فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۷۰۴

امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس اقتصاد سینما، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

برای بهبود وضعیت سینما دولت باید تنظیم‌گر باشد نه مداخله‌گر / ورود به بازارهای جهانی فیلم، تنها راه‌ بهبود اقتصاد سینماست

وضعیت اقتصادی سینما را در این مدت کم نمی‌توان بهبود داد / دولت چهاردهم دوباره جشنواره جهانی فجر را به رسمیت بشناسد

برای بهبود وضعیت سینما دولت باید تنظیم‌گر باشد نه مداخله‌گر / ورود به بازارهای جهانی فیلم، تنها راه‌ بهبود اقتصاد سینماست

امیرحسین علم‌الهدی معتقد است توسعه دائمی اقتصاد سینما تنها با ورود به بازارهای جهانی دستیاب است. اگر دولت چهاردهم بتواند به نقش تنظیم‌گری خویش برگردد، سینما می‌تواند روزهای خوشی را حداقل به لحاظ روانی تجربه کند.

به گزارش تجارت نیوز،

امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس اقتصاد سینما، در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز درباره دورنمای وضعیت اقتصادی سینما در دولت جدید گفت: مساله سینمای ایران در حال حاضر این است که بازار آن محدود به داخل کشور است. در واقع، برنامه‌ای برای ورود به بازارهای جهانی وجود ندارد و این موضوع صنعت سینما را دچار محدودیت مالی می‌کند.

سینمای ما در محافل جهانی اغلب فروشنده است و فیلم‌های خارجی خریداری نمی‌شوند

او ادامه داد: توسعه دائمی سینما تنها با ورود به بازارهای جهانی دستیاب است و با متکی بودن به بازار داخل امکان‌پذیر نیست. وقتی اسم بازار به میان می‌آید یعنی درباره عملی از داد و ستد صحبت می‌شود. سینمای ما در محافل جهانی اغلب فروشنده است و فیلم‌های خارجی خریداری نمی‌شوند. از این رو «بازار» به‌درستی و به مفهوم واقعی کلمه شکل نمی‌گیرد. با ایجاد کانال‌های یک‌طرفه نمی‌توان موثر بود.

مردم به اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران بدگمان و بی‌اعتماد هستند

علم‌الهدی‌ توضیح داد: متاسفانه در شرایط روز جامعه ایران به دلایل متعددی، امکان خرید فیلم‌های خارجی و اکران آنها میسر نیست. مسائلی چون تحریم‌های بین‌المللی و نبود امکان خرید آثار، نگاه ایدئولوژیک و تفاوت فرهنگی ایران با بعضی از دیگر کشورها، نداشتن قانون کپی‌رایت و… مانع ایجاد می‌کند. ضمن اینکه مردم نیز دیگر به اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران بدگمان و بی‌اعتمادند و این اعتمادسازی دوباره نیازمند زمان، صرف وقت و اصلاحاتی خارج از حوزه سینماست.

برگزاری جشنواره نمی‌تواند خیلی به اقتصاد سینما کمک کند / تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر و برگزاری‌اش در ماه بهمن خطایی بود که دولت سیزدهم مرتکب شد

او درباره برگزار جشنواره‌های بین‌المللی برای کمک به اقتصاد سینمای ایران گفت: برگزاری جشنواره نمی‌تواند خیلی به اقتصاد سینما کمک کند. البته که برگزاری جشنواره‌های جهانی اهمیت دارد. به‌ اعتقاد من تغییر تاریخ «جشنواره جهانی فجر» و برگزاری‌اش در ماه بهمن خطایی بود که دولت سیزدهم مرتکب شد. امیدوارم دولت چهاردهم دیگر مرتکب این خطا نشود و جشنواره جهانی فجر دوباره به رسمیت شناخته شود.

وضعیت اقتصاد سینما در گرو وضعیت اقتصادی کلان کشور است

علم‌الهدی توضیح داد: وضعیت اقتصاد سینما در گرو وضعیت اقتصادی کلان کشور است و به شاخص‌های بسیاری بستگی دارد. برای مثال با توجه تحریم‌ها و نبود امکان حضور در بازارهای جهانی، بهبود وضعیت بسیار سخت به‌ نظر ‌می‌رسد. در بازه زمانی کوتاه هم نمی‌توان وضعیت اقتصادی را دگرگون کرد اما می‌توان بستر بهبود را پایه‌گذاری کرد. 

این کارشناس اقتصادی در آخر گفت: مساله مهم این است که اجازه کسب‌و‌کار به مردم داده شود. دولت باید نقش تنظیم‌گری داشته باشد نه مداخله‌گری. اگر دولت چهاردهم بتواند به نقش تنظیم‌گری خویش برگردد، سینما می‌تواند روزهای خوشی را حداقل به لحاظ روانی تجربه کند. زیرا وضعیت اقتصادی سینما را در این مدت کم نمی‌توان بهبود داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.