فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۴۷۱

بازارهای سنتی صادرات ایران در آستانه تصرف/مسیر توسعه تجارت از قاچاق می گذرد؟

بازارهای سنتی صادرات ایران در آستانه تصرف/مسیر توسعه تجارت از قاچاق می گذرد؟

بررسی ها نشان می دهد بازار سنتی صادرات محصولاتی مانند پسته، زعفران، خاویار و فرش که در تمام ادوار تاریخ در انحصار ایران بوده، آسیب جدی دیده است. دلیل این آسیب ها با هدف برطرف کردن، نیازمند واکاوی است.

به گزارش تجارت نیوز،

محمد طبیبان، معاون سابق امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص کاهش آمار صادرات غیرنفتی ایران در سال‌های اخیر، گفت: سهم صادرات درسال‌های اخیر بسیار کمرنگ شده دلیل آن هم این است که اقدامی در زمینه برطرف شدن تحریم‌ها نشده است و متاسفانه به جای اینکه اقتصاد بر مبنای روش های و اصول امروزی اداره شود بر اساس روش‌های غیرقانونی مانند قاچاق و دورزدن تحریم‌ها تکیه داشته است بنابراین اداره کردن مملکت با این روش بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه رشد صادرات غیرنفتی خصوصا زعفران، پسته، خاویار و فرش که از مهم‌ترین کالا‌های سنتی صادراتی کشور محسوب می‌شود درسال‌های اخیر کاهش محسوسی داشته است، ادامه داد: متاسفانه این روزها در حال از دست دادن بازار‌های سنتی خود هستیم. بنابراین برای برون رفت از این وضعیت باید روابط دیپلماتیک کشور با دنیا برقرار شود و تاجر ایرانی باید به بازار‌های بین المللی و شبکه بانکی دسترسی داشته باشد و این را باید دانست که با قاچاق، کالای چمدانی، کولبری، موتورسوار مرزی و زیرلنجی نمی‌توان تجارت کرد. 

طبیبان درخصوص نوع همکاری تجاری ایران با سایرکشور‌ها توضیح داد: صادرات به کشور‌های دیگر باید مانند شیوه صادراتی سایر کشور‌های دیگر شود و اگر محدودیت‌های تجاری و بازرگانی برطرف شود، روش های تجاری و صادرات کالا به حالت قبل باز می گردد و رشد اقتصادی را شاهد هستیم. بنابراین روش‌های قبلی راه به جایی نمی‌برد. 

به گفته استاد سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، علت اینکه در چندسال اخیر بازار‌های سنتی صادرات کشور آسیب جدی دیده و در حال از دست رفتن است، این است که غربی‌ها تمام روزنه‌های قاچاق را پیدا کرده و آن را مسدود کرده اند و راه برای نفس کشیدن تجار ایرانی سخت‌تر از قبل شده است.

منبع : تابناک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.