فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۸۷۵

ثبت ارزش ۸.۹ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

ثبت ارزش 8.9 هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

مجموع ارزش معاملات ثبت شده در این بازار به 8 هزار و 978 میلیارد ریال رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

 بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه ششم شهریور ماه میزبان عرضه اوراق سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه بود؛ طی ۱۳ معامله بالغ بر5 هزار و 291 قرارداد سلف موازی متانول بوشهر۰۴۱ با نماد «سمتا۰۴۱» در بورس انرژی ایران معامله شد و این معاملات مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۶۴۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال را در تابلو قراردادهای سلف موازی استاندارد رقم زد.

همچنین در این روز بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران نیز میزبان معاملات گواهی ظرفیت و گواهی صرفه‌جویی انرژی بود؛ به این ترتیب طی ۳ معامله در تابلو گواهی ظرفیت بورس انرژی ایران؛ بالغ بر هزار ۹۹۰ ورقه گواهی ظرفیت نقدی مورد دادوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۲۰۱.۹ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که در همین زمان طی ۲ معامله در تابلو گواهی صرفه‌جویی انرژی در بازار اوراق بهادار نیز ۲ میلیون گواهی صرفه‌جویی گاز اوج مورد دادوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال را رقم زد.

فروش ۱۰۰ درصد عرضه‌ها در رینگ بین‌الملل

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز ششم شهریور ماه از استقبال متقاضیان از عرضه‌ها حکایت دارد؛ به نحوی که کل محصول عرضه شده در رینگ بین‌الملل طی این روز به فروش رفت. در این روز 16 هزار تن محصول با مجموع ارزش کلی برابر 4 هزار و 164 میلیارد ریال به فروش رفت. همچنین در این روز ۱۰ هزار تن ته‌مانده برج تقطیر با قیمت پایه صفر پریمیوم دلاری به ازای هر تن به فروش رفت و این معامله ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد ریال را رقم زد. همچنین در این روز شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز ۶ هزار تن گاز مایع را با قیمت پایه منفی ۱۴۷ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن به ثبت رسید و همین برتری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث رقابت از سوی متقاضیان شد. به این ترتیب میانگین نرخ معامله این محصول به منفی ۱۳۲.۵ پریمیوم دلار به ازای هر تن رسید؛ این معامله ارزش ریالی معادل هزار و ۲۹۶ میلیارد ریال را به همراه داشت.

ثبت ارزش ۲.۴ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه رینگ داخلی

در اولین سه‌شنبه شهریور ماه بالغ بر ۱۱ هزار و ۱۹۸ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. در این روز شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با فروش ۵ هزار تن سی‌اس‌او در قیمت پایه و ثبت مجموع ارزشی برابر ۸۱۸ میلیارد ریال در صدر فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت.

همچنین در این روز شرکت پالایش نفت آبادان نیز ۲ هزار تن نفتای سبک خود را با رقابت قیمتی ۶.۷ درصدی به فروش رساند و مجموع ارزش ریالی برابر ۵۷۸ میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد. این در حالی بود که شرکت پتروشیمی ایلام نیز با ثبت فروش هزار تن بنزین در قیمت پایه و ثبت ارزش ریالی برابر ۵۷۸ میلیارد ریال در جایگاه سومین فروشنده برتر رینگ داخلی در این روز قرار گرفت.

استقبال متقاضیان از عرضه برق آزاد

در روز ششم شهریور ماه امسال بالغ بر یک میلیارد و ۶۱ میلیون کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۲ هزار و ۲۸۳ میلیارد ریال را رقم زد. این داده‌ها مربوط به فروش برق در بازار فیزیکی برق آزاد، بازار مشتقه برق سبز، تابلو فیزیکی برق و تابلو مشتقه برق بود.

در اولین سه‌شنبه شهریور ماه برابر یک میلیون و ۴۱۱ هزار کیلووات ساعت برق آزاد با مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۶۷.۶ میلیارد ریال از تابلو فیزیکی برق آزاد بورس انرژی ایران معامله شد. این معاملات مربوط به عرضه‌ برق توسط نیروگاه گازی عباس‌آباد بود و با استقبال متقاضیان مواجه شد.

همچنین در این روز بالغ بر یک میلیارد و ۵۹ میلیون کیلووات ساعت برق سلف با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۲۵۹ میلیارد ریال در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در تابلو بازار مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای آخرین روز کاری هفته میزبان عرضه‌های متعددی از حامل‌های انرژی خواهند بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم می‌توان به عرضه ۶ هزار تن آیزوریسایکل و ۶دهزار تن آیزوفید شرکت پالایش نفت اصفهان اشاره کرد؛ این در حالی است که در این روز شرکت پالایش نفت تهران نیز برنامه عرضه ۵ هزار تن نفتای سنگین را دارد و شرکت پالایش گاز بیدبلند نیز ۴ هزار تن برش پنتان را به رینگ داخلی می‌آورد.

برای روز چهارشنبه هفتم شهریور ماه رینگ بین‌الملل فرآورده‌های هیدروکربوری نیز میربان عرضه‌های متعددی است؛ از مهم‌ترین آن‌ها به لحاظ حجم عرضه محصول باید به عرضه ۳۵ هزار تن فول رنج نفتا ستاره خلیج فارس و ۳ هزار تن نفتای سبک این شرکت اشاره کرد.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.