یکی از حامیان طرح عفاف و حجاب: گزارش راننده اسنپ باعث جریمه مسافر نمی شود / جریمه های اعلام شده نهایی نیست
بانکی پور، از طراحان و حامیان قانون عفاف و حجاب در پاسخ به انتقادات از جریمه های سنگین در این قانون، می گوید: مبلغ جریمه ها بر اساس قانون مجازات اسلامی تصویب شده بود؛ البته با نظر ریاست مجلس مبالغ برای استمزاج به قوه قضائیه ارسال شد تا در اجرا مشکلات به حداقل برسد؛ نظرات از سوی تیم قوه قضائیه هم جمع آوری شد و مبالغ نهایی جریمه ها با هماهنگی دو قوه تعیین شد.
گفتگو با امیرحسین بانکی پور، از حامیان و طراحان قانون عفاف و حجاب را می خوانید:
آقای بانکی پور! از زمانی که جزئیات قانون عفاف و حجاب منتشر شده، هم انتقاداتی مطرح است هم نگرانی هایی ایجاد کرده است، از جمله اینکه جریمه ها مردم را نگران کرده است، دفاع شما از جایگاه حامی این قانون چیست؟
در برخوردهای حقوقی دو اصطلاح وجود دارد یکی برخورد حقوقی سخت و یکی برخورد حقوقی نرم؛ برخورد با متخلفین قبلاً به این گونه بود که فرد را دستگیر و به دادگاه معرفی میکردند که سابقه کیفری پیدا میکرد. در قانون جدید نسبت به کسانی که کاملا کشف حجاب یا بدن نمایی می کنند از روش نرم استفاده شده است؛ اینها بار اول جریمه می شوند ولی اعمال نمیشود و به صورت تذکر است؛ در صورتی که اگر بار دوم مرتکب شدند این جریمه دیگر قطعی می شود و با جریمه اول با هم اخذ می شود.
این جریمه به صورت هوشمند با افراد متخلف برخورد می کند و دو حسن نسبت به قانون گذشته دارد: اول اینکه این قانون در واقع پایانی بر مواجهه مستقیم خیابانی و آغازی بر برخوردهای نرم و هوشمند است؛ دوم اینکه برای افراد متخلف پرونده کیفری ایجاد نمی شود و جریمه بدون عواقب فردی، بازدارندگی کافی را دارد.
در قسمت جریمه ها شنیده هایی مبنی بر این وجود دارد که در متن اولیه لایحه جریمه ها این اندازه نبوده و طیفی از نمایندگان نزدیک به آقای قالیباف بر افزایش میزان جریمه ها اصرار داشتند. این ادعا صحت دارد؟
مبلغ جریمه ها بر اساس قانون مجازات اسلامی تصویب شده بود؛ البته با نظر ریاست مجلس مبالغ برای استمزاج به قوه قضائیه ارسال شد تا در اجرا مشکلات به حداقل برسد؛ نظرات از سوی تیم قوه قضائیه هم جمع آوری شد و مبالغ نهایی جریمه ها با هماهنگی دو قوه تعیین شد؛ به عنوان مثال مبلغ کشف حجاب کامل برای مرحله اول، نصف مجازات درجه ۸ تعیین شد که به صورت تعلیقی است.
البته چنانچه مستحضر هستید ۴ ماه قبل دولت مبالغ مجازات را به روز کرد و به همین دلیل جریمه ها افزایش پیدا کرد.
در مورد اینکه در متن قانون عفاف و حجاب آمده که صاحبان فروشگاه ها و تاکسی های اینترنتی موظف به تذکر دادن در رابطه با حجاب هستند، به نظر می رسد به نوعی مردم را خبرچین یکدیگر کرده ، به نظر شما این مورد تبعات منفی اجتماعی را به همراه ندارد؟
در وضعیت موجود راننده تاکسی های اینترنتی بخاطر کشف حجاب مسافر جریمه می شدند و به نظر ما درست نیست کسی به خاطر دیگری جریمه شود؛ لذا در قانون جدید گفتیم همینکه راننده تذکر خود را ثبت کند دیگر جریمه ای برای او در کار نخواهد بود.
اما آیا این به معنای خبرچینی است؟ قطعا خیر؛ چرا که گزارش راننده اسنپ هیچ جریمه ای برای مسافر به دنبال نخواهد داشت؛ چنانچه گفتیم جریمه فرد متخلف، صرفا با ثبت تصویر و تشخیص هویت قطعی اعمال می شود و گزارش راننده به تنهایی نمی تواند موجب جریمه شدن فرد باشد.
در واقع ثبت تذکر صرفاً برای معافیت راننده از پرداخت جریمه است. به همین دلیل سکوهای تاکسی اینترنتی موظف شدند ارتباط برخط فراجا با سامانه را فراهم آورند تا رانندگان در صورت ثبت تخلف ماشین از پرداخت معاف شوند.
رئیس جمهور از فراهم نبودن شرایط برای اجرای قانون عفاف و حجاب گفتند، آیا این سیگنالی محسوب می شود که دولت می خواهد لایحه ای در رابطه با اصلاح قانون عفاف و حجاب ارائه بدهد یا راهکاری دیگر برای به تاخیر انداختن اجرای این قانون باشد یا ....؟
وقتی یک قانون در مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تأیید می کند برای همه لازم الاجرا می شود؛ طبعاً اگر هم در مراحل اجرا دستگاه اجرایی با مشکلی مواجه شد، پس از ۶ ماه می تواند از مجلس درخواست کند تا آن ایرادها برطرف شود.
نکته دیگر اینکه در این قانون، شاهد برخورد سخت با دانه درشتها و آقازاده ها هستیم و اینها کسانی هستند که باید از اجرای قانون نگران باشند، در حالی نسبت به عابرین مواجهه نرم و اصلاح تدریجی لحاظ شده است.
علما و برخی بزرگان حوزه علمیه مانند آیات مکارم شیرازی و جوادی آملی بر این نکته تاکید کردند که در رابطه با حجاب اقدام ایجابی لازم است نه سلبی، اما قانون عفاف و حجاب شامل برخوردهای سلبی می شود.
اتفاقا قانون حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب ، عمدتاً بر اساس موارد ایجابی شکل گرفته و ویژگی این قانون نسبت به قوانین قبلی این است که موارد ایجابی آن غلبه دارد. منتها این نسبتی که به بزرگان داده می شود که به هیچ وجه برخورد سلبی نباید باشد، این در صحبت این بزرگان نیست، بلکه موضوع بر سر غلبه داشتن موارد ایجابی بوده است.
نظرات