خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۲۸۹۰

مسیر تاریک پتروشیمی تندگویان به سوی زیان/ درآمد پتروشیمی مارون دو برابر شد

مسیر تاریک پتروشیمی تندگویان به سوی زیان/ درآمد پتروشیمی مارون دو برابر شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد پلیمر‌سازان بورسی در نیمه نخست امسال کارنامه قابل قبولی از خود بر جای گذاشتند. اما چهار پتروشیمی تخت جمشید، مارون، جم و امیرکبیر پیشتاز این گروه بودند و ارقام بسیار امیدبخشی را گزارش کردند.

به گزارش تجارت نیوز،

 انتشار گزارش‌های ۶ ماهه پتروشیمی‌ها، تکلیف عملکرد نیم‌سال نخست پلیمر‌سازان را مشخص کرد. نگاهی به آمارهای منتشر شده از پلیمر‌ی‌های بورسی نشان می‌دهد، حجم تولید این صنعت در نیمه نخست امسال بالا رفته است.

همچنین افزایش حجم فروش و رشد قیمت دلار نیمایی در یک سال اخیر موجب صعود درآمد اکثر پتروشیمی‌های این گروه شده است. به طوری که ۱۰ پتروشیمی از ۱۱ پتروشیمی فعال در این صنعت افزایش درآمد را تجربه کردند. با این حال پتروشیمی تندگویان تنها شرکت این گروه بود که با کاهش درآمدزایی مواجه شده است. انرژی پرس در این گزارش کارنامه تولید و فروش پتروشیمی‌های فعال در صنعت پلیمر را بررسی کرده است.

وضعیت صنعت پلیمر در ۶ ماهه ۱۴۰۳

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های صنعت پلیمر در ۶ ماهه ابتدایی سال مجموعا ۹ میلیون و ۲۸۲ هزار تن تولید کردند که نسبت به ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ حدود هفت درصد رشد کرده است. این موضوع حجم فروش این صنعت را نیز بالا آورد.

همچنین رشد قیمت دلار نیما در یک سال اخیر موجب افزایش درآمد کل صنعت شده است. به طوری که درآمد کل صنعت پلیمر از ۱۳۳ هزار و دو میلیارد تومان در ۶ ماهه ۱۴۰۲ با رشد ۴۰ درصدی به ۱۸۵ هزار و ۸۱۸ میلیارد تومان رسیده است. حال باید دید کدام یک از این پتروشیمی‌ها در زمینه افزایش درآمد موفق‌تر بوده‌اند.

بیشترین افزایش درآمد پلیمر‌سازان

طبق بررسی‌های انجام‌شده، پتروشیمی تخت جمشید در ۶ ماهه ابتدایی سال موفق شد درآمد دو هزار و ۹۶۸ میلیارد تومانی شناسایی کند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۱ درصد افزایش داشته است. با این حساب پتروشیمی تخت جمشید رتبه اول «بیشترین افزایش درآمد پلیمر‌سازان» را در نیمه نخست امسال به دست آورده است.

همچنین مارون نیز دیگر پتروشیمی بود که در این دوره جهش قابل توجهی را در درآمدزایی خود ایجاد کرد؛ به طوری که درآمد این پتروشیمی از ۱۱ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته به ۲۳ هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان در ۶ ماهه اول امسال رسیده است. به این ترتیب پتروشیمی مارون رتبه دوم «بیشترین افزایش درآمد پلیمر‌سازان» را از آن خود کرده است.
 

01

دو پتروشیمی امیرکبیر و جم نیز در ۶ ماهه ابتدایی سال عملکرد درخشانی از خود نشان دادند و دیگر شرکت‌های برتر این گروه بودند. چرا که درآمد پتروشیمی امیرکبیر ۴۷.۵ و درآمد پتروشیمی جم ۴۵ درصد در این دوره افزایش داشته است. به این ترتیب پتروشیمی امیرکبیر رتبه سوم و پتروشیمی جم رتبه چهارم درآمدزایی این گروه را تصاحب کردند.

در طرف مقابل اما تنها پتروشیمی تندگویان بود که در نیمه نخست سال کاهش درآمد را تجربه کرد. این موضوع به مدیریت ضعیف سید رضا قاسمی و عملکرد ضعیف شرکت در تولید برمی‌گردد. به طوری که با گذشت نیمی از سال، تنها ۳۲ درصد از ظرفیت اسمی این پتروشیمی محقق شده است.

کارنامه تولید پلیمر‌سازان در ۶ ماهه ۱۴۰۳

در این بخش باید دید کدام یک از پلیمر‌سازان بورسی در تولید کارنامه بهتری داشته‌اند. طبق بررسی‌های انجام شده، حدود نیمی از پتروشیمی‌های این صنعت عملکرد قابل قبولی در تولید داشتند. در این میان اما پتروشیمی مارون با افزایش ۴۸.۴ درصدی مقدار تولید، عملکرد درخشانی داشت و رتبه اول «بیشترین افزایش مقدار تولید» را به خود اختصاص داد.

همچنین پتروشیمی قائدبصیر نیز با رشد ۱۴.۸ درصدی مقدار تولید، رقم ۲۴ هزار و ۱۵۲ تنی را ثبت کرد و رتبه دوم این بخش را از آن خود کرد. جم پیلن نیز دیگر پتروشیمی این گروه بود که در بخش تولید عملکرد خوبی داشت و در جایگاه سوم «بیشترین افزایش مقدار تولید» قرار گرفت.

دو پتروشیمی تخت جمشید و امیرکبیر نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که توانستند حجم تولید خود را در ۶ ماهه ابتدایی سال افزایش دهند.
 

02

مارون در جایگاه نخست تحقق ظرفیت اسمی پلیمرسازان

نکته دیگر اینکه بررسی گزارش‌های مالی پتروشیمی‌های این گروه نشان می‌دهد سه پتروشیمی مارون، غدیر و شازند در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری بیشتر از سایر رقبا ظرفیت اسمی سالانه خود را محقق کرده‌اند. به طوری که پتروشیمی مارون در این مدت حدود ۶۲ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود بهره برده است.

اما همان‌طور که مشخص است پتروشیمی تندگویان در ۶ ماهه امسال تنها ۳۲ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود را تولید کرده و نسبت به سایر رقبا به شدت عقب مانده است.

03

 

منبع : انرژی بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار