خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۲۶۲۷

سید ابراهیم رئیسی در رواق دارالحفاظ دفن میشود + جزییات

پیکر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در رواق دارالحفاظ حرم امام رضا علیه السلام خاکسپاری می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، رواق دارالحفاظ حرم امام رضا (ع) با مساحت 217 متر مربع یکی از یادگاری‌های بانوگوهرشاد است که در جنوب حرم مطهر و شمال مسجد گوهرشاد واقع شده است.

رواق دارالحفاظ حرم امام رضا (ع) با مساحت 217 متر مربع در جنوب حرم مطهر و شمال مسجد گوهرشاد قرار دارد که به دستور بانو گوهرشاد در اوایل قرن نهم هجری بنا شده است.

این بانوی بزرگ در مشهد مقدس یادگارهای متعددی از خود برجای گذاشته که یکی از آن‌ها رواق دارالحفاظ است. این رواق در قرن نهم و در ابعاد عرض 65.8 متر، طول 18 متر، ارتفاع تا زیر سقف 8.12 متر و تا پشت بام 46.14 متر ساخته شده است.

رواق دارالحفاظ هفت صفه دارد که سه صفه آن به طرف دارالسیاده و سه صفه به طرف دارالسلام و یک صفه به طرف مسجد گوهرشاد است؛ این صفه‌ها به استثناء یک صفه باز شده و ارتباط بین دارالحفاظ و رواق دارالسیاده و دارالسلام و مسجد برقرار شده و زائران از آن‌ها رفت و آمد دارند.

کف رواق دارالحفاظ حرم امام رضا (ع) تماما با سنگ مرمر مفروش شده و ازاره‌های آن هم مرمر است، از بالای کتیبه‌ها تا سقف آئینه‌کاری و مقرنس است که بانی آئینه‌کاری آن سلطان مراد میرزا حسام السلطنه والی خراسان بوده که در سال 1269 پایان یافته است.

قاآنی در تاریخ درباره این رواق گفته است: رواق دارالحفاظ از قدیم محل تجمع حافظان قرآن و انجام مراسم خاص تلاوت کلام الله و خطبه مخصوص حفاظ آستان قدس بوده، از این رو به «دارالحفاظ» شهرت یافته است. مشاهیر بزرگواری مثل عبدالجواد ادیب نیشابوری و ملاهاشم خراسانی در این مکان مدفون می‌باشند و در انتهای جنوبی این رواق مرحوم عباس میرزا قاجار مدفون شده و سنگی بزرگ بر دیوار کنار قبر او نصب شده و نوشته هائی هم درباره عباس میرزا ولیعهد بر آن نقش شده است. در سال 1346 شمسی که رواق دارالسلام توسعه یافته و نوسازی شده، از ضلع شرقی دارالحفاظ، دری وسیع به دارالسلام گشوده‌اند که موجب تسهیل آمد و شد زائران و عبادت‌کنندگان گردیده است.

در قسمت شمالی دارالحفاظ در حاشیه در ورودی به حرم امام رضا (ع) روی کاشی های چینی نمای سنجری با خط نسخ جلی نوشته شده: «بسم الله الرحمن الرحیم هذه الروضه المکرمه المطهره لمولانا الامام المعصوم الشهید المظلوم الرضا، علی بن الکاظم، موسی بن الصادق، جعفر بن الباقر، محمد بن زین العابدین، علی بن الشهید بکربلا حسین ، الحسن بن علی بن ابی طالب و امام المتقین العابدین علی بن الشهید بکربلا حسین اخ الحسن بن علی بن ابی طالب و امام المتقین و وصی رسول رب العالمین محمد بن عبدالله ابن عبدالمطلب صلوات الله علیه و علی آله الطیبین الطاهرین و اصحابه المنتجبین و رحمه الله و برکاته».

منبع : آستان قدس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.