فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۹۰۵

علت کمبود اتوبوس برون شهری چیست؟

علت کمبود اتوبوس برون شهری چیست؟

شاید بتوان به عملکرد ناوگان اتوبوسی در ایام اربعین برای خدمت رسانی به زوار نمره قابل قبولی داد اما عملکرد آن قطعا در سایر مسیرهای غیر اربعینی در همین ایام بسیار ضعیف و با چالش های بسیاری همراه بوده است.اما علت آن چیست؟

به گزارش تجارت نیوز،

در هفته های گذشته خصوصا در بازه سفرهای اربعینی ناوگان حمل و نقل برون شهری( اتوبوس) با چالش های بسیاری مواجه شد؛ به طوری که براساس گزارش های مردمی حدود ۱۰ روزی مسافران در سایر مسیرهای غیر اربعینی برای تهیه بلیت اتوبوس دچار مشکل بودند.

 مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری در تشریح چرایی این موضوع به ایسنا گفته بود که چون با کمبود اتوبوس مواجه هستیم و ناوگان توسعه پیدا نکرده است و از آن طرف عمده خدمات ناوگان حمل ونقل برون شهری برای سفرهای اربعینی در نظر گرفته شده تردد اتوبوس در سایر مسیرها کم شده است و مردم می بایست تنها برای سفرهای ضروری از اتوبوس استفاده کنند.

حال سوال اینجاست که چرا با کمبود اتوبوس در ناوگان حمل ونقل برون شهری مواجه هستیم و اگر بنا است که استفاده از حمل و نقل عمومی برون شهری در بین مردم گسترش یابد و جاده های کشور مملو از خودروهای شخصی نشود آیا توسعه این ناوگان  نباید در دستور کار باشد تا سهم آن در سفرهای مردم بیشتر شود؟

احمدرضا عامری - رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت­ های تعاونی مسافربری کشور - در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال گفت: ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شبکه داریم در حالی که حدود دو سال پیش تعداد اتوبوس های فعال در شبکه به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه می رسید.

وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش هزینه ها، سفر در اولویت همه مردم نیست، گفت: از آن طرف به دلیل کمبود مسافر و دستوری بودن بلیت اتوبوس، بسیاری از اتوبوس ها از شبکه خارج شده اند.

عامری تصریح کرد: همچنین قیمت اتوبوس به مرز ۲۷ میلیارد تومان رسیده و قیمت لوازم یدکی آن نیز افزایش یافته است؛ به طوری که لاستیک آن نیز حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان است. به همین دلیل بیشتر اتوبوس ها جذب سازمان ها می شوند زیرا هم صرفه اقتصادی دارد و هم ریسک آن کمتر است.

وی با بیان اینکه تولید اتوبوس کم است، اظهار کرد: چون قیمت اتوبوس بالا است و خریداری ندارد شرکت های تمایلی به تولید ندارند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت­ های تعاونی مسافربری کشور در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید در راستای توسعه ناوگان انجام شود، گفت: باید اجازه واردات اتوبوس داده شود و از طرفی گمرک به ناوگان و لوازم این وسیله نقلیه معافیت دهد. از طرفی باید شرایط برای حضور بیشتر توریست در کشور فراهم و سفرهای داخلی پربارتر شود.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.