خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۶۸۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

منع گمرکی برای صادرات فرآورده‌های نفتی برداشته شد/ دست دلالان از تجارت محصولات پتروشیمی کوتاه می‌شود؟

منع گمرکی برای صادرات فرآورده‌های نفتی برداشته شد/ دست دلالان از تجارت محصولات پتروشیمی کوتاه می‌شود؟

در حالی که صادرات فرآورده‌ها و مشتقات نفتی توسط فلکسی تانک پیش از این ممنوع شده بود، حال رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی از رفع این ممنوعیت خبر می‌‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، گمرک ایران در شهریورماه سال جاری بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که محتویات آن نشان می‌داد، مطابق بندهای ۱ و ۲ مصوبات مورخ ۲۸ مرداد سال جاری و مصوبات جلسه یازدهم شهریور، از ۱۸ شهریور امسال، حمل و صادرات فرآورده‌های نفتی که تشریفات صادرات آنها مشمول ضوابط مقرر در دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای گمرکی فرآورده‌ها و مشتقات نفتی  است، توسط فلکسی تانک غیرمجاز اعلام خواهد بود.

سیاستی به نفع دلالان و به زیان تولیدکنندگان

این تصمیم که از سوی دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اتخاذ شده بود، نگرانی و انتقاد فعالان این بخش را به همراه داشت.

آن‌ها عنوان می‌کردند که بهانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز‌، این بود که امکان نمونه‌برداری از فلکسی تانک‌ها وجود ندارد و اصول کار از این طریق رعایت نمی‌شود.

این در حالی است که اکثریت شرکت‌های بزرگ خصوصی، خصولتی و حتی دولتی برای حمل و صادرات فرآورده‌های نفتی از فلکسی تانک استفاده می‌کنند.  چراکه اگر تولیدکننده این فرآورده‌ها بخواهد از طریق دیگر اقدام به صادرات کند، به دلیل بالا رفتن قیمت تمام‌شده، دیگر امکان رقابت در بازارهای جهانی را ندارد.

از طرفی چنانچه صادرکننده بخواهد با بشکه اقدام به صادرات کند، به دلیل اینکه ساخت بشکه و بشکه پرکنی هزینه بالایی دارد، باز هم این امکان به دلیل هزینه بالای آن برایش فراهم نیست.  

فعالان این حوزه، همان موقع عنوان کردند، که این نوع بخشنامه‌ها،  فقط به زیان تولیدکننده و صادرکننده  و به سود دلال‌هاست. چراکه شرکت‌های بزرگ که فعالیت قانونی و مجوز رسمی دارند، کار قاچاق انجام نمی‌دهند؛ پس چرا باید جلوی فعالیت قانونی آنها  که صادرات مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی است، گرفته شود؟

تولیدکننده‌ای که به‌سختی تولید می‌کند، نتواند بار خود را ببرد، اما یک دلال یا واسطه بار خود را با کشتی به خارج می‌برد و از آنجا بسته‌بندی می کند و سودش هم در این فرآیند بیشتر از شرکتی است که قانونی اقدام به صادرات می‌کند.

مشکل همچنان پابرجاست؟

 فعالان این حوزه اعتقاد دارند که صدور چنین بخشنامه‌ای در آن برهه زمانی، وضعیت خطرناکی را برای مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی رقم زده بود که در صورت تداوم آن، وضعیت نگران‌کننده می‌شد. هرچند با پیگیری‌های اتحادیه‌های مربوطه و تجار این موضوع مرتفع شده است، اما با این حال برخی همچنان می‌گویند که ظاهرا  برخی شرکت‌ها در مواجهه با گمرک در خصوص صادرات با فلکسی تانک، همچنان با مشکل روبه‌رو هستند. 

البته پیگیری‌های «تجارت‌نیوز» از احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نشان می‌دهد در جلسه‌ای که  به‌تازگی با محمد رضوانی‌فر، رئیس گمرک داشته‌اند، این مساله مطرح و دیگر مانع یا چالشی در این زمینه وجود ندارد و جای نگرانی نیست.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.