کد مطلب: ۸۹۶۴۵۴

تغییر مسیر کشتی های حامل غلات در جهان

تغییر مسیر کشتی های حامل غلات در جهان

سازمان تجارت جهانی (WTO) در گزارشی اعلام کرد: محموله‌های غلات به دلیل حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن توسط شبه‌نظامیان حوثی مستقر در یمن، به طور چشم گیری از کانال سوئز منحرف شده و تغییر مسیر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان تجارت جهانی در X (توئیتر سابق) اعلام کرد که محموله‌های گندم ارسالی از طریق کانال سوئز در نیمه اول ژانویه به 500,000 تن کاهش یافته است که تقریبا 40 درصد کمتر از سال قبل است.

سازمان تجارت جهانی خاطرنشان کرد: داده‌های موجود حاکی از افزایش حجم کشتی‌های در حال مسیریابی مجدد برای اجتناب از گذر از کانال سوئز در دو هفته گذشته است، و اما قابل ذکر است که این امر تاثیر عمده‌ای بر تحویل محموله ها به آسیا یا شرق آفریقا نداشته است.

کانال سوئز که دریای سرخ و دریای مدیترانه را به هم متصل می کند، کوتاه ترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیا است.

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد حدود 42 درصد از محموله های گندم از اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین که معمولا از کانال سوئز عبور می کند، در دو هفته اول ژانویه مسیرهای جایگزین را انتخاب کرده اند که این رقم در ماه دسامبر 8 درصد بود.

حوثی‌ها از ماه نوامبر و مدت کوتاهی پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، به کشتی‌های منطقه حمله می‌کنند. ادعای حوثی ها مبنی بر آن است که حملات آن ها به دریای سرخ در پاسخ به ضد حمله اسرائیل است.

در نتیجه این خصومت ها، چندین شرکت بزرگ کشتیرانی جهان از جمله Maersk، Hapag-Lloyd، و Mediterranean Shipping Co حمل و نقل از طریق کانال سوئز را به حالت تعلیق درآورده اند. برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل، محموله‌های خود را از طریقCape of Good Hope به اروپا و ایالات متحده هدایت می‌کنند و هفته‌ها بر مدت زمان سفر و هزینه‌ها ها می‌افزایند.

حمل و نقل جهانی غلات نیز در سایر نقاط جهان با چالش هایی مواجه است. به دلیلکاهش بیش از حد معمول سطح آب به دلیل خشکسالی، غلات کمتری از طریق کانال پاناما حمل می شود زیرا نمی توان کشتی های بزرگتر را به حرکت درآورد. همچنین تهاجم نزدیک به دو ساله روسیه به اوکراین باعث کاهش صادرات غلات اوکراین شده است.

منبع : غلات نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.