فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۶۱۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

تحلیل بنیادی پاک/ چگونه در سال ۱۴۰۲ سود لبنیات پاک ۵۵۸ میلیارد تومان آب رفت؟

تحلیل بنیادی پاک/ چگونه در سال ۱۴۰۲ سود لبنیات پاک 558 میلیارد تومان آب رفت؟

در حالی که اطلاعات منتشر شده از لبنیات پاک در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ سود قابل توجهی را نمایش می‌داد اما با تغییر مدیران این شرکت بزرگ لبنیاتی در انتهای سال گذشته و اتخاذ رویکرد شفاف‌سازی و انتشار گزارش‌های جدید ۱۲ ماهه در کدال، مشخص شده، پاک با زیان سنگینی در سال ۱۴۰۲ مواجه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت لبنیات پاک در 9 ماهه ابتدایی سال گذشته، گزارش‌های سودآوری خود را در سامانه کدال منتشر کرد. اما آمار نهایی سال مالی پاک در  1402 ارقام سودآوری شرکت به یکباره افت شدیدی را نشان میدهد.

سقوط سودآوری پاک

کاهش سودآوری پاک در صورت‌‌های مالی تلفیقی وخیم‌تر بوده است؛ طبق صورت‌های مالی سالانه تلفیقی لبنیات پاک در سال 1402، شرکت با کاهش شدید 558 میلیارد تومانی سودآوری روبه‌رو شده است. چرا که برآیند فعالیت شرکت پاک از 257 میلیارد تومان سود در سال 1401 به زیان بیش از 301 میلیارد تومانی در سال 1402 رسید.

این موضوع سبب شد تا زیان انباشته لبنیات پاک به صورت تلفیقی در سال 1402 به بیش از 301 میلیارد تومان برسد. لازم به ذکر است این عدد در سال 1401 مثبت بوده است.

زیان پاک 2

همچنین شرکت به صورت جداگانه نیز کاهش شدید سودآوری را پشت سر گذاشته است. چرا که برآیند فعالیت شرکت لبنیات پاک از 139 میلیارد تومان سود در سال 1401 به زیان بیش از 205 میلیارد تومانی رسیده است. این بدان معناست که سود شرکت پاک بیشتر از 344 میلیارد تومان آب رفته است.

زیان پاک 1

گران‌فروشی، پاک را به زیان کشید

اما نکته‌ مهمی که در صورت‌های مالی شرکت لبنیات پاک به چشم می‌خورد، هزینه بیش از 25 میلیارد تومانی شرکت به منظور جریمه تعزیرات حکومتی برای گران‌فروشی ماست دو کیلوگرمی کم‌چرب و شیر بطری یک لیتری است.

 این جریمه سبب شد تا شرکت پاک از محل «خالص سایر درآمدهای (هزینه‌ها) عملیاتی» بیشتر از 22 میلیارد تومان هزینه شناسایی کند. این در حالی‌ست که شرکت در سال 1401 از این محل حدود هشت میلیارد تومان سود شناسایی کرده بود.

از طرفی هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز در سال 1402 بیشتر از دوبرابر شده و از 60 میلیارد تومان در سال 1401 به بیش از 124 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است. جالب است گفته شود که این رشد مربوط به وام‌های دریافتی و جرائم تسهیلات شرکت است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.