فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۷۲۲۳

یک کارشناس صنعت فولاد:

تغییر عوراض صادراتی فولاد توسط تولیدکنندگان/قدرت برخی فولادی‌ها با وزیر برابری می‌کند

تغییر عوراض صادراتی فولاد توسط تولیدکنندگان/قدرت برخی فولادی‌ها با وزیر برابری می‌کند

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: به واسطه قدرتی که تولیدکنندگان بالادستی و شرکت‌های خصولتی فولادی دارند، به طور قطع می‌توان گفت میزان عوارض صادراتی را تغییر خواهند داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تورج امینی در خصوص صادرات برخی محصولات فولادی به ویژه آهن اسفنجی با امضای طلایی وزیر، بیان کرد: با توجه به شرایط کشور، می‎توان گفت امروزه برخی فولادسازان به اندازه وزیر قدرت دارند و می‌توانند وضعیت بازار و معاملات محصولات را بالا و پایین کنند. البته ناگفته نماند که یکی از دلایل این شرکت‌ها برای صادرات بیشتر آهن اسفنجی، قابلیت آتش‌زایی آن است. بر همین اساس، نمی‌توان آن را بیش از حد در انبارها نگهداری کرد و از نظر آنها باید صادر شوند.

به گفته وی، به واسطه قدرتی که تولیدکنندگان بالادستی و شرکت‌های خصولتی فولادی دارند، به طور قطع می‌توان گفت میزان عوارض صادراتی را تغییر خواهند داد.

کارشناس صنعت فولاد اظهار داشت: وضعیت به گونه‌ای شده که قیمت آهن اسفنجی یک هفته ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود و هفته بعد، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. در واقع در عرض یک هفته این محصول حدود ۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده و این اتفاق تنها در ایران رخ می‌‎دهد. از سوی دیگر، این محصول یک هفته، بیش از ۱۱۰ هزار تن عرضه می‌شود و این درحالیست که هفته بعد تنها ۵۹ هزار تن عرضه می‌شود که بر همین اساس، می‌توان گفت دلیل تمام این اتفاقات، عرضه مهندسی شده است.

امینی تصریح کرد: همچنین محصول شمش که ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شد، در حال حاضر حتی با قیمت ۲۱ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود. با تداوم این روند، نرخ محصولات کارخانجات ذوبی و نوردی افزایش یافته و در نتیجه، منجر به رشد قیمت محصولات نهایی خواهد شد.

وی افزود: در این راستا، می‌توان گفت مجموعه کاملی از فولادی‌ها، وزیر و امثال آن وجود دارد که عرضه را کنترل می‌کنند. بورس کالا مانند یک اتاق بازرگانی شده که هر چیزی از طرف وزارتخانه اعم از میزان عرضه و قیمت محصولات مطرح شود، بورس آن را انجام می‌دهد.

کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه در حال حاضر رقابت‌ها در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در واقع با وجود اینکه اکثر کارخانجات فولادی به مواد اولیه مانند آهن اسفنجی نیاز دارند، بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل عرضه مهندسی شده، تولیدات خود را همیشه عرضه نکرده و یا کمتر از گذشته عرضه می‌کنند.

منبع : فولادبان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.