کد مطلب: ۸۹۳۴۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطع ارتباط ایران با دنیا در ۴ روز هفته/ تعطیلی شنبه جایگزین پنج‌شنبه می‌شود؟

قطع ارتباط ایران با دنیا در ۴ روز هفته/ تعطیلی شنبه جایگزین پنج‌شنبه می‌شود؟

با توجه به اینکه تعطیلات آخر هفته در دنیا شنبه و یک‌شنبه و در ایران پنج‌شنبه و جمعه است، ارتباط ایران با دنیا رسماً در چهار روز در هفته قطع می‌شود که این امر زیان تجار و بازرگانان را به دنبال دارد. اکنون که تصمیم‌گیری در رابطه با تغییر تعطیلی روز پنج‌شنبه به شنبه به عهده دولت گذاشته شده، بازرگانان خواستار عدم برخورد متعصبانه با این موضوع هستند‌.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی در آبان ۱۳۹۸ اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سراسر کشور را تصویب کرده بود، اما این طرح هم با مخالفت دولت مواجه شد و هم بررسی آن به عمر مجلس دهم نرسید. با این حال در مجلس یازدهم این طرح با اصلاحیه‌ای مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی کلید خورد.

در نهایت اواخر خرداد ۱۴۰۲ کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی روزهای شنبه و کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرد‌. در اصل هدف این طرح ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی و منطقه‌ای و جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری است.

البته در این زمینه هم اختلاف نظرهایی هم در مورد انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی بوده است. طوری‌که منتقدان، مسائل شرعی و دینی را مانع می‌دانند، اما در مقابل طراحان می‌گویند هیچ منع شرعی وجود ندارد.

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اخیرا به روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد که کمیسیون اجتماعی گزارش خود درباره افزایش تعطیلات آخر هفته را اصلاح و گزارش جدیدی را به صحن علنی مجلس ارسال کرده که با توجه به تغییرات انجام‌شده، انتخاب روز دوم تعطیلات آخر هفته بر عهده دولت است. در اصل درباره تعطیلی روز شنبه در کمیسیون اجتماعی رای‌گیری شده بود، اما این امکان وجود دارد که اگر موضوعی دوسوم رای بیاورد گزارش کمیسیون اصلاح و این رای در کمیسیون اجتماعی داده شود. بر این اساس روزهای تعطیلات آخر هفته که تا پیش از این بر اساس گزارش کمیسیون اجتماعی جمعه و سنبه بود با تصمیم کمیسیون بر عهده دولت گذاشته شد.

همچنین طبق گفته‌های او بر اساس نسخه اصلاح گزارش کمیسیون اجتماعی، ساعت کار در پنج روز کاری، ۴۰ ساعت خواهد بود. اما تشخیص اینکه پنج روز کاری چه روزهایی باشد با دولت است و اینکه دومین روز تعطیلات شنبه باشد یا پنج‌شنبه بر اساس آیین‌نامه‌ای تعیین می‌شود که دولت خواهد نوشت.

تجارت کشور تحت تأثیر دیدگاه فرقه‌ها!

جواد کاظمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز، اظهار کرد: بدون ارتباط با دنیا نمی‌توان اقتصاد قوی و پویایی داشت. تولیدکنندگان زمانی موفق هستند که بتوانند محصولات خود را صادر کنند و اگر صادرات فعال نباشد تولید نمی‌تواند آنطور که باید و شاید روی اقتصاد اثر بگذارد و کشوری اقتصاد پویا دارد که تراز صادراتی مثبت داشته باشد.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات نیاز به ابزارهای مختلف از جمله ارتباط با دنیا دارد، تصریح کرد: در بیشتر کشورها شنبه و یکشنبه تعطیل است و اگر پنج‌شنبه و جمعه در ایران تعطیل باشد، عملا ارتباط کشور چهار روز با دنیا قطع است.

او در پاسخ به اینکه با وجود مشکلات مربوط به تحریم، نقل و انتقال مالی و غیره، آیا تغییر تعطیلات بر تراز تجاری کشور اثر خواهد داشت؟ تشریح کرد: این مشکلات تا ابد پابرجا نمی‌ماند و سرانجام یک روز مسئله تحریم تمام می‌شود. دولت باید به سمتی حرکت کند که مسائل مربوط به تحریم و جابه‌جایی پول حل شود. تا چه زمانی تجار باید از طریق صرافی‌ها یا دور زدن تحریم‌ها که هزینه‌های زیادی هم دارد کار کنند؟

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه امارات حتی تعطیلی روز جمعه را هم تغییر داده و شنبه و یکشنبه در این کشور تعطیل است، اظهار کرد: البته در ایران قصد نداریم بحث تغییر تعطیلی روز جمعه را پیش بکشیم. اما حداقل می‌توان تعطیلی پنج‌شنبه را به شنبه تبدیل کرد. این تغییر می‌تواند پس از برداشته شدن تحریم‌ها کمک زیادی به ارتباط تجار با دنیا کند. حتی در شرایط فعلی که تجارت کشور شرایط عادی ندارد هم، به هر حال با دنیا روابطی وجود دارد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید با دنیا ارتباط بگیرند، بنابراین این تغییر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کاظمی در پایان یادآور شد: ارتباط باید بین کشورها برقرار باشد و تغییر تعطیلی پنج‌شنبه به شنبه بسیار به‌جاست. به طور کلی اگر اتفاقی برای اقتصاد مفید است، نباید با آن متعصبانه برخورد کرد. تعطیلی روز شنبه با فرهنگ، آیین و دین ما هم تضادی ندارد. عده‌ای می‌گویند تعطیلی روز شنبه مربوط به فلان فرقه است، اما این اظهارات درست نیست و فقط شنبه و یکشنبه دنیا تعطیل است‌ و در این دنیا فلان فرقه هم قرار گرفته است. اما ما باید خود را با دنیا وفق دهیم. همچنین به دلیل تعدد تعطیلات رسمی در ایران، تغییر تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه و داشتن تعطیلات مشابه با دنیا برای ایران ضرورت بیشتری دارد.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه تولید و تجارت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.