خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۴۵۳

کسانی که برای وزارت ارتباطات دولت چهاردهم پیشنهاد شدند و نشدند!

کسانی که برای وزارت ارتباطات دولت چهاردهم پیشنهاد شدند و نشدند!

امروز، همان روزی که است که فهرست کاندیداهای کارگروه انتخاب گزینه‌ها برای تصدی وزارت ارتباطات به شورای راهبری انتخاب اعضای دولت چهاردهم ارسال می‌شود. هرچند قرار بود این فهرست به صورت محرمانه باقی بماند؛ اما خیلی زود نام افراد در رسانه‌ها منتشر شد و اکنون همه می‌دانند ۸+۲ نام در فهرست نهایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز،  شامگاه یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ آخرین جلسه کارگروه انتخاب گزینه‌های وزارت ارتباطات برگزار شد و از میان ۱۶ نفر از کاندیداهای این سمت، نام ۸ فرد برگزیده شد.

رضا باقری‌اصل، مرتضی براری، مهرداد ترابیان، علی حکیم‌جوادی، رضا فرجی‌دانا، اکرم فداکار، یاسر رضاخواه و ستار هاشمی نام‌هایی هستند که در فهرست نهایی و به ترتیب حروف الفبا معرفی شدند. اما در کنار این افراد، رزومه محمد فرجود و محمدعلی یوسفی‌زاده نیز برای شورای راهبری انتخاب اعضای دولت ارسال شد تا در صورت لزوم از آنها استفاده شود.

نام ۱۰ نفر نهایی از میان حدود ۶۰ کاندیدای اولیه برگزیده شد که در کارگروه مطرح شده بود. در مرحله اول، تعداد گزینه‌ها به ۱۶ نفر کاهش یافت که نام آنها به همراه امتیازی که کسب کرده بودند در رسانه‌ها منتشر شد؛ اما این امتیازها مربوط به فهرست نهایی نیستند؛ کما اینکه برخی از نام‌هایی که در فهرست ۱۶ نفره امتیاز بالایی داشتند در فهرست نهایی قرار نگرفته‌اند.

امتیاز کاندیداها در نهایت اعلام نشده است. کارگروه مشورتی انتخاب وزیر ارتباطات قرار بود بین ۵ تا ۷ نام را به شورای راهبری اعلام کند؛ اما گویا در رای‌گیری نهایی، تعداد آرای ۳ نفر یکسان بوده است و به همین دلیل نام ۸ نفر به شورا اعلام شده است.

نام‌هایی که در لیست پیشنهادی برای وزارت ارتباطات نیستند

از همان روز که موضوع انتخاب وزاری دولت جدید در رسانه‌ها مطرح شد، برخی نام‌ها به تکرار شنیده می‌شدند و حتی گفته می‌شد از حمایت‌های مهمی در حلقه اول اطراف مسعود پزشکیان برخوردار هستند؛ اما نام آنها در فهرست نهایی قرار ندارد. آن‌طور که شنیده می‌شود، یکی از نکاتی که باعث حذف کاندیداها شده، سابقه امنیتی آنها است و آن دسته از افرادی که سابقه فعالیت در نهادهای امنیتی داشتند، نتوانستند نظر مثبت اعضای کارگروه را جلب کنند. به نظر می‌رسد حضور پررنگ افراد امنیتی در سطوح مختلف دولت دوم حسن روحانی و همچنین قطع اینترنت در آبان ۹۸ روی چنین تصمیمی تاثیر گذاشته است.

در همین حال در فهرست‌ها و گمانه‌زنی‌های اولیه، نام برخی افراد به میان آمد که از ابتدا معلوم بود تمایلی به تصدی پست وزارت ندارند. محمود جراحی، صابر فیضی و سجاد بنابی، محمدرضا عارف و … از جمله این افراد بودند که خیلی زود از فهرست حذف شدند.

در نهایت ۸+۲ نام برای شورای راهبری ارسال شده است تا برای انتخاب وزیر آینده ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصمیم‌گیری شود. هرچند نام‌های اعلام شده و کل عملکرد کارگروه در حکم مشورت به رئیس جمهور منتخب هستند و ممکن است در نهایت فردی که به مجلس معرفی می‌شود، هیچ‌کدام از این افراد نباشد.

کسانی که برای وزارت ارتباطات پیشنهاد شدند

گزینه وزارت ارتباطاتگزینه وزارت ارتباطات

۲+۸ نفری که به عنوان گزینه‌های اصلی تصدی پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم معرفی شده‌اند، اغلب نام‌هایی آشنا برای رسانه‌های این حوزه هستند و در سال‌های اخیر پست‌های مختلفی را در اختیار داشته‌اند. در این میان تنها یک گزینه است که کمتر در رسانه‌ها نام او نقل شده است. تنها زن عضو فهرست که شاید به عنوان اولین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاریخ ایران معرفی شود. اما اگر بخواهیم گزینه‌ها را براساس حروف الفبا معرفی کنیم، نام آشناتری در ابتدا قرار می‌گیرد.

رضا باقری اصل: باقری اصل را در این سال‌ها با دولت الکترونیکی می‌شناسیم؛ اما او را از نیمه اول دهه ۸۰ و به عنوان مدیر گروه ارتباطات و فناوری نوین مرکز پژوهش‌های مجلس می‌شناسیم که پس از آن به بورس کالا رفت و در نهایت به دولت وارد شد و کم‌کم به معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات رسید. باقری اصل با دولت‌های مختلفی کار کرده است و نمی‌توان او را گزینه‌ای سیاسی و حزبی دانست.

مرتضی براری: رئیس سازمان فضایی در دولت حسن روحانی از آن دست مدیرانی است که حاشیه ندارند و به همین دلیل اخباری کمی از او در رسانه‌ها منتشر می‌شود. این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز در دوره‌ای معاون پارلمانی وزارت ارتباطات بود.

مهرداد ترابیان: نام دیگری که پیش از این نامش با ارتباطات روستایی در رسانه‌های تخصصی گره خورده بود، مهرداد ترابیان، معاون فعلی شرکت آسیاتک است. ترابیان در دولت دوازدهم عضو موظف هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و مجری توسعه ارتباطات روستایی بود.

علی حکیم‌جوادی: رئیس فعلی سازمان نصر کشور، از دولت محمود احمدی‌نژاد وارد فضای رسانه‌ای شد. او پیش از آن در ایزایران و دیگر مجموعه‌های متعلق به صاایران فعالیت داشت. اما پس از دولت دهم دیگر نه به وزارت ارتباطات بازگشت و نه صاایران. او از اوایل دهه ۹۰ در مجموعه‌های مختلف بانکی عموما در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی فعالیت کرده است و البته کار با بانک‌های مختلفی را تجربه کرده است.

یاسر رضاخواه: مدیرعامل سابق رایتل با سابقه فعالیت در یک شرکت خارجی فعال در ایران به همراه اول رفت و پس از آن مدیرعام رایتل شد و در نهایت نتوانست با مدیریت شستا در دولت سیزدهم همکاری کند و از این سمت کنار رفت. رضاخواه را می‌توان از آن دست مدیرانی دانست که از بدنه به مراتب بالاتر رفته‌اند.

اکرم فداکار: از اکرم فداکار اطلاعات زیادی در دست رسانه‌های مرکزگرا نیست. می‌دانیم او دانش‌آموز و دانشجوی نخبه‌ای بوده است که به صورت همزمان در دو رشته مهندی نرم‌افزار و مهندسی الکترونیک مدرک کارشناسی دریافت کرده و پس از آن نیز کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرفته است. کارنامه کاری او نشان می‌دهد از پایین‌ترین رده‌های سازمانی (کارشناس نرم‌افزار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی) آغاز کرده و تا مدیر کلی دفتر فناوری اطلاعات استانداری یزد و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد رسیده است.

رضا فرجی دانا: وزیر علوم دولت روحانی که خیلی زود استیضاح و از کار برکنار شد، حالا به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت ارتباطات مطرح شده است. فرجی دانا گرچه در رشته مهندسی برق تحصیل کرده؛ اما عمده فعالیت مدیریتی‌اش در دانشگاه و وزارت علوم بوده است.

ستار هاشمی: زمانی که فهرست ۱۶ نفره کاندیداها منتشر شد، نام هاشمی در ابتدای آن دیده می‌شد که بیش از دیگران امتیاز کسب کرده است. استاد دانشگاه شیراز که در دولت دوم روحانی به سرعت پله‌های مدیریتی را طی کرد، در دولت سیزدهم به سازمان ثبت رفت این روزها اخبار متعددی از او در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

محمد فرجود: جوان‌ترین مدیر منتخب کارگروه انتخاب وزیر، دوره موفقی در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران داشت که با تغییر مدیریت شهرداری به پایان رسید. او که از ایرانسل به شهرداری رفته بود، پس از آن به بانک تجارت رفت تا در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی فعالیت کند.

محمدعلی یوسفی‌زاده: احتمالاً تنها مدیری است که از بخش خصوصی به فهرست پیشنهادی وزرا راه یافت. یوسفی‌زاده بیش از یک دهه است در آسیاتک حضور دارد و این شرکت را به یکی از اپراتورهای ثابت موفق تبدیل کرده است که در زمینه ذخیره‌سازی داده‌ها نیز بزرگ‌ترین دیتاسنترهای ایران را در اختیار دارد.

کارگروه ۲۰ نفره

کارگروهی که به منظور انتخاب گزینه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم تشکیل شد، ۲۰ عضو داشت. ریاست این کارگروه را نصرالله جهانگرد برعهده داشت که خود روزگاری یکی از گزینه‌های اصلی وزارت ارتباطات بود.

احمد معتمدی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت هشتم، محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم، مرتضی براری، رئیس سابق سازمان فضایی ایران، مهدی شامی زنجانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و نیک‌محمد بلوچ‌زهی، استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سیستان و بلوچستان، امیرحسین سعیدی نائینی، اولین رئیس سازمان نصر کشور، امیرحسین هاشمی، مدیرعامل سابق شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران، زهرا بهروزآذر، مدیرکل سابق امور بانوان شهرداری تهران، سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران، شهاب جوانمردی، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران، صائبه سلوکی، عضو علی‌البدل سازمان نصر تهران، علی‌اصغر قائمی، رئیس اسبق سازمان فاوای شهرداری تهران، علی پیرحسینلو، از مدیران سابق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مازیار نوربخش، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران، مجید صالحی، کارآفرین استارت‌آپی، علی حکیم‌جوادی، رئیس نصر تهران و کشور و نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک نیز اعضای این کارگروه بودند که پس از انتخاب حکیم‌جوادی و براری به عنوان گزینه‌های وزارت ارتباطات، این دو از عضویت در کارگروه استعفا دادند.

 

منبع : پیوست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.