فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۹۴۸

ثبت ارزش ۶.۶ هزار میلیارد ریالی در فروش‌ های روزانه/استقبال از اوراق سپنتا۰۳۲ و سمتا۰۵۱ در بازار مشتقه

ثبت ارزش ۶.۶ هزار میلیارد ریالی در فروش‌ های روزانه/استقبال از اوراق سپنتا۰۳۲ و سمتا۰۵۱ در بازار مشتقه

ارزش معاملات ثبت شده در این بازار برای روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه به ۶ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال رسید؛ اگرچه در این روز معامله‌ای در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به ثبت نرسید، اما فروش‌‎های ثبت شده در رینگ داخلی، بازار برق و بازار مشتقه این ارزش فروش را رقم زد.

به گزارش تجارت نیوز،

طی روز گذشته بالغ بر ۸۶۸ هزار و ۱۰۰ قرارداد سلف موازی استنادارد در ۲ نماد «سپنتا۰۳۲» و «سمتا۰۵۱» از تابلو سلف موازی استاندارد بازار مشتقه بورس انرژی ایران به فروش رفت و این معاملات مجموع ارزشی برابر ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار دلار را رقم زدند. با احتساب نرخ دلار سنا مجموع ارزش ریالی بازار مشتقه در روز ۲۲ مرداد ماه به هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال رسید.

نماد سپنا ۰۳۲مربوط به اوراق سلف موازی پنتان پتروکنگان و نماد سمتا۰۵۱ مربوط به اوراق سلف موازی متانول بوشهر ۰۵۱ است.

ثبت ارزش ۴.۸ هزار میلیارد ریال در رینگ داخلی

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای سومین روز کاری هفته جاری از فروش ۲۰ هزار و ۵۳۹ تن محصول از این بازار با مجموع ارزش ریالی برابر ۴ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال حکایت دارد. در این روز ۴رهزار و ۵۰دتن آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان با قیمت پایه‌ای برابر ۲۹۴ هزار و ۹۳۳ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی به فروش رفت و مجموع ارزشی برابر هزار و ۱۹۴ میلیارد ریال را رقم زد؛ به‌نحوی که این معامله در صدر فروش‌های هفتگی رینگ داخلی بورس انرژی ایران قرار گرفت.

شرکت کانی کربن طبس نیز برای روز ۲۲ مرداد ماه برابر ۲ هزار و ۲۰۰ تن زغال‌سنگ را در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه کرد، برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و به این ترتیب کل محصول عرضه‌شده در نرخ پایه برابر ۴۰۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم به فروش رفت و این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۸۸ میلیارد ریال را رقم زد. از نکات دیگر معاملات رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی در این روز می‌توان به فروش متانول در این تابلو از سوی عرضه‌کنندگان مختلف اشاره کرد.

رونق معاملات برق ادامه‌دار شد

ارزش معاملات برق ثبت شده در بازار برق بورس انرژی ایران در روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه به ۵۶۸ میلیارد ریال رسید. در این روز ۲ معامله برق در تابلو فیزیکی برق بورس انرژی ایران به ثبت رسید که طی آن ۲.۹ میلیون کیلووات ساعت برق به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی این تابول به ۳.۴ میلیارد ریال رسید. این در حالی بود که طی این روز ۱۲۵ معامله برق سلف در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به ثبت رسید و طی آن ۴۶۱ میلیون و ۹۱۱ هزار کیلووات ساعت برق مشتقه به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۵۵۳ میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید.

بازار برق سبز بورس انرژی نیز میزبان عرضه برق تجدیدپذیر در تابلو مشتقه برق سبز بود؛ در این روز ۱۰ معامله برق سبز در این تابلو به ثبت رسید و طی این معاملات ۲۴۲ هزار و ۵۴۴ کیلووات ساعت برق از این تابلو به فروش رفت و این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۱۲ میلیارد ریال را رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهند بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجمی می‌توان به عرضه ۵ هزار تن سی‌اوسی پالایش نفت امام خمینی و ۳ هزار تن رافینت و ۳ هزار تن هیدروکربن سنگین شرکت پتروشیمی بوعلی سینا اشاره کرد.

این در حالی است که پتروشیمی خلیج فارس برای روز ۲۳ مرداد ماه برنامه عرضه ۱۰ هزار تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی را دارد. همچنین پالایش نفت بندرعباس نیز در این روز ۵ هزار تن گاز مایع در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران عرضه می‌کند. از دیگر عرضه‌های مهم رینگ بین‌الملل می‌توان به عرضه ۱۰ هزار تن ته‌مانده تصفیه‌شده پالایش نفت امام خمینی نیز اشاره کرد.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.