حجم ویدیو: ۲۳.۱۹M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۳ دانلود ویدیو

سیمین کاظمی، جامعه‌شناس:

خودکشی رزیدنت‌ها؛ نشانه شرایط غیرقابل تحمل تحصیل در ایران

سیمین کاظمی، جامعه‌شناس گفت: «در ایران، مهاجرت با امر پیشرفت و موفقیت پیوند خورده است. هر هفته از خودکشی دستیاران پزشکی خبر می‌شنویم. خودکشی رزیدنت‌ها نشانه شرایط غیرقابل تحمل تحصیل در ایران است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، روز سه‌شنبه نشست «آینده‌اندیشی درباره مهاجرت نخبگان ایرانی» در موسسه رحمان برگزار شد. در این نشست کارشناسان به ابعاد مختلف مهاجرت از ایران پرداختند. سیمین کاظمی، جامعه‌شناس در بخشی از این نشست با بررسی وضعیت شغلی و تحصیلی پزشکان به عوامل مهاجرت این گروه از کادر درمان پرداخت. 

سیمین کاظمی گفت: «در ایران، مهاجرت با امر پیشرفت و موفقیت پیوند خورده است. بخش بزرگی از جامعه پزشکی، پزشکان عمومی هستند که با درآمد بسیار کم کار می‌کنند. درآمد پزشکان و جراحان در ایالات متحده امریکا به طور متوسط حدود 239 هزار دلار در سال است. در حالی‌که درآمد سالانه پزشک عمومی در ایران سالانه حدود 3500 دلار است. این کجا و آن کجا! یک تفاوت بسیار فاحش است.»

او توضیح داد: «وضعیت شغلی پزشکان را هم باید در نظر داشته باشیم. راه‌حلی که وزارت بهداشت برای حل مشکلات مناطق محروم اندیشیده، این است که پزشکان را به این مناطق بفرستد. این موضوع برای بسیاری از پزشکان ناگوار است.»

خودکشی رزیدنت‌ها

کاظمی ادامه داد: «ما انتظار داریم بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، تغییری در مناطق محروم به وجود آمده باشد. حداقل مناطق محروم هم برای ساکنان آنجا و هم برای کسانی که برای کار به آنجا می‌روند قابل تحمل باشد. در این مناطق محرومیت‌زدایی صورت نگرفته است. تنها راه‌حلشان این است که نیروی انسانی را آنجا مستقر کنند. تعدادی از این نیروی انسانی هم پزشکان هستند.»

کاظمی گفت: «نکته دیگر شرایط نامطلوب ادامه تحصیل است. فاجعه‌بارترین قسمت موضوع ادامه تحصیل، خودکشی رزیدنت‌ها (دستیاران پزشکی) است. هر هفته از خودکشی رزیدنت‌ها خبر می‌شنویم. این نشان می‌دهد که وضعیت ادامه تحصیل در ایران چقدر غیرمنصفانه و غیرقابل تحمل است که برخی را به سمت خودکشی می‌کشاند.»

برای خواندن گزارش کامل، اینجا را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.