فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۸۶۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تداوم کاهش معاملات در بازار باز/ بانک‌ها ۲۱ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردند

تداوم کاهش معاملات در بازار باز/ بانک‌ها 21 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردند

بانک‌ها در این هفته، سفارش‌های خود به مبلغ 21 هزار و 260 میلیارد تومان را در بازار باز ارسال کردند و بانک مرکزی، این مبلغ را به شبکه بانکی وام داد.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، روز گذشته جدیدترین به‌روزرسانی از این گزارش را منتشر کرد که شامل آخرین آمارها از وضعیت بازار باز و بازار بین بانکی است.

داده‌های گزارش بانک مرکزی از بازار باز هفته منتهی به نخستین روز مردادماه نشان می‌دهد که حجم ریپوها در این بازار، برای سومین هفته متوالی افت کرده است. این در حالیست که بانک مرکزی، این هفته نیز دو سررسید متفاوت برای سفارش‌های توافق بازخرید درنظر گرفت.

بازار باز 05.01

در بازار باز این هفته چه گذشت؟

در روز اول مردادماه 1403 شانزدهمین حراج عملیات بازار سال جاری، با مشارکت 11 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی برگزار شد. موضع عملیاتی بانک مرکزی، در این حراج نیز توافق بازخرید بود تا از این طریق، نقدینگی موردنیاز بانک‌ها را تامین کند و در این راستا، بانک‌ها 21 هزار و 260 میلیارد تومان سفارش برای جذب منابع نقد از بانک مرکزی در بازار باز ارسال کردند.

20 هزار و 630 میلیارد تومان از سفارش‌ها با مدت سررسید هفت روزه و 630 میلیارد تومان از آنها، با سررسید 84 روزه ارسال شدند که بانک مرکزی با همه آنها موافقت کرد و این منابع را برای بانک‌های متقاضی تامین کرد. حداقل نرخ توافق بازخرید در این هفته نیز 23 درصد بود.

در بازار باز این هفته، 22 هزار و 590 میلیارد تومان از ریپوها سررسید شد و بانک‌ها این مبلغ را به بانک مرکزی بازگرداندند. با این حال، همچنان 256 هزار و 940 میلیارد تومان از توافق‌های بازخرید همچنان تسویه نشده و بانک‌ها موظفند که در زمان سررسید، برای بازپرداخت این مبلغ به بانک مرکزی اقدام کنند.

سازوکار بازار باز چیست؟

بازار باز یکی از ابزارهای مهم اعمال سیاست‌های پولی بانک مرکزی و سازوکاری اساسی برای تامین وجوه موردنیاز بانک‌هاست. بانک‌ها سفارش‌های خود برای جذب نقدینگی را در بازار باز ارسال می‌کنند و بانک مرکزی، با توجه به سیاست‌های خود، همه یا بخشی از این سفارش‌ها را می‌پذیرد.

معاملات در بازار باز به صورت توافق بازخرید انجام می‌شوند. در واقع بانک مرکزی در ابتدا اوراق در اختیار بانک‌ها را می‌خرد و بانک‌ها موظفند که در تاریخ سررسید، این اوراق را خریداری کنند و اصل و سود این مبادله، که همان نرخ توافق بازخرد نام دارد را به بانک‌ها بازگردانند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.