فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۴۱۲۵

مانع جدی عدم عرضه اولیه نفت ستاره خلیج فارس چه بود؟ وعده‌هایی که بی‌نتیجه ماند !

مانع جدی عدم عرضه اولیه نفت ستاره خلیج فارس چه بود؟ وعده‌هایی که بی‌نتیجه ماند !

چندین سال است که خبر عرضه اولیه نفت ستاره خلیج فارس در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

به گزارش تجارت نیوز،

چندین سال است که خبر عرضه اولیه نفت ستاره خلیج فارس در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.  آخرین زمان اعلام شده برای انجام این عرضه اولیه چه تاریخی است؟

 چندین سال است که خبر عرضه اولیه نفت ستاره خلیج فارس در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.آخرین زمان اعلام شده برای انجام این عرضه اولیه چه تاریخی است؟

شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد، محصولات مهم این شرکت گازوئیل، هیدروژن و بنزین است و مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است. این شرکت با سرمایه ۲۵ همتی با تولید روزانه ۴۴ میلیون لیتر بنزین، بیش از یک سوم نیاز کشور را تامین می‌کند. نکته قابل توجه اینکه ۴۹ درصد از سهام نفت ستاره در اختیار تاپیکو می‌باشد.

چندین سال است که خبر عرضه اولیه نفت ستاره خلیج فارس در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

 

01

وعده هایی که عملی نشد

با بررسی‌ها اولین بار در تاریخ ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۹ با افشای الف تاپیکو درخصوص عملکرد شرکت‌های تحت کنترل، گمانه زنی‌ها برای عرضه اولیه این شرکت مهم آغاز شد و این جریانات ادامه داشت:

۲۰ مهرماه ۱۳۹۹: مدیرعامل وقت کارگزاری بانک سپه در گفتگو با فرارو، عرضه اولیه نفت ستاره آذرماه خواهد بود.

۲۶ مهرماه ۱۳۹۹: در مجمع عمومی شستا اعلام شد عرضه اولیه ستاره طی ۳ تا ۴ ماه آینده انجام می‌شود.

۲۷ مهرماه ۱۴۰۱: مشکلاتی برای ثبت شرکت نزد سازمان بورس وجود دارد این موضوع باعث طولانی شدن عرضه شرکت شده است.

۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲: معاونت ناشران و اعضا شرکت بورس اوراق بهادار تهران: این شرکت هنوز پذیرش هم نشده است و شرکت موضوعات داخلی دارد که باید حل و فصل شود.

۲۹ آذرماه ۱۴۰۲: مدیرعامل تاپیکو اعلام کرد: مانع جدی برای عرضه اولیه سهام پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بورس وجود ندارد.

۲۴ تیرماه ۱۴۰۳: خبرگزاری‌ها نوشتند: شمارش معکوس عرضه اولیه سهام نفت ستاره خلیج فارس در بورس آغاز شد؛ مدیرعامل صباتامین از پذیرش و اهمیت عرضه اولیه و نیز تلاش برای این اقدام سخن گفت.

و اما در گزارش فعالیت هیات مدیره منتهی به سال مالی ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تاپیکو آمده که موافقت بورس تهران با پذیرش سهام نفت ستاره در تابلوی اصلی بازار دوم در سال گذشته اخذ شد.

در این گزارش و نیز مجمع شستا که در تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد مهم‌ترین مانع بورسی شدن شرکت نفت ستاره این طور بیان شد:

توثیق سهام سهامداران شرکت تاپیکو نزد شرکت پخش و پالایش بابت دریافت تسهیلات ارزی با تصویب هیئت عامل بانک مرکزی برطرف گردید و اصل تسهیلات ارزی دریافتی از شرکت ملی پخش و پالایش مستقیما به بانک مرکزی تغییر یافت و منجر به اصلاح و کاهش رفع تسهیلات شد؛ و در مجمع شستا اعلام شد که نتیجه جلسه‌ی هیئت مدیره شرکت ملی نفت را بگیریم و سهام تاپیکو از وثیقه آزاد شود به عرضه اولیه نزدیک می‌شویم.

به اعتقاد فعالین بازار این عرضه اولیه منجر به افزایش ارزش روز بازار و ارزش معاملات خواهد شد و نیز  نفت ستاره می‌تواند جزء ۵ شرکت اول بورس تهران از نظر ارزش بازار و میزان فروش باشد.

با توجه به اینکه سهامداران عمده تاپیکو، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (با نماد صبا) و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (با نماد شستا) هستند،  عرضه اولیه ستاره روی این شرکت‌ها هم اثرات مثبت خواهد داشت.

در مجمع شستا در تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ اعلام شد: انتظار می‌رود در فصل اول سال آینده عرضه اولیه انجام شود.

 

منبع : نبض بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار