فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۳۷۸

عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

آموزش و پرورش به جای بازنشستگان از معلمان پیش‌دبستانی، حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمت‌ها استفاده کند / آموزش و پرورش حدود ۱۷۰ هزار معلم کم دارد

جمع نیروهای پیش‌دبستانی، خرید خدمت و حق‌التدریسی‌ها حداقل ۵۰ هزار نفر می‌شود

آموزش و پرورش به جای بازنشستگان از معلمان پیش‌دبستانی، حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمت‌ها استفاده کند / آموزش و پرورش حدود ۱۷۰ هزار معلم کم دارد

فیاضی، نماینده مجلس تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار معلم در حوزه پیش‌دبستانی داریم، افراد خرید خدمت داریم. این افراد را اگر جمع کنند شاید حدود ۵۰ هزار نفر همین افراد باشند. از این افراد می‌توانند استفاده کنند چون هم به بدنه آموزش و پرورش وصل هستند و هم قبلا کار کرده‌اند و تجربه دارند.

به گزارش تجارت نیوز،

اوایل مردادماه وزارت آموزش و پرورش با انتشار بخشنامه‌ای برای بازنشستگی معلمان محدودیت‌های جدیدی اعمال کرد تا از این طریق بتواند کمبود نیروی انسانی خود در مدارس را جبران کند. اما به تازگی خبرگزاری تسنیم با انتشار بخشنامه‌ای جدید از عقب‌نشینی این وزارتخانه خبر داده است.

بر اساس این خبر با ورود دیوان عدالت اداری به ماجرا و از سوی دیگر ابلاغ برنامه هفتم توسعه، وزارت آموزش‌وپرورش از بخشنامه ابلاغی خود عقب‌نشینی کرد و هم‌اکنون در بخشنامه‌ای جدید از ابطال بخشنامه قبلی و رفع محدودیت برای بازنشستگی معلمان خبر داده است. البته وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه جدید دست بازنشستگان را باز گذاشته تا با توجه به کمبود نیروی این وزارتخانه و در صورت تمایل به کار خود ادامه دهند.

اما عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اصل به کارگیری بازنشستگان در آموزش و پرورش را کار اشتباهی می‌داند و در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز تاکید می‌کند که این افراد سال‌ها کار کرده‌اند و الان دیگر خسته و مسن هستند و نباید باز هم آنها را به کار گرفت.

افراد بازنشسته، مسن هستند و حوصله کار ندارند

فیاضی درباره طرح وزارت آموزش و پرورش برای به کارگیری افراد بازنشسته به تجارت‌نیوز گفت: سال گذشته هم همین کار را انجام دادند. اما باید تذکر داد که بیشتر این افراد مسن هستند و حوصله کار ندارند.

آموزش و پرورش می‌تواند معلمان پیش دبستانی، خرید خدمت‌ها یا حق‌التدریسی‌هایی که سال‌ها بلاتکلیف مانده‌اند را ساماندهی کند

فیاضی در ادامه تاکید کرد: می‌توانند نیروهای جوانی که این همه کار کرده‌اند، تحصیلاتشان مرتبط است را بیاورند. کسانی که پیش دبستانی یا خرید خدمت بوده‌اند، حق‌التدریسی‌هایی هستند که سال‌ها بلاتکلیف مانده‌اند باید اینها را سامان بدهند به جای کمبود نیروی انسانی از آنها استفاده کنند.

وزیر جدید آموزش و پرورش بیشتر در این زمینه با مجلس هماهنگ است

این عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به رای اعتماد گرفتن وزیر جدید از مجلس عنوان کرد: آقای کاظمی وزیر جدید آموزش و پرورش به نظرم بیشتر در این زمینه با مجلس هماهنگ است و می‌توانیم این موضوع را با همفکری حل کنیم.

در حال حاضر آموزش و پرورش حدود ۱۷۰ هزار معلم کم دارد

این نماینده مجلس با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر آموزش و پرورش حدود ۱۷۰ هزار معلم کم دارد، درباره راهکارهای جبران این کمبود نیرو افزود: یکی از راه‌ها همین است که نیروهای جوانی که در بخش‌های مختلف کار کرده‌اند را بیاورند و کلاس‌ها را با این افراد سروسامان دهند. افراد با تجربه‌ای هم هستند.

جمع نیروهای پیش‌دبستانی، خرید خدمت و حق‌التدریسی‌ها حداقل 50 هزار نفر می‌شود

فیاضی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار معلم در حوزه پیش‌دبستانی داریم، افراد خرید خدمت داریم. این افراد را اگر جمع کنند شاید حدود ۵۰ هزار نفر همین افراد باشند. از این افراد می‌توانند استفاده کنند چون هم به بدنه آموزش و پرورش وصل هستند و هم قبلا کار کرده‌اند و تجربه دارند.

اصل تامین نیروی آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به مشکلاتی که پیش از این درباره دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم وجود داشته است، گفت: اصل تامین نیروی آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود. از این به بعد باید از طریق این دانشگاه نیرو جذب کنند متاسفانه دانشگاه فرهنگیان آنچنان که باید توسعه پیدا نکرده است.

دانشگاه فرهنگیان باید به سالانه حداقل ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل برسد 

او افزود: مدتی دانشگاه‌ وابسته به آموزش و پرورش تعطیل شده بود و باعث بروز این مشکلات شد. در حال حاضر دارند ظرفیت آن را افزایش می‌دهند، البته فضای لازم را ندارند و مشکلاتی از این دست برای آنها هم وجود دارد.

این نماینده مجلس در آخر درباره نیروی سالانه مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان باید به سالانه حداقل ۵۰ تا 70 هزار نفر فارغ‌التحصیل برسد تا کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش جبران شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.