کد مطلب: ۸۹۰۲۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی همچنان در بلاتکلیفی/ قوه قضائیه به ماجرا ورود می‌کند؟

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی همچنان در بلاتکلیفی/ قوه قضائیه به ماجرا ورود می‌کند؟

بلاتکلیفی در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها همچنان ادامه دارد. در حالی که طی سال جاری دولت با تغییر چند باره نرخ خوراک متهم به دستکاری بازار شد، 20 آبان مدیر کنترل تولید شرکت ملی پتروشیمی نامه‌ای دیگر منتشر کرد که بر اساس آن، نرخ خوراک پتروشیمی برای پنج‌ماهه نخست 7000 تومان و برای شهریور 5600 تومان اعلام شد. حال صنعت‌گران و فعالان بازار سرمایه خواستار ورود قوه قضائیه به این ماجرا هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیژن چگنی، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، قیمت گاز طبیعی سال جاری را به مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی اعلام کرد.

بر  اساس اعلام دولت و  پیرو نامه ۲۰ آبان معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، نرخ خوراک گاز شرکت‌های تولید متانول طی پنج ماه نخست سال جاری ۶۳۰۰ تومان و معادل ۹۰ درصد و پس از آن مشروط به تسویه بهای خوراک طی ۳۰ روز پس از دریافت صورت‌حساب، معادل ۹۵ درصد نرخ خوراک گاز طبیعی شرکت‌های پتروشیمی تعیین شد.

در این میان نرخ خوراک هر مترمکعب طی پنج ماه اول سال جاری 7000 تومان بود که در شهریور به ۵۶۴۵ کاهش یافت. در مهر نیز با فرض نسبت ۶۵ درصدی سوخت، بهای هر مترمکعب گاز بالغ بر ۵۲۱۰ تومان تعیین شد.

دولت رئیسی؛ دولت بی‌برنامه

این برای چندمین بار است که در سال جاری نرخ خوراک پتروشیمی توسط دولت رئیسی تغییر می‌کند. این امر منجر به اعتراض بسیاری از فعالان صنعت پتروشیمی و البته سرمایه‌گذاران بورس به ویژه در گروه پتروشیمی شده است. 

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر دولتی بر سر کار است که هنوز در یک حوزه مشخص که تعیین‌کننده نرخ خوراک‌ پتروشیمی باشد به نقطه واحد نرسیده و برای بار هشتم است که نرخ خوراک جدید اعلام می‌کند. این آشفتگی و بی‌ثباتی عجیب و غریب نشان از بی‌برنامگی دولت در سراپای خود دارد. 

وی افزود: در چنین شرایطی سخنگوی اقتصادی دولت با کمال افتخار می‌گوید که یکی از افتخارات این دولت است که اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کرده است. درحالی که دولت تا امروز نتوانسته تنها یک مورد نرخ خوراک را به تحلیلگران درست اعلام کند. در حالی که دولت هر لحظه تصمیم جدیدی اتخاذ می‌کند و سرمایه‌گذاری را به بزرگ‌ترین ریسک در این مملکت تبدیل کرده، تحلیلگران بر اساس چه داده و مبنایی اقدام به محاسبه کنند؟

ضرورت محاکمه افرادی که نرخ خوراک را دستکاری می‌کنند

حق‌شناس با بیان اینکه دولت به این دلیل که گرفتار کسری بودجه است تصمیمات نادرست می‌گیرد، تصریح کرد: دولت مدام هر اقدامی را انجام می‌دهد بدون آنکه به آینده آن فکر کند، دو هفته پیش در دهم آبان ابلاغیه داده شد و نرخ را ۴۸۰۰ اعلام کردند این مصداق بارز دستکاری بازار است. اگر مسئولی چنین کاری انجام بدهد قوه قضائیه حق دارد به آن فرد دستبند بزند و او را ببرد.

وی تأکید کرد: باید تک‌تک مسئولانی که نرخ خوراک پتروشیمی را دستکاری می‌کنند محاکمه شوند، هیچ‌گونه هماهنگی بین اجزای این تیم اقتصادی نیست. هر مسئولی در هر وزارتخانه رئیسی جزیره‌ای برای خود ساخته و تصمیمی می‌گیرد.

او ادامه داد: در حال حاضر بازارهای مختلف شدیدا با کمبود سرمایه مواجه شده‌اند و این امر خود را در کسری بودجه نمایان می‌سازد. اگر در نیمه اول سال دولت این همه کسری بودجه داشته در نیمه دوم سال که درآمدهای مالیاتی هم وجود ندارد شرایط به چه شکل خواهد شد؟ علاوه بر این، قیمت نفت در بازارهای جهانی نزولی شده است. ایران هم در حالت عادی نمی‌تواند نفت بفروشد؛ اگر هم بتواند تکلیف بازگشت پول مشخص نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به‌زودی فنر فشرده بازارها و تثبیت قیمتی رها می‌شود، توضیح داد: دولت همه را به بازی یک‌طرفه برده و وضعیت به این صورت پیش نخواهد رفت. دولت به علت کسری بودجه اجازه هر اقدامی را می‌دهد، اما از این سو به بازارها می‌گوید اجازه رشد ندادید، چراکه تورم مهم است. در هیچ دولتی این مدل اداره اقتصاد وجود نداشته و ادامه این وضعیت برای اقتصاد فاجعه‌آمیز خواهد بود.

ارائه آمار دروغ؛ خط مشی دولت رئیسی

حق‌شناس با بیان اینکه آمار دروغین خط مشی مسئولان دولت سیزدهم است، خاطرنشان کرد: امروز می‌گویند تورم را کنترل کردند یا نرخ رشد نقدینگی کنترل شده، اما همه این آمارها دروغ است و با این تفاسیر کشور با ابرتورم فجیعی روبه‌رو خواهد شد؛ به‌ویژه در صنعت پتروشیمی هدف مسئولان دولت رئیسی دستکاری واضح بازارهاست.

وی یادآور شد: صنایع پتروشیمی و فولادی‌ تا به امروز به تامین بودجه ارزی کشور کمک کردند و اگر درآمد آنها وجود نداشت، بازار ارز در هم ریخته و اقتصاد فلج می‌شد. در دوره‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، کل گلوگاه‌های نفت ایران را بست و ایران در سال های ۹۸ و ۹۹ درآمد نفتی نداشت تمام بار اقتصاد را پتروشیمی‌ها به دوش کشیدند.

او با یادآوری اینکه امروز همه نفت ایران برای چین است، افزود: امروز ایران ۹۵ درصد از نفت خود را به چین می‌دهد و چینی‌ها هر مدل که بخواهند ایران را بازی می‌دهند. از وقتی دولت  رئیسی بر سر کار آمده است تیشه به ریشه پتروشیمی و فولاد زده است. در مورد دیگر صنایع هم وضعیت همین است. ایران اوایل دهه 80 می‌توانست هاب خودرو منطقه باشد، اما امروز وضعیت بازار خودرو نابود است.

حق‌شناس در پایان تأکید کرد: دولت رئیسی سیاست پوپولیستی دارد و برای اینکه به این طریق کشور را اداره کند، گردن تولیدکننده‌ها را شکسته است؛ بنزین را 3000 تومان نگه داشته، اما به تولیدکننده‌ها اجازه رشد نمی‌دهد. تمام مسئولانی که برای صنعت پتروشیمی انتخاب شده‌اند نابلد و نابه‌جا هستند. شرایط فعلی ته‌مانده اقتصاد ایران است.

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.