کد مطلب: ۸۹۶۸۵۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ثبت‌نام ۵ هزار اثر در هشتمین دوره از جشنواره فجر صنایع دستی

ثبت‌نام 5 هزار اثر  در هشتمین دوره از جشنواره فجر صنایع دستی

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: «5000 اثر با بیش از 2000 هنرمند در هشتمین دوره در جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی ثبت‌نام شده است. از 16 کشور در جشنواره اثر داشته‌ایم.»

به گزارش تجارت‌نیوز، روز یکشنبه، نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای دستی فجر با عنوان «سرو سیمین 8» در برج آزادی برگزار شد. در این نشست مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دبیران جشنواره و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند. 

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درباره جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: «5000 اثر با بیش از 2000 هنرمند در هشتمین دوره از جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی ثبت‌نام شده است. از 16 کشور در جشنواره اثر داشته‌ایم.»

او همچنین درباره علت انتخاب برج آزادی برای برپایی نمایشگاه گفت: «انتخاب برج آزادی به عنوان نمادی از هنر ایران در حوزه معماری شکل گرفته است. این انتخاب دایره گسترده‌ای را شامل می‌شود.»

همه کشورها برای صنایع دستی ایران مشتاق هستند

جلالی در پاسخ به سوال «تجارت‌نیوز» توضیحاتی درباره جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی داشت. 

فرش به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی صنایع دستی کشور شناخته می‌شود. جایگاه صنعت فرش ایران در رتبه‌بندی جهانی افت کرده و کشورهای دیگر جای ایران را گرفتند. با این مقدمه، جایگاه صنایع دستی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه چالش‌هایی در این زمینه پیش روی ایران است؟

جلالی در پاسخ به این سوال «تجارت‌نیوز» گفت: «فرش با توجه به سازماندهی صورت‌گرفته در حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری نیست. ما به جز فرش، 299 رشته دیگر داریم که قیمومیت آنها در حوزه معاونت صنایع دستی است. این را می‌توانم به جرأت بگویم که در جهان، پایگاه صنایع دستی ایران، اول است. همین حالا نمایشگاهی در اسپانیا برگزار شده است که قسمت اعظم آن، هنرمندان ما حضور دارند»

او ادامه داد: « صنایع دستی در داخل کشور از سبد خانوار به دلیل مولفه‌های اقتصادی، جدا شده است، اما در جهان همچنان همه اقلام صنایع دستی ایران مشتری مشتاق دارد.»

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: «اشتیاق کشورها برای حضور در جشنواره صنایع دستی نشان‌دهنده مرجعیت و قیمومیت صنایع دستی ایران است.»

نمایشگاه مستقل برگزار می‌شود

جلالی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر اینکه آیا هنرمندان صنایع دستی بار دیگر نمایشگاهی مستقل از نمایشگاه گردشگری در خیابان سئول را تجربه خواهند کرد؟ از برگزاری نمایشگاه مستقل خبر داد. 

او گفت: «ما نمایشگاه مستقل برای فروش و عرضه خانواده‌ها خواهیم داشت. نمایشگاه گردشگری امسال هم محل نمایش صنایع دستی ما به صاحبان سرمایه و صاحبان بیزینس‌های مختلف است.» 

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «فروش صنایع دستی دارای متغیرهای مختلفی چون کیفیت کالا، استاندارسازی قیمت و... است. فروش فقط به مغازه وابسته نیست. اگر تعداد بسیار بالایی پایگاه فروش داشته باشیم، ولی در سبد مصرف خانوار قرار نگیریم، فروش نخواهیم داشت.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.