فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۲۷۶

قالیباف یک تفاهم نامه در بریکس امضا کرد

قالیباف یک تفاهم نامه در بریکس امضا کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی یادداشت تفاهم‌نامه پروتکل مجمع پارلمانی بریکس را که به توسعه روابط تجاری ‌و مالی میان اعضا و مقابله با یکجانبه‌گرایی تاکید دارد، امضا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در اجلاس روسای بریکس به شهر سن‌پترزبورگ روسیه سفر کرده است، در جریان این نشست، یادداشت تفاهم نامه پروتکل مجمع پارلمانی بریکس را که به امضای همه روسای مجالس حاضر رسیده، امضا کرد.

همچنین در پایان این نشست روسای مجالس بریکس با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه این اجلاس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ویاچسلاو والودین، رئیس دومای ملی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

قالیباف به دعوت «ویاچسلاو والودین» و همچنین «والنتینا ماتوینکو» رئیس‌ شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه عازم این سفر شد تا در دهمین مجمع پارلمانی بریکس شرکت و سخنرانی کند.

سال گذشته جمهوری اسلامی ایران و سه کشور دیگر عضو بریکس شدند و اکنون در مجموع ۹ کشور که از قدرت‌های نوظهور جهان به عضویت بریکس درآمده‌اند.

این نخستین حضور یک مقام عالی رتبه ایران در مجامع عمومی بریکس پس از عضویت قطعی کشورمان در این پیمان مهم است.

پیگیری استفاده از ظرفیت‌های بریکس برای مراودات مالی و تجاری از جمله مهم‌ترین اهداف سفر هیات عالی پارلمانی ایران به سن پترزبورگ است.

سازمان بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی‌ است که به واسطه دارا بودن حدود نیمی از جمعیت جهان و حدود ۴۰ درصد ظرفیت اقتصاد جهانی، منابع انسانی و طبیعی غنی ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارند.

در اجلاس سران سازمان بریکس در ژوهانسبورگ، در ابتدای شهریور ۱۴۰۲ عضویت پنج کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی پذیرفته شد و این کشورها از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی ۱۴۰۲) عضو رسمی این سازمان شدند.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.