فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۹۵۶

چرا بیشترین همراهان پزشکیان به عراق مسئولان اقتصادی بودند؟

چرا بیشترین همراهان پزشکیان به عراق مسئولان اقتصادی بودند؟

سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق که از روز چهارشنبه آغاز شده و امروز پایان می‌یابد، دارای ابعاد مهم گوناگونی است، اما وجه اقتصادی آن ملموس‌تر از سایر ابعاد به نظر می‌رسد.

به گزارش تجارت نیوز،

رئیس‌جمهور در جمع فعلان اقتصادی در مشهد گفته بود، «سفیر شما در ملاقات‌های بین‌المللی خواهم بود».

پزشکیان همچنین گفته بود که بنده احساس می‌کنم من به‌عنوان سفیری که می‌خواهم به کشورهای مختلف بروم، بستر را برای بهبود کار شما آماده کنم، اگر بتوانم این کار را بکنم، از این سفر نتیجه گرفته‌ام.

حالا پزشکیان  در سفر سه‌روزه به عراق این وعده خود را پیگیری کند. برای همین بیشترین مسئولینی که او را همراهی می‌کردند، اقتصادی بودند.

فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی که رئیس‌جمهور را در سفر به عراق همراهی می‌کند، مهم‌ترین مطالبه رئیس‌جمهور از خودش در نشست با فعالان اقتصادی عراقی را، توجه به بخش خصوصی دانست.

رئیس‌جمهور در روز نخست سفرش به عراق، چه در نشست خبری و چه در دیدارهای دوجانبه با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و رفع مشکلات تجار ایرانی، از جمله حذف دلار از مبادلات فی‌مابین دو کشور تأکید کرد.

صادرات سالانه 10 میلیارد دلاری ایران به عراق

مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز در همین رابطه، گفت: عراق یکی از  مقاصد اصلی صادرات ایران است و سالانه نزدیک به 10 میلیارد دلار صادرات به عراق داریم.

رئیس‌جمهور در اولین روز سفرش به عراق با تجار ایرانی در عراق جلسه گذاشت و دغدغه‌هایشان را  شنید و همان جا دستور داد کمیسیونی برای رفع مشکلات تشکیل شود.

تجار ایرانی حاضر در این جلسه را نیز مثبت ارزیابی و اعلام کردند که رئیس‌جمهور دارد به وعده‌هایش درباره استفاده از نظرات کارشناسان متخصص عمل می‌کند.

در روز دوم سفر نیز در جلسه با مقامات سلیمانیه و اقلیم کردستان، تقویت مراودات و تعاملات اقتصادی و تجاری فی‌مابین، به‌خصوص در مناطق مرزی را ضروری دانست.

پزشکیان گفت: از نظر فرهنگی، اقتصادی، علمی، سیاسی و امنیتی، می‌توانیم با هم کمک کنیم.

سپس رئیس‌جمهور در سومین روز سفر خود، به بزرگ‌ترین بندر اقتصادی عراق، یعنی بندر بصره سفر کرد و مورد استقبال مقامات بصره قرار گرفت.

سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق که از روز چهارشنبه آغاز شده و امروز پایان می‌یابد، دارای ابعاد مهم گوناگونی است، اما وجه اقتصادی آن ملموس‌تر از سایر ابعاد به نظر می‌رسد.

عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی که در این سفر پزشکیان را همراهی می‌کند، درباره اقدامات مهم در این سفر گفت: یکی از کارهای مهم، هم در اقلیم و هم در بصره که می‌توان انجام داد، مسئله ری‌اکسپورت است که در مقابل صادراتی که ما داریم، بتوانیم از این کشورهای واردات کنیم برای تنوع‌بخشی به منابع وارداتی و یا مراکز وارداتی ما، ان‌شاءالله کارهای خوبی می‌توانیم انجام دهیم، امیدواریم که طرف  مقابل هم همکاری‌های بیشتری بکند که بتوانیم به جایی برسیم.

در سفر رئیس‌جمهور به بصره نیز جمله «تا ابد همسایه» جلب‌توجه می‌کرد.

عزم پزشکیان برای پیگیری خط آهن شلمچه-بصره

رئیس‌جمهور در جمع عشایر استان بصره حضور یافت و هدیه ویژه‌ای را از شیخ این استان دریافت کرد.

همچنین پزشکیان در جمع عشایر استان بصره نیز ضمن تأکید بر وحدت بین مسلمانان، به خط‌آهن شلمچه-بصره اشاره کرد و گفت: من مصمم هستم به‌محض اینکه به تهران برگشتم، مسیر قطار شلمچه-بصره را باقدرت و دقت پیگیری کنم که ان‌شاءالله سریعاً این راه را به هم وصل کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این تازه قدم اول است، هر راهی که بتواند ما را به همدیگر وصل کند، پیگیری خواهم کرد.

سفر سه روزه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که از روز چهارشنبه(21 شهریور 1403) آغاز شده، امروز جمعه(23 شهریور 1403) پایان می‌یابد.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.