خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۰۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

محدودیت سازمان غذا و دارو از تخصیص ارز برای شیر خشک/ ورود سازمان بازرسی به ماجرای شیر خشک

محدودیت سازمان غذا و دارو از تخصیص ارز برای شیر خشک/ ورود سازمان بازرسی به ماجرای شیر خشک

از ابتدای هفته جاری بازرسان سازمان بازرسی کل کشور در سازمان غذا و دارو مستقر شدند و دیگر کارمندان این سازمان اجازه دخالت در نحوه تخصیص ارز برای شیر خشک ندارند و تمام امور ارزی توسط بازرسی کل کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از صبح روز گذشته هیئتی متشکل از کارشناسان و بازرسان سازمان بازرسی کل کشور در سازمان غذا و دارو مستقر شدند و در تمام طبقات کاغذهایی مبنی بر استقرار این هیئت در طبقه چهارم خبررسانی شده است.

این خبررسانی از آن جهت است که مراجعان، اعم از ارباب رجوع و فعالان این حوزه تا خود کارمندان، اطلاعاتی در خصوص نحوه سیاست‌گذاری، تامین، توزیع و عرضه شیر خشک و غذاهای ویژه دارند به بازرسی این سازمان اطلاع دهند.

به نظر می‌رسد استقرار این هیئت پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کمبود سراسری شیر خشک و عدم تامین ارز از سوی سازمان به تولیدکنندگان شیر خشک به‌رغم درخواست آنها بوده است. در عوض سازمان تصمیم به واردات 30 میلیون قوطی با شش برابر قیمت تمام‌شده داخلی از یک برند جدید ترکیه‌ای گرفته است.

به طور کلی پس از بررسی و دریافت گزارشات تخلف، کارشناسان این سازمان که زیرمجموعه قوه قضائیه هستند شروع به تحقیق و کسب اطلاعات از افراد و شرکت‌های فعال در حوزه می‌کنند و پس از اخذ دلایل متقن و کافی با حکم قضائی به سازمان و اداره مربوطه رفته و در همان محل مستقر خواهند شد تا به صورت میدانی و نزدیک به جمع آوری اطلاعات بپردازند.

محدودیت سازمان غذا و دارو از ارز شیر خشک

روز گذشته نمایندگان شرکت‌های تولید‌کننده شیر خشک که برای انجام امور ارزی به سازمان مراجعه کرده بودند با نبود مسئول همیشگی روبه‌رو شدند و بازرسان سازمان بازرسی اعلام کردند: از این به بعد کارهای مربوط به تخصیص ارز را آن‌ها انجام می‌دهند و کاغذی با سربرگ بازرسی کل کشور به نماینده شرکت‌ها دادند که میزان ارز دریافتی از ابتدا سال تا به امروز را اعلام و میزان ارز مورد نیاز خود را درج کنند تا پس از بررسی توسط کارشناسان این سازمان ارز تخصیص داده شود. به نظر می‌رسد با این روند سازمان غذا و دارو از بخش تخصیص ارز برای شیر خشک محدود شده است.

استقرار این هیئت در حالی است که صبح دیروز سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اعلام کرد: در جلسه‌ای که هفته گذشته با تولیدکنندگان برگزار شد، نیازها و میزان ارز درخواستی آنها بررسی شده و در آن جلسه تصمیم گرفته شده تا زمان تولید به اندازه توسط کارخانه‌های داخلی، واردات چهار میلیون قوطی صورت بگیرد که تا روز دوشنبه یک میلیون آن توزیع خواهد شد. 

ماجرای دپوی شیرخشک به کجا رسید؟

به‌رغم اینکه 20 مهر اعلام شد یک میلیون قوطی شیر خشک برند ببلیو از ترکیه وارد گمرک شده اما تا به امروز حتی یک قوطی از این محموله ترخیص نشده است. مطابق قانون علاوه بر سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد نیز باید سلامت محموله وارداتی را تائید کند و با توجه به کمبود شیر خشک و واردات فوری آن طولانی شدن روند ترخیص این محموله جای سوال است.

هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن شیر خشک، با اشاره به جلسه هفته گذشته با سازمان غذا و دارو و اظهارات سخنگوی این سازمان گفت: به‌رغم صحبت‌های سجاد اسماعیلی در این جلسه هیچ صحبتی در خصوص واردات صورت نگرفت و فقط در مورد تولید و نیاز ارزی تولید کنندگان صحبت شد.

وی ادامه داد: در این جلسه تمام تولیدکنندگان و رئیس سازمان غذا و دارو حضور داشتند. حیدر محمدی در این جلسه جویای توانایی تولید شیر خشک تا پایان سال شد که همان‌جا شرکت‌ها هم‌فکری کردند و اعلام شد در صورت تامین ارز ظرفیت تولید 47 میلیون قوطی شیر خشک رگولار وجود دارد که بیش از نیاز کشور است. 

او درباره عدم پخش شیر خشک‌های وارداتی نیز توضیح داد: من اطلاعی در خصوص علت عدم پخش آن ندارم، اما با توجه به مدت زمان طولانی اگر در همین مدت ارز تخصیص داده شده به واردات این یک میلیون را به داخلی‌ها داده بودند 3 برابر در همین مدت تحویل می‌دادیم.

ارزهای بانک مرکزی برای تسویه بدهی سال گذشته

تحویل‌زاده در خصوص بیانیه بانک مرکزی مبنی بر افزایش 77 درصدی تخصیص ارز به شیر خشک گفت: این عدد درست است؛ ولی موضوع این است که از فروردین تا شهریور، عملا ارزی تخصیص داده نشده بود و در این دو ماه بانک مرکزی ارز تخصیص داد. ضمن آنکه تمام شرکت‌ها بخش زیادی از ارز دریافتی خود را برای تسویه بدهی سال گذشته خود پرداخت کردند و با آن نتوانستند مواد اولیه بخرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان با واردات مخالف هستند و در جلسه چهارشنبه هیچ صحبتی در خصوص واردات و توزیع یک میلیون قوطی شیر خشک انجام نشد. زیرا در صورت مطرح شدن چنین بحثی به طور حتم با ان مخالفت می‌کردیم.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.