کد مطلب: ۸۹۹۶۶۸

یک کارشناس بازار سرمایه:

باید از الگوهای موفق حاکمیت‌ شرکتی جهان الگوبرداری کنیم

باید از الگوهای موفق حاکمیت‌ شرکتی جهان الگوبرداری کنیم

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: باید از کشورهایی که الگوی موفقی را در بحث حاکمیت شرکتی داشتند الگو برداری کنیم و از آزمون و خطا در این حوزه فاصله بگیریم،

به گزارش تجارت‌نیوز،  سید محسن موسوی در رابطه با مزیت اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی، اظهار کرد: تضاد منافعی که میان طرفین هر ذینفع یا نهاد ایجاد می‌شود، موضوعی است که سال‌ها مورد بحث بوده، در مسئله حاکمیت شرکتی مسئله را داریم منباب آنکه اجرای این امر چه منافعی را می‌تواند برای اعضای شرکت و سهامداران «حقیقی و حقوقی»ایجاد کند.

وی افزود: تضاد منافع در حاکمیت شرکتی موجب می‌شود تا مسائلی از قبیل «رعایت نشدن نفع سهامدار خرد، تحمیل شدن موضوعات توسط سهامدار عمده به شرکت و...» مطرح شود، در بازار سرمایه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی پیرو موضوع مذکور بوده و اصلاحات متعددی روی آن صورت گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باید از کشورهایی که الگوی موفقی را در بحث حاکمیت شرکتی داشتند الگو برداری کنیم و از آزمون و خطا در این حوزه فاصله بگیریم، زیرا این امر به مرور موجب تنظیم یک قانون منسجم می‌شود.

نبود ضمانت اجرایی در دستورالعمل حاکمیت شرکتی

موسوی تصریح کرد: در حال‌حاضر یکی از مسائلی که مطرح شده مسئله بلوک‌های مدیریتی است که شرکت‌های مختلف از طریق زیر مجموعه خود سهام شرکت مادر را خریداری می‌کنند، همچنین در بحث بازارگردانی نیز از سوی ناشران با چالش‌هایی مواجه هستیم که این امر نشان می‌دهد دستورالعمل حاکمیت شرکتی علی‌رغم مزیت‌های متعدد اما ضمانت اجرایی ندارد.

مدیرعامل تامین سرمایه امید در پایان گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار برای اجرای بهتر دستورالعمل حاکمیت شرکتی باید برنامه مدونی را در نظر بگیرد، تا در آینده نزدیک شاهد عملکرد بهتر ناشران بورسی باشیم.

منبع : سنانیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.