خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۱۰۱۵

واکنش وزارت نفت به گزارش تجارت‌نیوز/ از زمستان سخت عبور کرده‌ایم

واکنش وزارت نفت به گزارش تجارت‌نیوز/ از زمستان سخت عبور کرده‌ایم

پس از انتشار گزارش تجارت‌نیوز در رابطه با بازگشت زمستان سخت به ایران، وزارت نفت جوابیه‌ای را به این رسانه ارسال کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نظر به انتشار گزارشی با عنوان «زمستان سخت؛ فصل دوم/ وزارت نفت باز هم غافل‌گیر شد!» مورخ 11 اسفند 1402 در این پایگاه خبری، وزارت نفت با ارسال جوابیه اعلام کرده مطلوب مذکور حاوی پاره‌­ای مطالب خلاف واقع است که توضیحاتی به منظور تنویر افکار مخاطبان  به شرح زیر ارائه می‌شود:

وزارت نفت از ابتدای سال جاری با برنامه‌ریزی و هماهنگی میان بخش‌های بالادستی تولیدی صنعت نفت به منظور ازدیاد تولید گاز از مخازن کشور و همچنین انجام به موقع تعمیرات ضروری پالایشگاه‌های گاز، ‌ایستگاه‌های تقویت فشار و خطوط لوله و همچنین در سرویس‌بودن تمامی پالایشگاه‌های نفت خود را برای بهره‌برداری از تاسسیسات صنعت نفت و گاز با حداکثر توان در زمستان آماده کرده بود و با توجه به همین آمادگی ۱۰۰ درصدی با وجود جهش هفت برابری مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موفق شد به‌رغم سرمای کم‌سابقه فراگیر و پایدار در اسفندماه، بدون هیچ‌گونه قطعی گاز در بخش خانگی و تجاری، انرژی مورد نیاز مردم و صنایع را تأمین کند.

لازم به ذکر است بعد از حمله خرابکارانه دشمنان ایران عزیز به دو خط لوله اصلی انتقال گاز در اوایل بهمن ماه که با هدف حذف ۴۰ درصد گاز انتقالی به استان‌های سردسیر و پرجمعیت کشور انجام شد به منظور مدیریت شبکه تا زمان تعمیرات خطوط لوله آسیب‌دیده برخی محدودیت‌های مقطعی ادارات دولتی در برخی استان‌ها اجرا شد و خوشبختانه با تعمیر این دو خط لوله در کمتر از ۴۸ ساعت روال گازرسانی به حالت عادی بازگشت.

باعث تأسف است که نویسنده گزارش این موضوع را که می‌توانست چالشی جدی برای مردم ایجاد کند و با تلاش جهادگونه پرسنل خدوم صنعت نفت بدون آنکه بر مردم تأثیری بگذارد، برطرف شد، نمی‌­بیند.

به گواه مطالعات کارشناسی نهاد‌های تخصصی داخلی و خارجی تردیدی نیست مصرف انرژی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها حتی کشور‌های دارنده ذخایر عمده نفت و گاز غیربهینه و مسرفانه است و از همین رو رهبری معظم انقلاب سال ۱۳۸۹ را به نام سال اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری کردند و احکام دائمی برای برون‌رفت از مصرف غیربهینه نیز تدوین شد.

متأسفانه دولت‌های گذشته در این باره با بی‌عملی یا معطل کردن کشور برای توسعه بخش‌های بالادستی و اجرای ناهماهنگ تولید و توسعه، ناترازی در این بخش رقم زدند و دولت سیزدهم در دو سال گذشته با تمام توان و با بسیج همه ظرفیت‌های خود موفق شده است تا شرایط شکننده این بخش را مدیریت کرده و برای برون‌رفت از آن اقدامات بنیادی را انجام دهد.

بدیهی است مصرف بهینه، اصلاح الگو‌های فرهنگی و رفتاری در زمینه استفاده از ثروت بین‌نسلی نفت و گاز امری همیشگی است و تمام دلسوزان کشور باید برای این موضوع تلاش کنند؛ زیرا اگر از ثروت نفت و گاز کشور صیانت نکنیم همه ما مدیون نسل‌های آینده خواهیم بود.

باعث تأسف است نویسنده گزارش، یادآوری و تشویق مردم به مصرف بهینه را از سر استیصال می‌داند؛ در حالی که این موضوع یک سیاست همیشگی برای همه مدیران در تمام دولت‌هاست.

تعهد وزارت نفت در زمینه تخصیص خوراک به واحد‌های پتروشیمی با توجه به کمبود‌های ناشی از جهش مصرف گاز در زمستان انجام شده و به این ترتیب با برنامه‌ریزی قبلی، حجم خوراک تحویلی در هشت‌ماهه گرم سال به این واحد‌ها بیش از سقف تعهدشده انجام می‌شود و در ماه‌های سرد سال این حجم کاهش یافته و در برخی موارد که قطع شده است.

لازم به ذکر است امسال و تا قبل از ورود توده سرمای فراگیر و پایدار در کشور تعهد تأمین گاز صنایع و نیروگاه‌ها درصد قابل توجهی بیشتر از سطح تعهد شده محقق شده بود. میزان تحویل گاز به پتروشیمی­‌ها تاکنون از سال گذشته در سال­‌های قبل از آن هم بیشتر بوده است.

درخصوص محدودیت گازرسانی به واحد‌های پتروشیمی باید گفت حجم گاز تحویلی به این صنایع به طور متوسط امسال هشت درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. در خصوص صنعت سیمان نیز گاز تحویلی ۱۰ درصد بیشتر از پارسال و در مورد نیروگاه‌ها حجم گاز تحویلی به طور متوسط ۱۴ درصد بیشتر از پارسال بوده است.

لازم به ذکر است در زمان محدودیت‌های مقطعی گازرسانی، سوخت مایع مورد نیاز این واحد‌ها با نرخ مصوب به هر میزان که نیاز داشته‌اند از سوی وزارت نفت تأمین شده است.

مقایسه الگوی جذب سرمایه‌گذاری و درآمد‌های صادرات گاز قطر با ایران بلاوجه است؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران با توجه به نیاز‌های خود، گاز تولیدی از پارس جنوبی و درآمد‌های حاصل از این میدان را صرف توسعه زیرساخت‌های کلان در جغرافیای پهناور کشور می‌­‌کند که با توجه به وسعت آن شاید در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های قطر نباید نادیده گرفته شده و این موضوع نباید باعث خودزنی و خودتحقیری شود.

اگر قطر به لطف دلار‌های گازی خود در چند شاخه محدود توسعه‌یافته است، توسعه زیرساخت‌های کشور اعم از آب، برق، گازرسانی و بهره‌مندی ۹۸ درصدی جمعیت ایران از گاز طبیعی، توسعه صنایع انرژی‌بر، صنایع پتروشیمی، جاده‌ها و خطوط ریلی ایران، توسعه صنایع داخلی مبتنی بر تأمین نیاز‌های صنعت گاز و اشتغال ناشی از آن و مزایای جمعیت جوان و پویای کشور نیز باید دیده و گفته شود.

علاوه بر این، گاز تولیدی ایران به دلیل مصارف بالای داخلی و جمعیت ۴۰ برابری نسبت به قطر، تقریباً به طور کامل در داخل مصرف می‌­شود.

در حالی که قطر با توجه به وسعت محدود و جمعیت بسیار بسیار کم نیاز داخلی قابل توجهی برای مصرف اختصاص دهد.

به همین دلیل به‌رغم اینکه تولید گاز ایران از پارس ­جنوبی در سال­‌های اخیر بیش از مصرف قطر بوده است، اما بخش اعظم آن به مصارف داخلی در بخش خانگی، صنایع، پتروشمی­‌ها و نیروگاه­‌ها رسیده است.

دولت سیزدهم در توسعه و نگهداشت تولید پارس جنوبی مصمم بوده و از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون ضمن حفظ تولید حداکثری از فاز‌های قبلی این میدان، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی را مورد بهره‌برداری قرار داده و شهریور امسال نیز نخستین برداشت از فاز ۱۱ پارس جنوبی را که مدت ۲۰ سال بلاتکلیف بود آغاز کرده و به سرعت در حال تکمیل طرح توسعه این فاز است.

توسعه در شرایط مطلوب و بهره‌مندی از حداکثر توان فنی و مالی خارجی و اصرار بر آن وقتی شرایط تحقق نداشته باشد سبب فرصت‌سوزی می‌شود؛ کاری که متأسفانه در دولت قبل سبب معطل ماندن توسعه فاز ۱۱ شده بود.

واقعیت این است که به‌رغم تحریم و مشکلات ناشی از آن نباید توسعه و بهره‌برداری از پارس جنوبی معطل شود از همین رو وزارت نفت دولت سیزدهم با اتکا به توان داخلی و راه‌حل‌های ابتکاری و ضربتی جلوی از دست رفتن منافع ایرانیان در پارس جنوبی را گرفته است.

البته بدیهی است که از هرگونه گشایش و کمک به بهبود شرایط جهت توسعه بهره‌برداری از این میدان استقبال می‌کند اما هرگز دست بسته به انتظار نخواهد نشست.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید. 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.