فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۳۶۹

بی تاثیری اولین مناظره اقتصادی بر جابجایی آرا

بی تاثیری اولین مناظره اقتصادی بر جابجایی آرا

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آن چیزی که برخی کاندیداها بیان می‌کنند با عملکرد آنها هماهنگ نیست، گفت: بعد از مناظره اول به نظر نتوان به صورت جدی تغییری در آرای کاندیداها مشاهده کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محسن محمدی حسن لویی کارشناس اقتصادی در ارزیابی خود از اولین مناظره اقتصادی 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری نوشت: اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در موضوع اقتصاد برگزار شد. با توجه به مواردی که از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری چهاردهم مطرح شد، ذکر چند نکته ضروری است.

یکی از موارد بحث جهت گیری کلی کاندیداهای محترم می باشد که اکثرا این کاندیداها همانند مناظرات قبلی و به نوعی برای مناظرات چالشی آماده بودند.

طی روزهای اخیر یا هفته های اخیر شاهد دعوت کاندیداها به رعایت اخلاق، عدم طرح مباحث چالشی و عدم اتهام زنی به همدیگر بودیم. رعایت این موضوع قدری برای کاندیداها سخت بود. 

با توجه به اینکه اکثر کاندیداها تخصص های غیر اقتصادی دارند تمرکز آنها هم در بیان مسائل و هم در راهکارهای اقتصاد سیاسی و پررنگ نشان دادن تحریم ها به عنوان یکی از شاخص های مهم اقتصاد سیاسی ایران بود. نکته قابل توجه و شاید قابل تقدیر در این مناظرات این بود که بعضی از کاندیداها با بیان بعضی از نکات مثل اهمیت بهره وری یا پایین بودن بهره وری در کشور یا اهمیت توجه به سرمایه های داخلی و یا نیاز به سرمایه گذاری خارجی معمولا همراه شده و سخنان همدیگر را تایید می کردند.

مشکلات و راهکارها مشخص است؛ کدام کاندیدا توان اجرا دارد؟

می توان از این یک نتیجه گیری کرد. مسائل مشخص است و راهکارها هم مشخص. اما آن چیزی که بین کاندیداها تفاوت ایجاد می کند این موضوع است که کدام کاندیدا بتواند این راهکارها را اجرا کند.

جذب سرمایه گذاری خارجی مورد تاکید همه کاندیداها بود اما در مورد اینکه این اتفاق با چه مطلوبیتی، با چه کیفیتی، با چه میزانی و از کدام کشورها تامین بشود، بین کاندیداها تفاوت وجود دارد.

تغییر موضع برخی کاندیداها نسبت به رویکردهای قبلی

بعضی از کاندیداها نسبت به برنامه های قبلی خود نسبت به اظهارنظر کارشناسان منتسب به جریان آنها و یا اعضای ستادشان تغییر موضع و تغییر نظر داشتند که امیدوارم این موضوع به صورت ریشه ای و ناشی از آگاه شدن آنها نسبت به موضوعاتی که قبلا مطرح کرده بودند باشد و نه صرفا بخاطر فضای ایجاد شده در مناظرات.

اما چیزی که بتوان برای مناظرات بعدی پیشنهاد داد و انتظار داشت این است که کاندیداهای محترم حتما با اشرافیت بیشتر و با بیان برنامه های خود به صورت صریح اقدام کنند. بعد از مناظره اول به نظر نتوان به صورت جدی تغییری در آرای کاندیداها مشاهده کرد.

تمرکز بر بهره‌وری و هدررفت انرژی

یکی از نکات بسیار روشن و امیدوارکننده درباره مناظره اول اشاره بیشتر این افراد به موضوع عدم بهره وری در حوزه انرژی و هدررفت بسیار بالای منابع کشور در این حوزه است. امیدواریم بعد از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دولت جدید تمامی این بزرگواران کمک کنند و برنامه های خود را برای بهبود شرایط فعلی و رفع ناترازی انرژی یاری دهند تا مسئله حل بشود. امیدوارم که اتفاقی که برای مسئله بورس در مناظرات دوره قبلی افتاد در حوزه انرژی تکرار نشود و صرفا به بیان چالش ها اکتفا نکنند.

عدم تسلط برخی کاندیداها بر برنامه هفتم توسعه

برنامه بعضی از کاندیداهای محترم و آن چیزی که در مناظرات بیان می کنند با عملکرد آنها هماهنگ نیست و بعضی از این بزرگواران در مسئولیت هایی که داشتند آنطوری که در مناظرات بیان می کنند عملکرد نداشتند. شاید بیراه نباشد که بگوییم احتمالا کاندیداهای محترم برنامه هفتم توسعه را به صورت کامل مطالعه نکردند و بعضی از اظهارنظرها و طرح هایی که ارائه می دهند بدون مطالعه دقیق برنامه هفتم و تکالیفی است که برای دولت مشخص شده است.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.