فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۳۹۳

چه کسی جانشین «اسماعیل هنیه» خواهد شد؟

چه کسی جانشین «اسماعیل هنیه» خواهد شد؟

پس از ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران به دست رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد نام سه شخصیت اصلی بیش از همه برای رهبری جنبش حماس مطرح است.

به گزارش تجارت نیوز،

ناظران بر این باورند که در آیین‌نامه داخلی جنبش حماس بر وجود سه معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش تصریح شده است که عبارتند از «صالح العاروری»که به طور رسمی به عنوان معاون هنیه انتخاب شد اما وی در ژانویه گذشته در لبنان ترور شد. معاون دوم «زاهر جبارین»، عضو دفتر سیاسی و نائب‌رئیس این جنبش در کرانه باختری و مسئول پرونده اسرا در حماس است اما نام نفر سوم اعلام نشده است.

اما در این میان، شخصیت‌های برجسته‌ای به عنوان نامزدهای محتمل ریاست بر حماس مطرح شده‌اند که عبارتند از:

    خالد مشعل

خالد مشعل رئیس جنبش حماس در خارج از فلسطین است که یکی از برجسته‌ترین رهبران جنبش حماس و نزدیک به قطر و ترکیه به شمار می‌رود. مشعل نفوذ زیادی در داخل و خارج حماس دارد و برخی او را به دلیل نقشی که در مدیریت روابط بین‌المللی جنبش دارد، کاندیدای قوی برای تصدی رهبری آن می‌دانند.

خالد مشعل در سایه تجربه سیاسی و روابط گسترده با کشورهای عربی نزدیک‌ترین گزینه برای ریاست جنبش حماس محسوب می‌شود.

    أسامة حمدان

وی یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس، مسئول روابط بین الملل و نماینده آن در لبنان است، به گفته ناظران، وی نزدیک به جریان ایران در حماس محسوب می‌شود و می‌تواند در سایه روابط قوی خود در منطقه نقشی پررنگ در مرحله انتقالی کنونی ایفا کند.

    موسى أبو مرزوق

اگرچه ابو مرزوق، اولین رئیس دفتر سیاسی حماس (۱۹۹۲-۱۹۹۶) است اما در مقایسه با سایر نامزدها نام وی کمتر مطرح است، اما با توجه به نقش قبلی خود در جنبش و روابط متنوعش، همچنان در میان چهره های بالقوه برای تصدی رهبری حماس باقی مانده است.

    زاهر جبارین

رهبری بالقوه جنبش ممکن است به دست ظاهر جبارین، یکی از اعضای دفتر سیاسی و معاون رئیس حماس در کرانه باختری، که مسئولیت پرونده اسرا را نیز بر عهده دارد، بیفتد.

جبارین یکی از پایه‌گذاران شاخه نظامی حماس به شمار می رود که نقشی برجسته در آن از زمان تحصیلش ایفا کرد به طوری که دانشجویان بسیاری را جذب حماس کرد، وی مسئول توزیع نوشته‌ها طی انتفاضه اول در کرانه باختری بود.

برآوردهای نشان می‌دهد رهبری جبارین بر جنبش حماس موقت خواهد بود تا انتخابات برای تعیین جانشین هنیه انجام شود.

 

منبع : شفقنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.