فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۳۸۹

۶ فیلم سینمایی در ابتدای دولت چهاردهم رفع توقیف شد

 ۶ فیلم سینمایی در ابتدای دولت چهاردهم رفع توقیف شد

با روی کار آمدن دولت چهاردهم، چندین فیلم سینمایی که تا پیش از این توقیف شده بودند، مجوز نمایش گرفتند.

به گزارش تجارت نیوز،

در روز‌های شروع به کار دولت چهاردهم و دور جدید مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش پروانه ساخت و نمایش سایت سازمان سینمایی در دسترس قرار گرفته و اطلاعات درخواست‌ها تا دهه ۹۰ قابل مشاهده هستند هر چند مجوز‌های صادر شده در همه سال‌ها کامل نیست اما باز هم می توان تاحدودی به مجوزها دسترسی پیدا کرد.

براساس اطلاعات این سایت، در ماه های مرداد و شهریور، بیش از ۹۰مجوز فیلم سینمایی و غیرسینمایی صادر شده است.

در میان اسامی فیلم هایی که پروانه نمایش آن ها صادر شده است، عنوان فیلم هایی به چشم می خورند که تا پیش از این مهر توقیف روی آن ها خورده بود. این نشان از عمل به وعده ای می دهد که دولت چهاردهم نوید آن را داده بود.

فیلم های سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر، «غیبت موجه» به کارگردانی عباس رافعی، «بی‌تار» جمیل رستمی، «مهمانی از کارائیب» به تهیه‌کنندگی شهرام گیل‌آبادی، «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و «سلام علیکم حاج آقا» به نویسندگی و کارگردانی حسین تبریزی که بیش از این توقیف شده بودند در لیست فیلم هایی دارای پروانه نمایش قرار گرفته اند.

فیلم سینمایی «سلام علیکم حاج آقا»/ حسین تبریزی

فیلم سینمایی «سلام علیکم حاج آقا» به نویسندگی و کارگردانی حسین تبریزی پس از شش سال موفق به دریافت پروانه نمایش شده است و در حال حاضر در نوبت اکران عمومی قرار دارد. این فیلم با مضمونی کمدی – اجتماعی در تابستان سال ۱۳۹۷ تهیه و تولید شد و پس از آن تاریخ در مرحله صدور پروانه نمایش متوقف ماند.

 به گفته حسین تبریزی، با تعامل و همراهی خوب مدیران سینمایی این فیلم پس از گذشت شش سال رفع توقیف شد و در اولین زمان ممکن روی پرده خواهد رفت.

از جمله بازیگران «سلام علیکم حاج آقا» می‌توان به حمید گودرزی، لیلا اوتادی، علی صادقی، رز رضوی، زهرا جهرمی، سوسن پرور، ارژنگ امیرفضلی، مهران رجبی، امین چنارانی، علی بنایی، اشکان قاسمی، شیوا خسرومهر، زهره حمیدی، بهشاد مختاری، سعیده عرب و محمدرضا شریفی‌نیا و پوریا پورسرخ، همراه با هنرمند خردسال هلیا آهنگری اشاره کرد.

فیلم سینمایی «سینما متروپل»/ محمدعلی باشه‌آهنگر

«سینما متروپل» به نویسندگی محمدعلی باشه‌آهنگر و حامد باشه‌آهنگر و کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی سال ۱۴۰۱ ساخته شد. این فیلم هفتمین اثر محمدعلی باشه‌آهنگر است و نخستین بار در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در ۱۳ رشته دارای بیشترین تعداد نامزدی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود و حتی در ۳ رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری جایزه سیمرغ بلورین را به دست آورد. اما از آن سال در پشت صف اکران ماند و توقیف بود.

باشه آهنگر در نشست خبری این فیلم در جشنواره گفته بود: «فیلم پیچیدگی خاصی ندارد و من معتقدم فراتر از هر چیزی فرهنگ و هنر، روح‌ها و قلب‌ها و انسان‌ها را به ویژه در کشور ما نزدیک کند. متروپل درامی با داستانک‌های مختلف است که هر کدام با درام اصلی پیش می‌روند. در واقع، در یک شهر محاصره شده، قصه‌های متعددی وجود دارد و پیش می‌روند. حتی فکر می‌کنم نکاتی وجود داشت که باید بیشتر درباره آن‌ها در فیلم صحبت می‌کردیم.»

در این فیلم که حالا رفع توقیف شده است مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، هومن برق‌نورد، پریوش نظریه، حسین باشه آهنگر، شهاب عسگری و فرید قبادی با هنرمندی رضا کیانیان و مهتاب نصیرپور بازی می‌کنند.

فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم»/ علی جعفرآبادی

این فیلم یکی از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره چهلم بود. «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و جلیل شعبانی و محصول سازمان رسانه‌ای اوج سال ۱۴۰۰ متقاضی شرکت در جشنواره بود که پذیرفته نشد. فیلم درباره یک روسپی‌خانه در دهه پنجاه است و همین باعث شد صحبت‌های زیادی اطراف آن شکل بگیرد. از جمله بهروز افخمی که یکی از اعضای هیات انتخاب فیلم‌ها بود، پیش از جشنواره چهلم، به ضعف آن اشاره کرد و گفته بود که در این فیلم زنان با پوششی خنده‌دار و غیرقابل باور نشان داده شده‌اند.

در زمان جشنواره هم محسن دریالعل؛ مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانه‌ای اوج در یک نشست خبری گلایه شدیدی از حذف این فیلم کرده بود و گفته بود: «اگر شما می‌دانید چرا فیلم کنار گذاشته شد، ما هم می‌دانیم. این حرف‌ها از زبان چند نفر است. سه روایت متفاوت داریم. پیامک می‌دهند، با رسانه‌ها صحبت می‌کنند، یا سکوت کنند یا درست دلیل بیاورند تا بدانیم دلیل کنار گذاشتن فیلم چیست؟ این تناقص ما را اذیت می‌کند این‌ها بی‌اخلاقی است. بلایی که سر این فیلم آوردند کجای رفتار حرفه‌ای قرار می‌گیرد؟ رسم امانت این است که دیگر فیلم را تعریف نکنند! جا‌های حساس و شروع و پایان آن را لو دادند. اگر ادعای جشنواره یک رفتار حرفه‌ای است، حرفه‌ای برخورد کنند... به ما پیام دادند انصراف بدهید، چون می‌خواهیم فیلم را کنار بگذاریم. حتی به ما پیشنهادی برای انصراف دادند، اما ما گفتیم کنارش بگذارند پای کار خود بایستند.»

 اکنون این فیلم پس از سه سال رفع توقیف شده است و احتمالا به اکران خواهد رسید. در «مسیح پسر مریم» امیر نوروزی، پانته‌آپناهی‌ها، بهرام ابراهیمی،المیرا دهقانی، پاوان افسر، مهرداد ضیایی، حمید ابراهیمی، گلنوش قهرمانی، منصور نصیری، الهام شعبانی، نینل یعقوبی، محرم زینال‌زاده، مجتبی لاله زاری، یاسر ساغری، مریم ماهور ایفای نقش کرده اند.

فیلم سینمایی «غیبت موجه»/ عباس رافعی

این فیلم سینمایی در سال ١٣٩٩ ساخته شد و قرار بود در جشنواره فیلم فجر همان سال حضور داشته باشد اما این امکان میسر نشد و تا چند روز پیش در لیست فیلم های توقیفی قرار داشت.

«غیبت موجه» در ادامه مضمون فیلم های عباس رافعی داستان رازآلود زنی را روایت می‌کند که در جامعه امروز ایران در جستجوی گمشده اش است اما در هر مقطع از این جستجو با واقعیت هایی روبرو می‌شود که در یافتن گمشده اش مصمم تر می‌شود در نهایت در می‌یابد که غیبت گمشده اش موجه است و حاصل این جستجوها یافتن خودش بوده، همچون سی مرغ عطار که در می‌یابند سیمرغ خودشان هستند.

این فیلم نخستین اثر سینمایی ایران است که داستانش در دوران کرونا اتفاق می افتد و همچون آثار قبلی رافعی از جمله «فصل فراموشی فریبا»، «بهت» و «آزاد راه» یک فیلم اجتماعی است که زنی راوی داستان پر تعلیق و تو در توی آن است.

ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، علی اوجی، امیررضا دلاوری، حسن زارعی، سام نوری، زهرا میرزایی،  آیسان کرمی، احمدرضا اسعدی، مهری آل آقا،  احمد پورخوش، امیر شریعت، حسام شریفی، سعید درآینده، مهدیه گلستانی، سعید گمار،  یاسین کلاته،  اسماء حیدری، سامی سلیمانی، پیمان احمدزاده، فریدون روشنایی، ماه جبین حبیبی، پرستو رفیعی، مرضیه کوهی، پرهام نریمانی، دریا نثرزاده از جمله بازیگران فیلم سینمایی «غیبت موجه» هستند.

فیلم سینمایی «بی‌تار»/ جمیل رستمی

این فیلم سینمایی در سال ١٣٩٨ ساخته شد و قرار بود در جشنواره فیلم فجر همان سال حضور پیدا کند. اما این برای جشنواره پذیرفته نشد و بعد از آن هم توقیف ماند. اکنون این فیلم نیز از لیست توقیفی‌ها بیرون آمده است.

«بی‌تار» که در روستاهای کردستان فیلمبرداری شده، فیلمی متفاوت با ویژگی‌های بومی است. فیلمنامه این فیلم به نویسندگی مشترک جمیل رستمی و پژمان تیمورتاش با محوریت منطقه کردستان به نگارش درآمده است.

داستان فیلم درباره یک گروه موسیقی است که به کردستان عراق سفر می‌کنند و اتفاقاتی که منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده، روند قصه فیلم را به پیش می‌برد. اساس موسیقی این فیلم نیز (براساس شخصیت‌های گروه که از بخش‌های مختلف ایران هستند) برگرفته از ملودی‌های اقوام ایرانی از جمله کردی است.

«بی‌تار» با بازی بازیگرانی چون مهدی پاکدل، مریم بوبانی، محیا دهقانی، تینو صالحی و... است.

حامد حسینی؛ تهیه کننده این فیلم با اشاره به درونمایه این فیلم گفته بود: ««بی‌تار» فیلمی درباره هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین کردهای ایران و عراق است و بنای آن بر برادری و دوستی است. این فیلم یک چشم‌انداز انسانی مهمی دارد و آن، دستیابی به زیست مشترک و مصلحانه همسایگان هم‌زبان و هم‌مسلک است.

تولید «بی‌تار» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و در راستای توجه به هویت بومی در فیلم‌ بوده است.

جمیل رستمی در کارنامه خود ساخت فیلم های سینمایی «ژانی گه‌ل»، «مرثیه برف» و «چشم» را دارد. «بی‌تار» چهارمین فیلم بلند این کارگردان محسوب می شود.

فیلم سینمایی «مهمانی از کارائیب»/ بهزاد فراهانی

اولین ساخته سینمایی بهزاد فراهانی با تهیه کنندگی شهرام گیل‌آبادی در سال ١۴٠٠ ساخته شد اما تا امروز در سبد توقیفی ها مانده بود. خوشبختانه در لیستی که در سایت سازمان سینمایی موجود است، این فیلم از توقیف خارج شده و می تواند اکران شود.

فراهانی فیلمنامه این اثر عاشقانه را بر اساس رمان «مهمانی از کارائیب – شبی با کاسترو» به قلم خودش نوشته است و حمیدرضا قطبی به عنوان مشاور کارگردان او را همراهی کرده است.

جواد راهزانی مدیریت تولید این فیلم را بر عهده داشته است.

در خلاصه داستان «مهمانی از کارائیب» آمده است: «خیاطی کارکشته عاشق بانویی شده که همسرش را اعدام کرده‌اند. خیاط به دلیل دلبستگی به رفاقت با دوستش، شجاعت بیان این عاشقانگی را ندارد و بانو نیز به دلیل وفاداری به شوی رفته‌اش دهان می‌بندد و دل را لجام می‌زند. این عشق پنهان داستان ناتمام بسیاری از مردان و زنان شرقی است. عشق‌هایی که سرانجامش را باید در فلسفه شرق جست …»

رضا بابک، بیوک میرزایی، شقایق فراهانی، کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، آذرخش فراهانی، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و نوشین تبریزی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.

با رفع توقیف چند اثر سینمایی طی روزهای ابتدایی دولت چهاردهم، امید است که دولت مسعود پزشکیان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی او به وعده های خود عمل کنند تا هیچ فیلمی در صندوقچه سازمان سینمایی کشور خاک نخورد و همه آثار تولید شده رنگ اکران و پرده نقره ای سینما را ببینند.

منبع : برنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.