کد مطلب: ۸۹۳۶۹۸

همکاری ایران و عراق برای جمع‌آوری گازهای مشعل

همکاری ایران و عراق برای جمع‌آوری گازهای مشعل

معاون وزیر نفت در حاشیه دیدار وزرای نفت ایران و عراق، جزئیات تفاهم‌نامه‌های امضا شده میان طرفین را تشریح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محسن خجسته‌مهر امروز (چهارشنبه، ۶ دی‌ماه) در حاشیه دیدار وزیران نفت ایران و عراق و امضای چند تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور اظهار کرد: ارتباطات و روابط جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت ایران با جمهوری عراق رو به گسترش و توسعه است که مهم‌ترین جنبه در توسعه یافتگی و گسترش روابط دو کشور، تعمیق روابط اقتصادی در زمینه انرژی است.

وی افزود: عراق در زمینه‌های مختلفی با ایران روابط عمیق و رو به توسعه دارد که نخستین زمینه همکاری، توسعه میدان‌های نفت و گاز در بخش‌های مختلف اکتشاف، تولید و بهره‌برداری است. تقریبا عمده ذخایر مشترک و مرزی ایران، با عراق است که این زمینه بسیار مهم برای افزایش همکاری‌های دوجانبه را تعریف کرده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: همچنین همسو بودن ایران و عراق در سازمان‌ها و ائتلاف‌های بزرگ بین‌المللی انرژی مانند اوپک و اوپک‌پلاس، سبب ثبات و پایداری قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

خجسته‌مهر در مورد توافق‌های نفتی ایران و عراق، گفت: در زمینه ایجاد کمیته مشترک برای تبادل‌نظر و انجام مطالعات در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید میدان‌های نفت و گاز توافق شد.

وی تاکید کرد: در یکی از محورها توافق شد که در مرحله نخست کار مطالعات اکتشافی و زمین‌شناسی یکی از ساختارهای مشترک هیدروکربوری بین ایران و عراق انجام و سپس برای توسعه یکپارچه آن تصمیم‌گیری شود تا نهایتا به امضای قرارداد برسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: در خصوص جمع‌آوری گازهای مشعل از میدان‌های نفتی و تأسیسات نفتی عراق که نزدیک مرز ایران است، در کمیته مشترک با شرکت ملی نفت ایران و مشارکت شرکت ملی نفت عراق برای جمع‌آوری گازهای اقداماتی انجام شود و از توان تخصصی و فنی مهندسان ایرانی برای این گازها استفاده خواهد شد.

خجسته‌مهر گفت: می‌توانیم بخشی از گازهای جمع‌آوری‌شده عراق را به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی یا تهاتر گاز شیرین عراق با گاز غنی مشعل این کشور استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: یکی دیگر از موارد این تفاهمنامه‌ها آموزش متخصصان عراقی در بخش‌های مختلف بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت به ویژه شبیه‌سازی مخازن و سایر بخش‌ها مانند اکتشاف، تولید و توسعه و حفاری است.

وی از آمادگی ایران برای انجام عملیات حفاری و دیگر خدمات در عراق خبر داد و افزود: این موضوع مورد توافق طرف عراقی قرار گرفت؛ همچنین عمده فعالیت‌ها مربوط به شرکت ملی نفت ایران است که به‌زودی فعالیت این کمیته‌ها آغاز می‌شود.

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید گاز به تولید ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد ناتراز انرژی، بیان کرد: برای جبران ناترازی انرژی به‌ویژه در بخش گاز و سایر انرژی‌ها شرکت ملی نفت برای رسیدن به تولید ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز در روز هدف‌گذاری کرده است؛ اکنون تولید گاز غنی ایران یک میلیارد مترمکعب در روز است که برای افزایش و نگهداشت تولید گاز نیازمند ۱۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در یک برنامه هشت ساله هستیم.

وی اضافه کرد: برای افزایش روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب در مناطق مختلف کشور پروژه‌هایی تعریف شده که در مناطق نفت مرکزی اجرای ۱۵ طرح به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار است که اجرای بخشی از آن آغاز شده؛ همچنین توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی در دستور کار قرار دارد.

خجسته‌مهر تاکید کرد: مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح، افزایش و نگهداشت تولید گاز در کشور، طرح فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی است که تا پایان امسال خبرهای خوبی از امضای برخی قراردادهای ای‌پی‌سی (EPC) این پروژه بزرگ را اعلام می‌کنیم که انجام مطالعات مهندسی پایه و طراحی این طرح راهبردی هم رو به پایان است.

امضای ۴۰ تفاهمنامه با شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی

معاون وزیر نفت در مورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز اظهار داشت: به طور کلی اکنون تمام ظرفیت توسعه‌ای و تولید شرکت ملی نفت ایران آماده است تا از حداکثر توان پیمانکاران و سرمایه‌گذاران ایرانی استفاده کند و حدود ۴۰ تفاهمنامه با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی امضا شده است.

وی گفت: امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های خصوصی ایرانی به معنای آن است که بر اساس یک قرارداد محرمانگی اطلاعات میدان‌های نفتی و گازی در اختیارشان قرار می‌گیرد و آنها باستی در یک بازه ۶ماهه تا یک ساله، مطالعات مهندسی و شبیه‌سازی مخازن را انجام و پیشنهاد فنی و اقتصادی خود را ارائه کنند که آینده نزدیک برخی از این قراردادها به نتیجه خواهد رسید و تا پایان سال خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

افزایش ۱۰۰ هزار بشکه تولید نفت ایران در آینده نزدیک

خجسته‌مهر در مورد توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در جنوب‌غرب ایران و استان خوزستان، بیان کرد: این میادین جزو میدان‌های با تراوایی بالا، تولید و بهره‌دهی خوب با ساختار کربناته شکاف‌دار هستند.این پروژه در دو فاز به تولید می‌رسد که فاز اول به تولید ۳۵ هزار بشکه در روز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. عملیات و فعالیت‌های به فاز دوم این دو میدان آغاز شده که تولید را از ۳۵ هزار بشکه به ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز می‌رساند.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه بهره‌برداری از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در آینده نزدیک با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت در استان خوزستان افتتاح خواهد شد، گفت: در کنار این میادین در خوزستان، میدان نفتی سهراب قرار دارد که نخستین تولید از این میدان تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی در مورد رعایت شرایط زیست محیطی در توسعه میادین نفتی، پاسخ داد: به طور کلی میادینی که شرکت ملی نفت ایران توسعه می‌دهد، مجوزهای مختلفی از جمله مجوزهای مربوط به رعایت شرایط زیست محیطی را اخذ می‌کند. میدان‌های نفتی در خوزستان بیشتر دارای شرایطی هستند که باید الزامات زیست‌محیطی و ایمنی را به جهت موقعیت جغرافیایی، مرزی بودن و قرار گرفتن در ناحیه هورالعظیم رعایت کنند . اهتمام شرکت ملی نفت این است که در کنار توسعه این میادین، آسیب و ضربه‌ای به محیط‌زیست وارد نشود.

اجرای ۸۰ درصد طرح‌های بالادستی صنعت نفت توسط شرکت‌های ایرانی

خجسته‌مهر در مورد اینکه چه میزان از اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود، بیان کرد: اجرای ۸۰ تقریباً بیش از ۸۰ درصد طرح‌های بالادستی صنعت نفت در شرایط فعلی، ایرانی است؛ در مهندسی، اجرا، تولید، بهره‌برداری و حفاری ۱۰۰ درصد توسط متخصصان و مهندسان ایرانی انجام می‌شود و تنها بخش کوچکی از کالاها خرید خارجی است و در غیر این صورت عمده طرح‌های شرکت ملی نفت ایرانی است و از تمام ظرفیت ساخت داخل استفاده می‌شود.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.