کد مطلب: ۹۰۱۶۲۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

طلا بخریم یا نقره؟ / آیا سرمایه گذاری در نقره سودآور است؟

طلا بخریم یا نقره؟ / آیا سرمایه گذاری در نقره سودآور است؟

فلز نقره، از گذشته‌های دور بعد از طلا به‌عنوان یک دارایی ارزشمند مورد توجه بوده. در سال‌های اخیر، گرانی طلا رونق نسبی بازار نقره را به دنبال داشته است. این فلز مالیات بر ارزش افزوده ندارد و کارشناسان اقتصادی معتقدند برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نقره فلز گران‌بهایی است که از گذشته تا امروز بعد از طلا در ساخت زیورآلات توجه ویژه‌ای به آن شده است. بیشترین مصرف این فلز که رسانایی بالایی نیز دارد در بخش صنعت به ویژه صنایع الکترونیک است. علاوه بر آن، سکه‌ها و شمش‌های نقره برای سرمایه‌گذاری، یکی از گزینه‌هایی است که توسط کارشناسان اقتصادی توصیه می‌شود.

در ایران، نقره به اشکال شمش، نقره استرلینگ،‌ نقره آب شده، نقره ساچمه‌ای و جواهرآلات برای سرمایه‌گذاری در دسترس است. هر یک از اشکال نقره که به آن اشاره شد از منظر درصد خلوص، قالب‌گیری، نو و کهنه بودن و شکل عرضه با یکدیگر متفاوت است. بهترین شمش‌های نقره قطعاتی با خلوص ۹۹ درصد هستند که به شکل مستطیلی و سکه‌ای تولید می‌شوند.

رشد نقره از طلا بهتر است

خرید و فروش نقره همانند طلا به صورت فیزیکی در بازار قابل دسترس است و از طرفی می‌توان از طریق بورس نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد. سرمایه‌گذاری نقره در فارکس نیز یکی از راه‌های ورود به بازار است.

برخی کارشناسان سرمایه‌گذاری معتقدند نقره در بیشتر مواقع رشد بهتری نسبت به طلا دارد و همچنین از این فلز به دلیل اکسید نشدن می‌توان به آسانی نگهداری کرد. 

فعالان این صنف معتقدند از این جهت نقره برای سرمایه‌گذاری مناسب است که همانند طلا حباب ندارد و درگیر نوسانات شدید قیمت نیست. علاوه بر آن، قیمت نقره در مقایسه با طلا بسیار پایین است؛ بنابراین با مبالغ بسیار کمتری نیز می‌توان در این بازار سرمایه‌گذاری کرد.

کم‌کردن ریسک نوسان‌های قیمت نقره، کارمزد کم معاملات، شفافیت در قیمت و امکان فروش بدون داشتن کالای فیزیکی از ویژگی‌های خرید نقره در بورس عنوان می‌شود. گفتنی است در سال‌های اخیر،  به دلیل افزایش قیمت طلا، خرید زیورآلات نقره به‌ویژه برای تازه‌عروس و دامادها مرسوم شده است.

رشد طلا، نقره را از رکود خارج کرد

در همین راستا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به اینکه مجوز فعالیت واحدهای صنفی نقره‌فروشی مربوط به این اتحادیه است به تجارت‌نیوز گفت: «طی سال‌های اخیر خرید نقره نسبت به سال‌های قبل، از رونق بهتری برخوردار شده. این موضوع در پی رشد قیمت طلا رخ داده است.»

وی با تاکید بر اینکه در حوزه نقره طی سال‌های گذشته مقداری ضعیف بودیم، افزود: «حدود پنج سال است که به دلیل افزایش قیمت طلا، کمی شرایط تولید نقره در کشور بهبود پیدا کرده است. با توجه به شرایط اقتصادی، مردم به‌ویژه عروس و دامادها به خرید مصنوعات نقره روی آورده‌اند و بازار نقره از کاهش تقاضا و رکودی که قبلا وجود داشت تا حدودی خارج شده است.»

نقره مالیات بر ارزش افزوده ندارد

رئیس اتحادیه طلا و نقره تهران با اشاره به اینکه مردم با توجه به بودجه‌ خود می‌توانند مصنوعات نقره بخرند،‌ گفت: «قیمت نقره با قیمت روز و با توجه به اجرت ساخت محاسبه می‌شود. اما حُسن نقره به این است که ارزش افزوده ندارد و سود مغازه‌دار هم مانند طلا هفت درصد است.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.