فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۳۹۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سال ۱۴۰۱ چند نفر به خودکشی فکر کردند؟ / نشانه‌های خودکشی را بشناسید (اینفوگرافیک)

سال 1401 چند نفر به خودکشی فکر کردند؟ / نشانه‌های خودکشی را بشناسید (اینفوگرافیک)

حدود 20 برابر کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند، افراد افکار خودکشی دارند. با توجه به ثبت رسمی اقدام به خودکشی 120 هزار نفر در سال گذشته، می‌توان گفت که حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر نیز در کشور به خودکشی فکر کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نگاهی به داده‌ها و اظهارات مقامات رسمی نشان از روند صعودی آمار خودکشی در ایران می‌دهد. سال گذشته اما آمار اقدام به خودکشی در کشور رکورد زد. 

خودکشی در میان 20 علت اصلی مرگ و میر در جهان است. به عبارتی این امر چالشی است جهانی و تنها محدود به ایران نیست. با این حال برخی از کشورها با تکیه بر داده‌های طبقه‌بندی، تحلیل داده‌ها و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف توانسته‌اند آمار خودکشی را کاهش دهند. 

در ایران اما وضعیت به‌گونه‌ای دیگر پیش می‌رود. آنطور که حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی در ایران گفت، سال گذشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 7.4 نفر خودکشی منجر به مرگ داشتند. به عبارتی از هر 100 هزار نفر، هفت نفر بر اثر خودکشی فوت کردند. با این حساب، سال گذشته بیش از 6000 نفر اقدام به خودکشی منجر به فوت داشتند. 

آمار خودکشی در ایران سال 1401

2 میلیون و 400 هزار نفر به خودکشی فکر کردند

به گفته پیروی، در سال 1401، اقدام به خودکشی 120 هزار نفر در سامانه وزارت بهداشت ثبت رسمی شد. ضمن آنکه ممکن است برخی هم به موسسات خصوصی مراجعه کرده باشند و اقدام به خودکشی آنها ثبت رسمی نشده باشد. 

نایب رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی گفت که 20 برابر کسانی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، افکار خودکشی داشتند. یعنی کسانی که در فکر این بودند که به زندگی خود خاتمه دهند. در استان‌های زاگرس‌نشین آمار خودکشی بیشتر است. به نسبت جمعیت در سه استان ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد آمار خودکشی بیشتر است؛ به عبارتی در استان‌های زاگرس‌نشین.

بر این اساس، با توجه به تعداد کسانی که اقدام به خودکشی داشتند، می‌توان گفت که حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر نیز در سال گذشته فکر خودکشی داشتند. 

بازماندگان در معرض مشکلات روانشناختی

از سوی دیگر حمید پیروی به تجارت‌نیوز گفت که با هر مرگ ناشی از خودکشی، در میان بازماندگان، دوستان، آشنایان و کسانی که در جریان خبر قرار می‌گیرند، 135 تا 180 نفر تحت تاثیر مشکلات روانی قرار می‌گیرند.

آمارهای بالا نشان می‌دهد که باید در این حوزه در سطح سیاستگذاری و اطلاع‌رسانی اقدامات بیشتری برای پیشگیری از خودکشی صورت بگیرد.

نشانه‌های خودکشی چیست؟

یکی از باورهای غلط در جامعه این است که اگر کسی درباره خودکشی حرف بزند، اقدام به خودکشی نمی‌کند. در حالی‌که بسیاری از کسانی که بر اثر خودکشی فوت کردند، پیش از اقدام درباره آن حرف زده بودند.

با شناخت نشانه‌های خودکشی می‌توان در مسیر پیشگیری از خودکشی گامی برداشت. یکی از نشانه‌ها این است که فرد درباره مرگ صحبت یا تحقیق می‌کند.

از دیگر نشانه‌های خودکشی این است که احساس ناامیدی و عدم تحمل شرایط است. افسردگی و اضطراب هم از نشانه‌های خودکشی است. آنطور که نایب رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی ایران گفته حدود 60 درصد از کسانی که اقدام به خودکشی داشتند، حین انجام آن افسردگی داشتند.

با شناخت نشانه‌های خودکشی می‌توان افراد از اقدام به آن، منصرف کرد. به حرف آنها فعالانه گوش دهید. هنگامی که صحبت می‌کنند، قضاوت آنها را کنار بگذارید. اجازه دهید که بدون نگرانی از قضاوت از احوالات خود صحبت کند. 

کسانی که نشانه‌های خودکشی را دارند به دریافت خدمات تخصصی ترغیب کرده و ارجاع دهید. گاهی گفت‌وگوی شما تنها راه چاره نیست و نیاز به اقدامات بیشتر و تخصصی است. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.