فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۹۸۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

قیمت نفت تحت تاثیر جنگ اقتصادی چین و آمریکا قرار گرفت

قیمت نفت تحت تاثیر جنگ اقتصادی چین و آمریکا قرار گرفت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز چهارشنبه 14 شهریور ۱۴۰۳ با 0.56 درصد افزایش به 77 دلار و 38 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 0.81 درصد افزایش به 74 دلار و 14 سنت رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت نفت با اندکی افزایش قیمت، منجر به صعودی‌شدن روند بازار شده است. اما با توجه به روند هفته‌های گذشته به نظر نمی‌رسد که این افزایش قیمت ادامه داشته باشد.

به طور میانگین قیمت نفت برنت کاهش 3.46 درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز کاهش 3.47 درصدی را در این هفته تجربه کرده است.

این روند طی چندین هفته گذشته ادامه یافته و به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای در فضای ژئوپلیتیکی رخ ندهد، قیمت نفت همچنان روند کاهشی را طی کند.

آمریکا و چین؛ دلیل عمده کاهش قیمت نفت

قیمت نفت برنت و نفت خام، طی دو ماه گذشته روند کاهشی داشته که دلیل اصلی آن نگرانی در مورد کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش ذخایر نفتی آمریکاست. این دو موضوع تاثیر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را تا حدی کم‌رنگ کرده و منجر به کاهش قیمت نفت در بازار شده است.

رشد اقتصادی در چین و تولیدات کارخانه‌ای در آن به طور قابل توجهی کاهش داشته است. با توجه به انرژی‌بر بودن بسیاری از صنایع موجود در چین، کاهش رشد اقتصادی به کاهش تقاضای سوخت نیز دامن زده است. این در حالی است که چین تقریبا بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان شناخته می‌شود. این روند تاثیر قابل‌توجهی بر بازار داشته است.

در آمریکا هم رشد مصرف نفت در ماه گذشته کاهش یافته و این ادعا در آمار کاهش ذخایر نفتی آمریکا در چندین هفته گذشته نیز مشاهده شده است.

تاثیر سیاست اوپک پلاس بر قیمت نفت

هشت عضو اوپک پلاس قرار است در ماه اکتبر، تولید نفت را به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. این تصمیم بدان جهت در دستور کار قرار دارد تا کاهش اضافی ۲.۲ میلیون بشکه در روز را حذف کنند. لازم به ذکر است که باقی محدودیت‌های عرضه که از سوی اوپک پلاس وضع شده، تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که سیاست‌های نفتی اوپک تاثیر به‌سزایی در بازار نفت دارد. از این رو، تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس، اقدامی است که کاهش قیمت نفت را به دنبال دارد. تاثیر این موضوع در کنار سیاست‌های چین و آمریکا، بازار نفت را تحت‌تاثیر قرار داده است.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.