فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۱۵۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تشدید درخواست‌های پناهجویی ایرانیان/ برای خروج نیروی انسانی از کشور و شبه علم کف می‌زنند!

تشدید درخواست‌های پناهجویی ایرانیان/ برای خروج نیروی انسانی از کشور و شبه علم کف می‌زنند!

امیرحسین جلالی، سخنگوی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران گفت: «درباره یک پدیده عجیب صحبت می‌کنیم. اگر نیروی انسانی از کشور برود و اگر دانشگاه از نیروی کیفی خالی شود برای آن کف می‌زنند. این چه معنایی دارد؟ ما در یک کابوس زندگی می‌کنیم.»

به گزارش تجارت‌نیوز، مهاجرت پناهجویی یکی از کانال‌های مهاجرتی است که در سال‌های اخیر ایرانیان بیشتری را به خود جذب کرده است.

صحبت از پناهجویی به کشورهای دیگر می‌شود، یعنی پای اجبار و ناچاری در میان است. همان‌ها که در مبدا گزینه دیگری پیش روی خود نمی‌بینند یا اگر گزینه‌ای در مبدا دارند، آنقدر آن را دور و نفس‌گیر می‌بینند که پناهنده شدن به کشورهای دیگر را ترجیح می‌دهند. سختی‌های این کانال مهاجرتی را هم به جان می‌خرند و کوچ می‌کنند.

بررسی آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد که در سال 2022 میلادی، جمعیت ایرانیان در وضعیت پناهجویی در جهان بیش از 69 هزار نفر بود که نسبت به سال 2021 افزایش داشته است. 

روز یکشنبه نشستی با عنوان «علت‌ها و گستردگی پدیده مهاجرت» از سوی دبیرخانه شورای سلامت روان و رسانه برگزار شد. در این نشست، امیرحسین جلالی، روان‌درمانگر و سخنگوی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران و بهرام صلواتی، تحلیلگر حوزه مهاجرت در کنار بررسی روند افزایشی مهاجرت ایرانیان به تاثیرات روانی مهاجرت نیز پرداخته شد.

برای شبه علم کف می‌زنند!

امیرحسین جلالی، سخنگوی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران گفت: «مهاجرت در همه جای دنیا یک تکلیف بزرگ روانشناختی حساب می‌شود. تکلیف بزرگ یعنی وضعیت‌هایی که ما در زندگی با تنش زیاد روانی تجربه می‌کنیم. اگر این تنش از یک میزانی در طول یک سال بالاتر برود، ما احتمالا دچار عارضه‌هایی در بدنمان می‌شویم.»

او ادامه داد: «اکنون درباره یک پدیده عجیب صحبت می‌کنیم. اینکه اگر وطن‌زدودگی رخ دهد، نسبت به آن اقبال نشان داده می‌شود. اگر نیروی انسانی برود و اگر دانشگاه از نیروی کیفی خالی شود برای آن کف می‌زنند. این چه معنایی دارد؟ ما در یک کابوس زندگی می‌کنیم.»

سخنگوی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران گفت: «ما خواب نمی‌بینیم؟ ممکن است کسی ما را بیدار کند و بگوید در دوره‌ای از تاریخ برای خروج نیروی انسانی از کشور، برای جهل، خرافات و شبه علم کف می‌زدند؟»

افزایش پناهجویان ایرانی در سال 2023

بهرام صلواتی، تحلیلگر حوزه مهاجرت نیز در ادامه این نشست گفت: «در کنار کانال‌های مهاجرتی تحصیلی، کاری و خانوادگی، کانال مهاجرت پناهجویی یکی از راه‌های رایج در میان مهاجران در جهان است.»

او توضیح داد: «نکته قابل توجه در سالنامه مهاجرتی OECD در سال 2023، حضور چشمگیر مهاجران ایرانی در فهرست 15 کشور برتر ثبت درخواست پناهجویی در کشورهای میزبان است. علاوه بر تنوع کشورهایی که درخواست پناهجویی جدید در آنها به ثبت رسیده است، این درخواست‌ها بعضا افزایش چشمگیری هم داشته‌اند.»

صلواتی ادامه داد: «برای مثال، ایرانیان رتبه اول را در میان ملیت‌های ثبت‌کننده درخواست جدید پناهجویی در کشور استرالیا با 1916 درخواست در سال 2022 کسب کرده‌اند که نسبت به سال 2021 رشد 226 درصدی را نشان می‌دهد.»

او همچنین گفت: «ایرانیان با ثبت 6320 درخواست جدید در کشور آلمان در سال 2022 نسبت به سال قبل از آن، رشد 234 درصدی درخواست‌ها را تجربه‌ کرده‌اند.»

ایرانیان در میان 15 ملیت برتر درخواست پناهجویی

بهرام صلواتی در ادامه این نشست توضیح داد: «تا پیش از این مقاصد پناهجویی ایرانیان کشورهایی مانند سوئد، آلمان و استرالیا بودند، اما حالا درخواست‌ها در کشورهای مختلف توزیع شده است. در بسیاری از کشورها، ایران در میان رتبه‌های برتر پناهجویی قرار گرفته است.»

بنا بر آمارهایی که صلواتی داد، جایگاه ایران در میان 15 ملیت برتر ثبت درخواست جدید پناهجویی در کشورهای میزبان به صورت زیر است: 

استرالیا (رتبه 2)، مجارستان (رتبه 2)، بریتانیا (رتبه 3)، ترکیه (رتبه 4)، لتونی (رتبه 4) کانادا (رتبه 5)، دانمارک (رتبه 5)، آلمان (رتبه 6)، لوکزامبورگ (رتبه 6)، فنلاند (رتبه 8)، نروژ (رتبه 9)، سوئیس (رتبه 9)، سوئد (رتبه 10)، لهستان (رتبه 10)، لیتوانی (رتبه 11)، هلند (رتبه 11)، اسلونی (رتبه 11) ژاپن (رتبه 12)، اتریش (رتبه 13) و بلژیک (رتبه 14).

صلواتی در ادامه گفت که این افراد از آن دست مهاجرانی هستند که مهاجرت بدون بازگشت دارند. 

ایران در میان کشورهای اصلی دانشجوفرست به امریکا

یکی از کانال‌های دیگر مهاجرتی، تحصیلی است که ایرانیان در این کانال هم در رتبه‌های بالا قرار دارند. در بخش دیگری از این نشست، صلواتی درباره مهاجرت‌های تحصیلی گفت: «رتبه‌بندی 15 کشور اصلی دانشجوفرست به امریکا در سال تحصیلی 2023 نشان می‌دهد که ایران هم در این لیست قرار دارد. بر اساس گزارش opendoors، در سال 2023 ایران جایگاه هفتم دانشجوفرستی به امریکا را دارد. این رتبه‌بندی بر اساس نرخ رشد دانشجوفرستی است.»

او ادامه داد: «بر اساس نرخ رشد دانشجوفرستی، هند، غنا، بنگلادش، نپال، نیجریه، ژاپن و ایران به ترتیب در جایگاه اول تا هفتم این لیست قرار دارند. اما بر اساس تعداد دانشجویان در سال تحصیلی 2022-2023 ایران در رتبه 14 قرار دارد.»

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.