فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۹۹۰

قول ترامپ به زلنسکی: به جنگ اوکراین پایان می دهم

قول ترامپ به زلنسکی:  به جنگ اوکراین پایان می دهم

دونالد ترامپ می‌گوید اگر قدرت را در ایالات متحده در دست گیرد پیام‌آور صلح خواهد شد و به جنگ در اوکراین پایان خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی خود «تروث سوشال» مدعی شد: «به عنوان رئیس جمهور بعدی شما در ایالات متحده، صلح را در جهان به ارمغان خواهم آورد و به جنگی که جان‌های بسیاری را گرفته است، پایان خواهم داد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا شامگاه جمعه اعلام کرد که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تلفنی صحبت کرده و به او قول داده است که در صورت بازگشت به کاخ سفید، به جنگ جاری میان اوکراین و روسیه پایان دهد.

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پیش‌تر نیز بارها ادعا کرده بود که در صورت بازگشت به قدرت، قادر خواهد بود به سرعت به درگیری در اوکراین پایان دهد، اما هرگز جزئیاتی در خصوص برنامه خود برای تحقق این امر ارائه نداده است.

تمجیدهای مکرر دونالد ترامپ از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و انتقادات کنایه‌آمیزی که نسبت به دیگر کشورهای عضو ناتو مطرح کرده، به نگرانی‌ها میان متحدان غربی اوکراین در خصوص پیروزی او در انتخابات و بازگشت به قدرت دامن زده است.

در همین راستا، ولودیمیر زلنسکی نیز پیش از گفتگوی تلفنی جمعه شب با دونالد ترامپ، نسبت به پیروزی احتمالی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز نگرانی کرده و یاد‌آور شده بود که در صورت تحقق این امر کار برای کشورش در تقابل با نیروهای ارتش روسیه سخت و دشوار‌تر خواهد شد.

ایالات متحده تحت ریاست جو بایدن، در حال حاضر بزرگترین اهداکننده کمک‌های نظامی به کی‌یف است؛ حال آنکه پیروزی دونالد ترامپ می‌تواند اختصاص چنین کمک‌هایی را به کی‌یف در آینده به صورت جدی به مخاطره بیاندازد و به این ترتیب موقعیت اوکراین در میدان نبرد را تضعیف کند.

ولودیمیر زلنسکی اما پس از تماس تلفنی با دونالد ترامپ که به نظر نگرانی‌هایش را اندکی کم‌تر کرد، از نشستی با وی در آینده‌ای نزدیک برای گفتگو در خصوص «صلحی پایدار» در کشورش خبر داد.

رئیس جمهوری اوکراین در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک به دونالد ترامپ برای اعلام رسمی انتخاب وی به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در ایالات متحده، حادثه سوءقصد نافرجام علیه او را نیز محکوم کرد.

آقای زلنسکی پس از این تماس تلفنی با انتشار پیامی در حساب کاربری ایکس خود اعلام کرد: «من بر ضرورت حمایت حیاتی هر دو حزب (رقیب در انتخابات ریاست جمهوری) و هر دو مجلس کنگره آمریکا برای پاسداری از آزادی و استقلال کشورمان تأکید کردم.»

وی در این پیام ترامپ را از پیش رئیس جمهوری خواند و یادآور شد که با وی توافق کرده است در یک دیدار حضوری، در خصوص اقدامات لازم برای دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار (در اوکراین) گفتگو کند.

لحن‌ آرام‌تر زلنسکی و تمایل به گفتگو با روسیه

در همین حال، سی‌ان‌ان در گزارشی از لحن کمی‌ آرام‌تر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در گفتگو با مردم کشورش خبر داده و آورده است که وی برای نخستین بار از زمان آغاز تهاجم گسترده مسکو، به مذاکره با روسیه تمایل نشان داده است.

بر اساس این گزارش، آقای زلنسکی پیشنهاد حضور هیئتی از جانب مسکو در نشست بعدی صلح را که امیدوار است در ماه نوامبر برگزار شود، مطرح کرده است.

روسیه به کنفرانس صلح قبلی که ماه گذشته در سوئیس برگزار شد، دعوت نشده بود زیرا زلنسکی گفته بود که هرگونه مذاکره با مسکو تنها پس از خروج روسیه از اوکراین امکان پذیر است.

کی‌یف در حال حاضر با شرایط بسیار دشواری در خطوط مقدم نبرد روبرو است و چندان به تداوم حمایت متحدان غربی از کشورش در آینده به میران کنونی اعتماد ندارد.

این در حالیست که پرسش‌هایی نیز در حال حاضر در خصوص تمایل برخی از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین متحدان اوکراین، به‌ویژه ایالات متحده و آلمان برای تداوم اختصاص منابع مالی به این درگیری و حمایت از کی‌یف مطرح شده است.

زلنسکی روز دوشنبه گذشته به خبرنگاران گفته بود که اوکراین کمک‌های کافی از غرب برای پیروزی در جنگ دریافت نمی‌کند و هشدار داده بود که نتیجه این جنگ فراتر از مرزهای اوکراین تعیین خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی ماه‌های اخیر چندین بار تکرار کرده است که مایل به مذاکره با اوکراین است البته با شرایطی که برای کی‌یف و متحدان غربی آن کاملاً غیرقابل قبول به نظر می‌رسد.

روسیه چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا در شرق اوکراین را ضمیمه خاک خود کرده و از کی‌یف خواسته است که تن به این موضوع بدهد.

 

 

منبع : انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.