خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۱۷۳۹

کمتر از ۴۰درصد دانش آموزان سیستان و بلوچستان موفق به کسب دیپلم می‌شوند

کمتر از ۴۰درصد دانش آموزان سیستان و بلوچستان موفق به کسب دیپلم می‌شوند

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: از هر ۱۰۰ نفر دانش آموز در سیستان و بلوچستان، کمتر از ۴۰ نفر موفق به کسب دیپلم می‌شوند و عمدتا ریزش تحصیلی رخ می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس در واکنش به تصاویر دانش آموزان مدرسه راهنمایی جکیگور در شهرستان راسک سیستان و بلوچستان که به دلیل نبود سرویس مدارس با کمپرسی و تریلی رفت و آمد می‌کنند و همچنین حادثه چهارم آذرماه که یک مینی بوس حامل دانش آموزان بلوچ در شهرستان قصرقند واژگون و آتش گرفت و تعدادی از دانش آموزان زخمی شدند، بیان کرد: ما در کل استان سیستان و بلوچستان مشکل طرح روستامرکزی و جابه‌جایی دانش آموزان را داریم که به شدت موجب ریزش تحصیلی و افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل شده است.

حدود ۱۰ درصد از بازماندگان از تحصیل در کشور در استان سیستان و بلوچستان هستند

نماینده مردم چابهار تاکید کرد: حدود ۱۰ درصد از بازماندگان از تحصیل در کشور در استان سیستان و بلوچستان هستند و بیشتر هم دختران را در برمی گیرد. در واقع از هر ۱۰۰ نفر دانش آموز سیستان و بلوچستان، کمتر از حدود ۴۰ نفر موفق به کسب دیپلم می‌شوند و عمدتا ریزش تحصیلی رخ می‌دهد.

سعیدی در ادامه افزود: متاسفانه در زمینه سرویس مدارس مشکلات زیادی در استان داریم و اعتبارات برای این طرح روستا مرکزی بعضا تامین نمی‌شود، البته نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان در برخی موارد کمک کرده اند، اما به شدت مشکل داریم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در شهرستان قصرقند در استان سیستان و بلوچستان نیز دانش آموزان به واسطه سرویس نامناسب دچار حادثه شدند و متاسفانه هر از چندگاهی شاهد این گونه حوادث هستیم. طرح روستا مرکزی ۳۰ درصد منابع خود را سپرده به دست آموزش و پرورش تعریف می‌کند. خانواده‌ها نیز باید در چنین شرایطی پای کار بیایند، ولی از آنجایی که در استان سیستان و بلوچستان عمده خانواده‌ها از عهده حداقل‌های معیشتی خود نیز برنمی آیند، ما انتظار داشتیم رئیس جمهور یا معاون اول دستور بفرمایند تمام اعتبارات طرح روستا مرکزی از سوی آموزش و پرورش داده شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم چابهار در خصوص تحقق عدالت آموزشی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه آموزش و پرورش ما روزهای بسیار سختی را تجربه می‌کنیم.

سعیدی در ادامه پیرامون کمبود معلم نیز توضیح داد: در کشور بنا بر گزارش همکاران کمیسیون آموزش ۲۳ هزار کلاس فاقد معلم داشتیم؛ همین حالا در استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ معلم کم داریم و شاهد هستیم که یک معلم چندین پایه آموزشی را تدریس می‌کند.

سعیدی عنوان کرد: البته سیاست‌های توجه به دانشگاه فرهنگیان و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو واقعا اصولی بود و بخشی از چالش‌ها را مرتفع کرده است، ولی‌عدم تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات و حق التدریس‌ها و آموزش یاران نهضت سوادآموزی موجب بی‌انگیزگی این افراد برای ادامه کار شده و این در حالی است که همین افراد عمده بار تعلیم و تعلّم را در مناطق محروم به دوش می‌کشند.

نماینده مردم چابهار بیان کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که از سوی کمیسیون آموزش صورت گرفته و نمایندگان نیز به شدت بر آن تاکید دارند، حداقل در دو حوزه معلمان حق التدریس و خرید خدمات، شاهد گشایشی در تبدیل وضعیت‌شان باشیم تا موجب انگیزه شود و مقداری از چالش‌های تعلیم و تربیت کاسته شود.

 

 

منبع : انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.