کد مطلب: ۸۹۳۷۶۶

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به صحن مجلس می‌رود

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به صحن مجلس می‌رود

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته تحت عنوان لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری آذر ماه سال گذشته به مجلس رسید و برای بررسی به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد. این لایحه در کمیسیون اجتماعی دستخوش تغییراتی شد. گفته می‌شود این لایحه قرار است به صحن علنی مجلس برود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته، دولت روزهای تعطیلی را پنج‌شنبه و جمعه مشخص کرده بود که در کمیسیون اجتماعی و با پیشنهاد محسن پیرهادی، نماینده تهران، شنبه جایگزین پنج‌شنبه شد. استدلالی که برای تغییر تعطیلی پنج‌شنبه به شنبه عنوان شد و مورد پذیرش نمایندگان حاضر در کمیسیون اجتماعی قرار گرفت؛ پیامدهای عدم‌تطابق تعطیلات آخر هفته‌ با تعطیلات جهانی و تاثیر این امر در اقتصاد کشور بود.

برخی معترضان به تعطیلی شنبه عنوان می‌کنند که این موضوع خلاف شرع است، اما در گفت‌وگویی که «دنیای اقتصاد» در اول شهریور ماه با محسن پیرهادی، نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس داشت، او عنوان کرد که متاسفانه کسانی که به تعطیلی شنبه به خاطر مسائل شرعی ایراد وارد می‌کنند از دانش لازم برخوردار نیستند. ما از برخی از علما و دفتر مراجع محترم تقلید استفتا کرده‌ایم و اشکال و حرمتی بر آن نگرفتند.  تغییر دیگری که در لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی صورت گرفته، کاهش ساعت کاری کارمندان در طول هفته است. بر اساس لایحه، ساعات کار کارمندان دولت ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در هفته در نظر گرفته شده بود که با پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون اجتماعی ساعت کاری به ۴۰ساعت در هفته تقلیل پیدا کرد.

 

نمایندگان مجلس به دلیل اینکه افزایش تعطیلات آخر هفته یکی از مطالبات مردم محسوب می‌شود درخواست بررسی اولویت‌دار این لایحه در صحن علنی مجلس را مطرح کردند که به امضای ۱۲۰ نماینده مجلس رسید. اما نوبت به بررسی برنامه هفتم توسعه رسید و این لایحه در صحن علنی مطرح نشد. حالا اما برخی نمایندگان مجلس از بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته پس از بررسی برنامه هفتم توسعه خبر داده‌اند. بر اساس اعلام برخی نمایندگان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تا آبان ماه به طول می‌انجامد و مجلس پیش از ورود به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳، لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز را بررسی خواهد کرد.

 تعطیلات دو روزه مطالبه مردم است

علی بابایی‌کارنامی، نماینده ساری و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به زمان بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در صحن اشاره کرد و گفت: لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی نهایی شده است و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است. پیش‌بینی من این است با توجه به اینکه افزایش تعطیلات آخر هفته به صورت لایحه مطرح است، پیش از پایان دوره یازدهم مجلس بررسی و نهایی خواهد شد.  او با اشاره به موافقت مجلس و دولت با افزایش تعطیلات آخر هفته، تاکید کرد: در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز میان مجلس و دولت توافق ضمنی وجود دارد. البته بحث در مورد اینکه روز دوم تعطیلات آخر هفته پنج‌شنبه باشد یا شنبه بحث‌هایی وجود دارد که در بررسی جزئیات حل خواهد شد.

لایحه افزایش تعطیلات چه زمانی به صحن می‌رود؟

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: لایحه افزایش تعطیلات به دو روز پس از بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس مطرح خواهد شد. مجلس یازدهم تا هفتم خردادماه فرصت دارد و بسیاری از کارهای نیمه‌تمام را به سرانجام می‌رسانیم. همچنین سلمان ذاکر، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده و به هیات رئیسه مجلس ارسال شده است. براساس این مصوبه و البته در صورت تصویب نهایی در صحن مجلس جمعه و شنبه تعطیل خواهد بود.  او ادامه داد: لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در دستور کار مجلس قرار دارد، اما اولویت‌هایی در دستور کار بوده که نوبت به بررسی این لایحه نرسیده است.

برخی از موضوعات است که مورد مطالبه مردم است از جمله افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز که باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم از نشاط مردم حمایت کنیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص زمان بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در صحن مجلس، اظهار کرد: تلاشمان این است که پیش از پایان دوره یازدهم مجلس، لایحه افزایش تعطیلات را بررسی کنیم. به نظر می‌رسد بعد از بررسی برنامه هفتم و پیش از آغاز بررسی بودجه ۱۴۰۳، لایحه افزایش تعطیلات در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.