کد مطلب: ۸۹۷۷۸۸

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «شمشیر و اندوه» مطرح کرد؛

قدرت ارزآوری و گردش اقتصادی انیمیشن را باید جدی گرفت

قدرت ارزآوری و گردش اقتصادی انیمیشن را باید جدی گرفت

مهدی جعفری جوزانی معتقد است با جدی گرفتن سینمای انیمیشن، تولید این آثار افزایش می‌یابد و سال آینده تعداد انیمیشن‌های سینمایی جشنواره فجر دو برابر می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز، مهدی جعفری جوزانی، تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «شمشیر و اندوه»، که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، اظهار کرد: انیمیشن سینمایی «شمشیر و اندوه» در برهه‌ای از تاریخ روایت می‌شود که امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) به شهادت رسیده و معاویه دستور قتل عام شیعیان شهر مدائن را صادر کرده است. تمرکز اصلی قصه روی یک درام اکشن است که ما ماجرای نجات پیدا کردن پسر کوچک یک خانواده از آن قتل عام و فجایعی که اتفاق افتاده را دنبال می‌کنیم. این پسر بچه به شهر دیگری پناه می‌برد و در دل یک خانواده دیگر زندگی می‌کند، بزرگ می‌شود، عاشق می‌شود و تصمیم می‌گیرد که انتقام بگیرد.

جعفری جوزانی درباره واقعی بودن قصه «شمشیر و اندوه» تأکید کرد: نمی‌توان گفت که این قصه کاملاً واقعی است اما ما یک روایت را از دل یک واقعه رخ داده در دل تاریخ استخراج کرده‌ایم و آن قتل عام ایرانیان ساکن در مدائن پس از شهادت امام حسن (علیه‌السلام) به دلیل وفاداریشان به امام دوم شیعیان است که یک واقعه تاریخی است و در واقع بهانه‌ای شده برای قصه‌ی «شمشیر و اندوه» که ما خودمان آن را ساخته‌ایم. این انیمیشن بخشی از تاریخ اسلام را روایت می‌کند که ایرانیان در آن نقش پر رنگی داشتند.

وی درباره مخاطبان این اثر سینمایی گفت: در دنیا این برداشت از سینمای انیمیشن وجود ندارد که بگویند این سینما فقط مختص کودکان است اما در ایران این نگاه وجود دارد که البته تا حدی می‌‌توان آن را با توجه به عمر این سینما در کشورمان منطقی دانست. ما سعی کردیم این نگرش را کنار بگذاریم و شعارمان این است که انیمیشن فقط برای بچه‌ها نیست و بستر انیمیشن اتفاقاً برای روایت قصه‌های جدی بستری بسیار مناسب است و می‌شود در آن قصه‌های جدی فوق‌العاده‌ای مطرح کرد. مخاطب این فیلم بالای 12 سال است و طبیعی است که این قصه برای کودکان نمی‌تواند جذاب باشد.

جعفری جوزانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه قصه «شمشیر و اندوه» می‌توانست در سینمای رئال نیز روایت شود، گفت: سینمای انیمیشن بستری است که شما هر صحنه‌ای را می‌توانید در آن خلق کنید و حتی به سمت فضایی بروید که در عالم ماده نمی‌توان آن فضا را به تصویر کشید. در این سینما می‌توانید شخصیت‌هایی را خلق کنید که به لحاظ فیزیولوژیکی وجود ندارند و به همین دلیل به نظر من انیمیشن می‌تواند بستر مناسبی خلق کند برای روایت قصه‌هایی که امکان بیانشان در بستر رئال وجود ندارد و اگر هم امکان ارائه‌اش وجود داشته باشد هزینه بسیار گزافی خواهد داشت.

وی افزود: به طور کل می‌دانیم که ساخت فیلم سینمایی تاریخی با این جزئیات و با این حجم از جلوه‌های بصری بسیار پر هزینه است و به همین دلیل با توجه به فضای فیلم و روایتی که داشتیم، فکر می‌کنم سینمای انیمیشن برای قصه «شمشیر و اندوه» بسیار مناسب است.

این تهیه‌کننده درباره شانس آثاری چون «شمشیر و اندوه» در گیشه گفت: این فیلم در گیشه نمی‌تواند با فیلم‌هایی چون «پسر دلفینی» و «بچه زرنگ» مقایسه شود اما مخاطب خود را خواهد داشت و فکر می‌کنم در حد فیلم‌های متوسط گیشه فروش خواهد داشت ضمن اینکه این فیلم در بازار جهانی هم فروش قابل قبولی خواهد داشت.

جعفری جوزانی تصریح کرد: چند سالی است که سینمای انیمیشن در کشور ما این بضاعت را دارد که در جشنواره فیلم فجر حضور پر رنگی داشته باشد چراکه نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای در این حوزه وجود دارد. جدی نگرفتن سینمای انیمیشن یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که نسلِ با استعدادِ انیمیشن‌ساز در سال‌های اخیر متأسفانه اقدام به مهاجرت کرده‌اند و خوشبختانه امروز متولیان سینما به درک درستی رسیده‌اند که باید سینمای انیمیشن را جدی گرفت و اینکه امروز بخش جداگانه‌ای برای این سینما در جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته‌اند تمهید بسیار درستی است چون جشنواره فیلم فجر یک جشن تولد برای سینمای ایران است و در این جشن تولد به دلیل توجهات زیادی که به صاحبان آثار می‌شود، انگیزه‌های بسیاری در تولیدکنندگان ایجاد می‌شود.

وی در پایان گفت: امسال اعلام شد که اگر دو فیلم انیمیشن در جشنواره حضور داشته باشد ما بخش انیمیشن را اضافه خواهیم کرد و در نهایت چهار انیمیشن به این جشنواره رسید و من اطمینان دارم که در سال آینده این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد و حتی دو برابر خواهد بود و من به عنوان تهیه‌کننده به شما قول می‌دهم که برای سال آینده سه انیمیشن برای جشنواره خواهم داشت. اگر نگاه صنعتی به انیمیشن در کشور ما وجود داشته باشد، این سینما قدرت ارزآوری فوق‌العاده‌ای و گردش اقتصاد بالا دارد و هم می‌تواند فضای کسب و کار مناسبی برای جوانان ما ایجاد کند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.