فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۶۵۰

حسن حبیبی سکاندار معاون اولی در دولت ها

حسن حبیبی سکاندار معاون اولی در دولت ها

نگاهی به پرونده معاونان‌اول از سال ۱۳۶۸ تاکنون نشان می دهد که حسن حبیبی با ۱۲ سال معاون اولی رکورددار سکانداری در این مقام است.

به گزارش تجارت نیوز،

 ظهر امروز یکشنبه ۷ مرداد ماه مسعود پزشکیان، چهاردهمین رئیس جمهور ایران طی حکمی محمدرضا عارف را به سمت معاون اولی خود منصوب کرد.

معاون اول رئیس جمهور بالاترین مقام عالی رتبه در هیئت دولت پس از رئیس جمهور است که در سال ۱۳۶۸ به قوه مجریه اضافه شد.

نگاهی به پرونده معاونان‌اول از سال ۱۳۶۸ تاکنون نشان می دهد که حسن حبیبی با ۱۲ سال معاون اولی رکورددار سکانداری در این مقام است.

حبیبی در سال ۶۸ معاون اول مرحوم علی اکبرهاشمی رفسنجانی شد و تا دولت اول خاتمی در سال ۱۳۸۰ در این سمت باقی ماند.به عبارتی او در کارنامه خود معاون اولی ( دولت پنجم، ششم و هفتم) را دارد‌.

اما با شروع به کار دولت دوم خاتمی(دولت هشتم) ورق برگشت و حبیبی خداحافظی کرد. این بار محمدرضا عارف به مدت ۴ سال (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴) به سمت معاون اولی منصوب شد.

دولت نهم تنها دولتی است که در مدت ۴ سال دو معاون اول داشت.محمود احمدی نژاد ۱۹ شهریور ۱۳۸۴ پرویز داودی را به سمت معاون اولی برگزید اما مدت زمان زیادی طول نکشید که اسفندیار رحیم مشایی جایگزین او شد، البته  این سمت برای او تقریبا یک هفته یعنی از ۲۶ تیر ۱۳۸۸ تا ۳ مرداد ۱۳۸۸ بود.

با این حال، احمدی نژاد در دولت دوم خود تصمیم گرفت مشایی را کنار بگذارد و این بار قرعه به نام محمدرضا رحیمی درآمد.

با آغاز دولت یازدهم، حسن روحانی اسحاق جهانگیری را به معاون اول خود منصوب کرد و در دولت دوازدهم نیز او را ابقا کرد.

شهیدسید ابراهیم رئیسی نیز در مرداد سال ۱۴۰۰ محمد مخبر را به مقام معاون اولی خود منصوب کرد، مخبر پس از شهادت رئیس جمهور در حادثه سانحه هلی کوپتر از سوی مقام معظم رهبری سرپرست دولت سیزدهم شد.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.