کد مطلب: ۸۹۶۴۰۹

آرامکو به ارسال نفت از دریای سرخ ادامه می‌دهد

آرامکو به ارسال نفت از دریای سرخ ادامه می‌دهد

آرامکوی سعودی که بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان است، با وجود حملات یمن به کشتی‌های رژیم صهیونیستی، به ارسال نفتکش‌های نفت و سوخت از طریق جنوب دریای سرخ ادامه می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد القحطانی، رئیس پالایش و تجارت نفت و کسب و کار بازاریابی نفت آرامکو، در مصاحبه ای در دفتر مرکزی این شرکت در ظهران گفت: ما به حمل محموله‌های نفت و محصولات خود در دریای سرخ ادامه می‌دهیم. ریسکهای مرتبط، قابل مدیریت هستند.

این تصمیم در تضاد با واکنش تعداد دیگری از مالکان نفتکش است که پس از بمباران بخش‌هایی از یمن توسط آمریکا و انگلیس، تصمیم گرفتند از منطقه دریای سرخ دوری کنند. نیروهای مسلح یمن در واکنش به این حملات، اعلام کردند کشتی‌های هر دو کشور در کنار کشتی‌های رژیم صهیونیستی هدف قرار خواهند گرفت که باعث هشدارهای دریایی برای کشتی‌های تجاری شد تا از این منطقه دور بمانند.

حتی قبل از حملات آمریکا و انگلیس که از ۱۲ ژانویه ادامه داشته است، صدها کشتی کانتینری و بسیاری از کشتی‌های تجاری دیگر از منطقه دریای سرخ فاصله گرفتند. این منطقه، مسیر اجتناب ناپذیر برای کشتی‌های تجاری میان آسیا و اروپا است که می خواهد از کانال سوئز عبور کنند. این امر، باعث طولانی شدن سفرها و تاخیر در ارسال همه نوع محموله، از سوخت گرفته تا قطعات خودرو می شود، زیرا بسیاری از کشتی‌ها، مسیر طولانی تری را در اطراف آفریقا طی می‌کنند. همچنین نگرانی‌ها در مورد بازگشت تورم را تشدید می‌کند.

سعودی‌ها خواستار خویشتن‌داری در حملات آمریکا و بریتانیا علیه یمن شده‌اند و تلاش می‌کنند مذاکرات صلح خود را با این کشور زنده نگه دارند. عربستان سعودی به دنبال پایان دادن به دخالت نظامی خود در جنگ داخلی یمن است.

موقعیت جغرافیایی عربستان سعودی که دریای سرخ در غرب و خلیج فارس در شرق این کشور واقع شده است، عدم استفاده از این منطقه را برای بزرگترین تولیدکننده اوپک دشوار می‌کند. آرامکو به طور منظم، نفت خام و سوخت را از خلیج فارس می آورد که محل بزرگترین میادین نفتی و پالایشگاه های اصلی این کشور است.

آمار ردیابی نفتکش‌ها که توسط بلومبرگ گردآوری شده است نشان می‌دهد از زمان شروع درگیریها، جریان ثابتی از نفتکش‌های شاتل از جنوب دریای سرخ از جمله به پالایشگاه جیزان در دریای سرخ، وارد و از آن خارج می‌شوند. یک محموله سوخت برای اردن هم عبور کرده است.

با این حال، مشتریان آرامکو تا کنون در این ماه هیچ محموله نفتی را از طریق دریای سرخ ارسال نکرده اند که در مواقع دیگر، از طریق این آبراه از طریق مصر، به خریداران در غرب ارسال می‌شود. به هر حال چنین جریانی متناوب است زیرا بخش عمده صادرات نفت عربستان سعودی، به آسیا می رود.

طبق داده‌های ردیابی کشتی، حداقل دو نفتکش دیگر که نفت عربستان را در راس تنوره و سوخت را در جبیل، بارگیری کردند، هر دو در خلیج فارس، در سفر به اروپا به جای عبور از مسیر کوتاه‌تر از طریق دریای سرخ، مسیر آفریقا را طی می‌کنند.

قحطانی گفت: آرامکوی سعودی همچنین از یک خط لوله، برای ارسال مقداری نفت از میادین اصلی خود در شرق، به سواحل دریای سرخ استفاده می‌کند و از آنجا می توان، نفت را از طریق کانال سوئز صادر کرد.

داده‌های ردیابی  کشتی‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد در نیمه اول ژانویه، آرامکو همان مقدار نفت خام را از پایانه دریای سرخ خود در ینبع به سمت شمال به سمت اروپا حمل کرد که در کل ماه گذشته انجام داد.

قحطانی گفت: این به ما دسترسی و اختیاری بزرگ می‌دهد. ما تقریبا به صورت روزانه در حال ارزیابی وضعیت هستیم.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال، آرامکو مانند سایر بخش‌های صنعت، مجبور است با  کشتی‌های کمتری که مایل به سفر به دریای سرخ هستند و هزینه‌های بیمه بیشتری برای انجام این کار، کنار بیاید.

 

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.