی است. چراکه این شاخص نشان می‌دهد که چه درصدی از سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، در قالب تسهیلات بانکی در اختیار مردم و مشتریان بانک قرار گرفته است.

نسبت تسهیلات به سپرده

تداوم روند نزولی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها

با استناد به گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در پایان آذر ماه امسال نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسب سپرده قانونی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با کاهش یک واحد درصدی مواجه شده و از آغاز سال جاری تاکنون نیز 2.4 درصد عقب‌نشینی کرده است. به این ترتیب نسبت مذکور در پایان 9 ماهه امسال به 82.7 درصد رسیده است.

بازه استاندارد نسبت تسهیلات به سپرده‌ها چیست؟

بر اساس استانداردهای جهانی، بهترین بازه برای نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در بازه 80 تا 90 درصد است. اگر این نسبت از بازه ذکر شده بزرگتر باشد، نشان‌دهنده این است که بانک‌ها بیش از توان خود وام می‌دهند و ممکن است که در آینده با کمبود وجوه نقد مواجه شوند. از سوی دیگر اما اگر این نسبت پایین‌تر از مقدار استاندارد باشد، به این معنی است که بانک‌ها نقش کمی در تامین مالی اقتصاد دارند و بخش کمتری از منابع خود را در قالب تسهیلات به مشتریان پرداخت کرده‌اند.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها به تفکیک استان

بررسی آمار و ارقام گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در پایان آذر ماه، در 17 استان بیش از میانگین کشوری است و در این میان، این نسبت در هشت استان بالاتر از سقف استاندارد است. به علاوه، بیشترین میزان نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در استان خراسان شمالی با رقم 139.4 درصد رقم خورده و این نسبت در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام، به ترتیب 125.2 درصد و 115 درصد ثبت شده است.

در طرف دیگر اما نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در 13 استان کشور کمتر از کف استاندارد مجاز است و مناطق آزاد تجاری با رقم 50.1 درصدی، کمترین میزان را رقم زده‌اند. به علاوه نسبت مذکور در استان‌های البرز و فارس نیز به ترتیب 55.4 درصد و 58.5  درصد ثبت شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.