کد مطلب: ۸۹۴۹۳۸

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی:

مناطق آزاد بیشترین تعداد بازمانده از تحصیل دارد

مناطق آزاد بیشترین تعداد بازمانده از تحصیل دارد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: دو منطقه چابهار و منطقه آزاد اروند بیشترین تعداد بازمانده تحصیلی را دارند و حدود ۶۰ درصد بازماندگان تحصیلی در مناطق آزادی و تجاری به مدارس بازگشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز،  احمد محمود زاده گفت: در حادثه تروریستی کرمان ۲۳ دانش آموز شهید شدند که از این تعداد ۴ دانش آموز در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کردند.

وی افزود: در جهان، آینده کشور را در مدارس می‌بیینند در ایران نیز طبق اسناد بالا دستی معتقدیم برای ایران قوی باید مدرسه قوی داشته باشیم و به نیروی انسانی توجه کنیم که بستر مدرسه باید در شوراهای آموزش و پرورش به خوبی چیده شود و دیگر عناصر نیز به آن کمک کنند.

او ادامه داد: ریاست شوراهای شهرستان مربوط به استانداران و فرمانداران است. شوراهای آموزش و پرورش برای کمک به وزارت آموزش و پرورش در جلسات حضور می‌کند.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی  با بیان این‌که شوراهای این وزارتخانه در مسائل فنی و پشتیبانی تصمیم گیری می‌کنند تصریح کرد: قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسید. در سال گذشته ۱۰ هزار نفر در شوراهای کشور با آموزش و پرورش همکاری داشته اند. در بخش دیگر این شوراها و جلسات آن، کیفیت نظام آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد:  در سی امین اجلاسیه نماز از مدارس غیر دولتی تقدیر شد و این نشان می‌دهد که  مدارس غیر دولتی نگاه تربیتی دارد. در مدارس غیر دولتی به موضوع پرورشی توجه می‌شود در همین راستا برای اقامه دستورالعمل‌هایی به مدارس ابلاغ شده است.  

وی افزود: ظرفیت آموزش و پرورش را طبق ماده ۱۱.۱۳.۱۵.۱۶ و ۱۸ گسترش داده‌ایم. بحث مولد سازی برای املاک اضافه آموزش و پرورش توسط سازمان نوسازی در حال انجام است. به طوری که  باید از مکان‌های که استفاده نمی‌شود برنامه برای  استفاده بچینیم . حدود۳۵۰۰ مدرسه هیات امنایی داریم که حدود ۱ و ۱۰۰ میلیون نفر در این نوع مدارس تحصیل می‌کنند.

محمود زاده گفت: ۲۳۰ هزار دانش آموز در مناطق آزاد و تجاری تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۳۲ هزار نفر بازمانده تحصیل در ابتدای دولت در هفت منطقه تجاری و آزاد داشتیم که با روی کار آمدن دولت سیزدهم این تعداد به ۱۰ هزار دانش آموز کاهش یافته است. دو منطقه چابهار و منطقه آزاد اروند بیشترین تعداد بازمانده تحصیلی را دارند و حدود ۶۰ درصد بازماندگان تحصیلی در مناطق آزادی و تجاری به مدارس بازگشتند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه سه درصد از عوارض مربوط به پروانه ساختمان ها و تفکیک زمین باید در اختیار شوراهای آموزش و پرورش به منظور کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی قرار گیرد، افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان از این محل درآمد داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۴۱۳ میلیارد تومان رسید. این درآمد برای کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در شوراهای آموزش و پرورش هزینه می‌شود. از سوی دیگر در مجموع در سال ۱۴۰۰ درآمد شوراهای آموزش و پرورش تقریبا ۱.۳ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ این عدد ۳.۷ هزار میلیارد تومان بود. این یعنی درآمد شوراها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خود ۷۲ درصد رشد داشت.

وی افزود: اولین جایی که باید باز شود مدرسه است و آخرین جایی هم که باید بسته شود مدرسه است البته جان دانش آموزان برای ما مهم است.

تفکیکی برای مدارس دولتی و غیر دولتی نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدارس غیردولتی باید شیر مدارس را خریداری کنند؟، توضیح داد: همه موضوعاتی که برای مدارس دولتی ابلاغ می‌شود برای مدارس غیردولتی هم صدق می‌کند. هیچ تفکیکی برای مدارس دولتی و غیر دولتی نیست. همه موضوعاتی که برای آموزش و پرورش تصمیم گیری می‌شود هم برای مدارس دولتی و هم مدارس غیر دولتی صدق می‌کند.

محمودزاده در پاسخ به این‌که پس علت این تفکیک چیست؟ و چرا بین مدارس دولتی و غیر دولتی از این نظر تفاوت قائل شده‌اند؟ آیا شما پیگیر توزیع شیر در مدارس غیر دولتی خواهید بود؟ تاکید کرد: پاسخ این سوال را باید از معاون برنامه‌ریزی ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش بپرسید اما توزیع شیر در مدارس دولتی و غیر دولتی باید یکی باشد. پیگیر این موضوع هستیم.

گفتنی است که ۳۰امین همایش شوراهای آموزش و پرورش هفته آینده برگزار می‌شود. شورای آموزش و پرورش ذیل سازمان مدارس غیر دولتی است که در رسانه‌ها گفته نمی‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.