فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۹۱۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

الکترال کالج چیست؟

آنچه باید از شیوه رای گیری انتخابات آمریکا بدانیم

الکترال کالج چیست؟

نامزد برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید حداقل ۲۷۰ رای از مجموع ۵۳۸ رای الکترال را به دست بیاورد. روال معمول هم این است که پیش از برگزاری انتخابات، احزاب سیاسی در هر ایالت فهرستی از انتخاب‌کنندگان را در اختیار رای‌دهندگان می‌گذارند.

به گزارش تجارت نیوز،

بنیانگذاران آمریکا در زمان طراحی سیستم انتخاباتی این کشور نگرانی‌هایی ابتدا از جهت قدرت بی‌حد و حساب فرد برگزیده که قرار بود در جایگاه رئیس جمهور به کاخ سفید راه پیدا کند و پس از آن، شک و تردید در اینکه ممکن است اکثریت رای‌دهندگان الزاماً نامزد مناسب را انتخاب نکنند، داشتند بنابراین تصمیم گرفتند در قالب سیستم « الکترال کالج» این فرصت را به وجود آورند که هر ایالت از طریق هیأت انتخاب‌کنندگان خود، در مورد گزینش رئیس جمهور وقت تصمیم بگیرد.

با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا که قرار است در ۵ نوامبر (۱۵ آبان ماه) در این کشور برگزار شود سایت خبری الجزیره تلاش کرده است تا به روند برگزاری این انتخابات و بررسی مفهوم «الکترال کالج» در سیستم انتخاباتی آمریکا بپردازد که براساس آن رای دهنده‌ها به طور مستقیم رئیس جمهور این کشور را انتخاب نمی‌کنند و سیستم «کالج الکترال» سرنوشت انتخابات ایالات متحده را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر برنده این سیستم انتخاباتی بر برنده اکثریت آرای مردمی غلبه می‌کند و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط یک سیستم تخصیص آرا مبتنی بر ایالت تعیین می‌شود.

۵۳۸ طلایی

اگر یکی از دنبال‌کنندگان پروسه انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا هستید قطعاً بار‌ها و بار‌ها با عدد ۵۳۸ مواجه شده‌اید. اما این عدد چیست و ریشه انتخاب آن از کجاست؟ ۵۳۸ گروهی متشکل از به اصطلاح "انتخاب کنندگان" رئیس جمهور آمریکا هستند. این انتخاب‌کنندگان مجمع الکترال را تشکیل می‌دهند؛ هر ایالت آمریکا بر اساس جمعیتش تعداد مشخصی عضو در کالج الکترال دارد و هر کدام از آن‌ها می‌توانند به یک نامزد رای بدهند. معمولاً انتخاب‌کنندگان هر ایالت پس از شمارش آراء باید به نامزدی رای بدهند که بیشترین رای مردمی را در آن ایالت کسب کرده است. به بیان واضح‌تر نامزدی که رای مردمی مثلاً ایالت پنسیلوانیا را کسب کند، برنده هر ۲۰ رای الکترال این ایالت می‌شود.

به صورت کلی هم عدد ۵۳۸ به تعداد کل نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا به اضافه سناتور‌های مجلس سنا تعلق دارد اما در این میان سه رای باقیمانده هم متعلق به پایتخت یعنی واشنگتن است که به لحاظ جغرافیایی در هیچ ایالتی نیست. در همین زمینه باید اشاره شود که در نهایت نامزد برنده این انتخابات هم باید حداقل ۲۷۰ رای از مجموع ۵۳۸ رای الکترال را به دست بیاورد. روال معمول هم این است که پیش از برگزاری انتخابات، احزاب سیاسی در هر ایالت فهرستی از انتخاب‌کنندگان را در اختیار رای‌دهندگان می‌گذارند. اغلب، انتخاب‌کنندگان، مقامات یا حامیان حزب هستند.

هر ایالت به همان تعداد انتخاب‌کننده، نمایندگانی در مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده دارد و برهمین اساس در تمام ایالت‌های ایالات متحده، نامزد ریاست‌جمهوری که بیشترین آرا را به دست آورد، برنده همه انتخاب‌کنندگان آن ایالت می‌شود. حتی اگر یک نامزد با اختلاف اندکی برنده یک ایالت شود، باز هم آرای همه انتخاب‌کنندگان را به دست می‌آورند. به عنوان مثال اگر در ایالت میشیگان ۱۵ رأی کالج الکترال کسب شود این آرا مربوط به دو سناتور و ۱۳ عضو مجلس نمایندگان این ایالت است که در کنگره عضویت دارند.

بازیسازی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در الکترال کالج

ایالات متحده دو حزب اصلی دارد حزب متمایل به چپ یا دموکرات که نماد آن رنگ آبی و محافظه‌کاران جمهوری‌خواه که با رنگ قرمز مشخص می‌شوند. جالب است بدانید در هر انتخاباتی بسیاری از ایالت‌ها به خاطر تعداد زیاد طرفداران یک حزب کاملاً آبی و یا کاملاً قرمز محسوب می‌شوند و حتی آرای برخی از ایالت‌ها به صورت سنتی به کاندیدای یک حزب خاص تعلق دارد.

بنابراین نامزد‌های هم حزب دموکرات و هم جمهوری خواه از رای غالب ایالت‌های هوادار خود خبر دارند و معمولاً در آن‌ها تجمع انتخاباتی برگزار نمی‌کنند. در عوض روی ایالت‌هایی تمرکز می‌کنند که به ایالت‌های چرخشی یا ایالت‌های با رای در نوسان، مشهورند. رای این ایالت‌ها ممکن است هر بار به نفع یک حزب تغییر کند؛ «فلوریدا، پنسیلوانیا، ویسکانسن، میشیگان، اوهایو و آریزونا» جزء این ایالت‌ها هستند و پیروزی در آن‌ها مهمترین راه کسب ۲۷۰ رای جادویی الکترال است.

اما در این میان مناطقی چون «مین و نبراسکا» هم هستند که انتخاب‌کنندگان خود را بر اساس سیستم پیچیده‌تری که منعکس‌کننده رأی مردم در سطح ایالت و ناحیه کنگره است انتخاب می‌کنند مثلاً ناحیه کلمبیا - که یک ایالت نیست اما پایتخت کشور را در بر می‌گیرد - نیز سه رای الکترال کالج را در سبد خود دارد.

اما مهمترین نکته آن است که برای پیروزی در کاخ سفید، یک نامزد ریاست جمهوری باید حمایت اکثریت انتخاب‌کنندگان را به دست آورد. یعنی از مجموع ۵۳۸ رای الکترال کالج یک نامزد باید در ایالت‌های کلیدی به اندازه کافی مورد حمایت قرار گیرد تا به عدد ۲۷۰ جادویی برسد. در این میان ممکن است مانند آنچه در انتخابات سال ۲۰۱۶ روی داد نامزدی که آرای مردمی را به دست می آورد - بیشترین آرا در کل در سراسر ایالات متحده - به کاخ سفید نرود.

هیلاری کلینتون با وجود به دست آوردن بیشترین آرای مردمی نتوانست در رقابت با دونالد ترامپ در کسب آرای الکترال کالج هم موفق عمل کند. به صورت کلی شاید بتوان اینگونه گفت که طراحان قانون اساسی آمریکا در سال ۱۷۸۷ سیستم کالج انتخاباتی را برای تضمین قدرت سیاسی ایالت‌ها طراحی کرده بودند این در حالی است که برخی از آمریکایی‌ها معتقدند که در شرایط فعلی، کالج الکترال باید به نفع رای مردم کنار گذاشته شود. برخی دیگر نیز اینگونه استدلال می‌کنند که این سیستم تضمین می‌کند که آرای ایالت‌های پرجمعیت بر ایالت‌های کوچک‌تر سایه نمی‌اندازند و در نتیجه نمایندگی اقلیت‌ها در دموکراسی ایالات متحده همچنان  تضمین می شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.