فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۱۵۱۷

در رویای پولدار شدن با نات‌کوین غرق نشوید

 در رویای پولدار شدن با نات‌کوین غرق نشوید

طاها تهرانی، پژوهشگر و مدرس حوزه بلاکچین و رمزارز، از مشکلاتی که ممکن است در شبکه تون پس از عرضه نات‌کوین پیش بیاید می‌گوید

به گزارش تجارت‌نیوز، نات‌کوین (Notcoin) یک میم‌کوین مبتنی بر TON است که اواسط نوامبر ۲۰۲۳ به‌عنوان یک بازی رایگان در مینی‌اپلیکیشن تلگرام شروع به کار کرد. ابتدا به‌عنوان یک بازی ساده کلیک‌کننده بدون هیچ توضیح و انتظار خاصی معرفی شد و حتی تیم سازنده آن را «احتمالاً هیچ چیز» توصیف کردند.

نکته جالب در مورد ظهور Notcoin این است که حتی یک ریال هم برای تبلیغات هزینه نکرد. این محبوبیت کاملاً از طریق تبلیغات دهان به دهان در جامعه تلگرام به دست آمده و این جذابیت جهانی باعث شده افراد بسیاری اوقات فراغت خود را غرق در Notcoin بگذرانند.

در چند روز اخیر جامعه رمزارزها شاهد موجی از بحث‌ها در مورد ارزش توکن NOT بود که ناشی از توزیع توکن‌های ایردراپ است که هنوز قابل معامله نیستند. در حال حاضر، حدس و گمان‌های زیادی درباره ارزش این توکن‌ها مطرح می‌شود؛ ازاین‌رو به تحلیل این پروژه با شواهد موجود پرداختیم.

وقتی پروژه نات‌کوین لانچ شد، به‌ نظر می‌رسید سازندگان و تیم آن نیز نمی‌دانستند چه آینده‌ای ممکن است برای این توکن رخ دهد (شاید هنوز هم نمی‌دانند) زیرا هیچ استخراج واقعی ارز دیجیتال اتفاق نیفتاده است. پیامی خودکار در تلگرام این عدم قطعیت را برجسته کرد که می‌گفت: «هیچ کس نمی‌داند که آیا Notcoin ضرب خواهد شد یا خیر، چه زمانی ضرب می‌شود یا اینکه ارزشی خواهد داشت یا نه»

این بازی فاقد اجزای استاندارد رمزارزها مانند وب‌سایت، نقشه راه یا وایت‌پیپر است. نات‌کوین بیشتر از اینکه شبیه یک رمزارز باشد بیشتر شبیه یک پدیده بازاریابی اینترنتی است، زیرا حدود ۳۵ میلیون نفر در دنیا را با دنیای رمزارزها آشنا کرد و مفاهیمی مانند والت، سوآپ و استخراج را به صورت سطحی آموزش داد. البته نباید افزایش آشنایی و نصب تلگرام را نیز نادیده گرفت.

این آموزش سطحی با مفاهیم عمیق کریپتو ممکن است بسیار خطرناک باشد زیرا حتی اگر پروژه نات‌کوین هزار تومان هم سود برای کاربران داشته باشد، پس از آن به راحتی به بازی‌های اینچنینی که ممکن است کلاهبرداری باشند اعتماد کرده و دارایی خود را از دست خواهند داد. همان‌طور که الآن با اینکه هنوز نات‌کوین نقد نشده در شبکه‌های اجتماعی مختلف پروژه‌های شبیه به آن معرفی می‌شود. در ادامه چند تبلیغ پروژه‌های بی‌نام و نشان را می‌بینیم که همگی با نات‌کوین مقایسه شده‌اند.

واکنش‌های متفاوت به Notcoin در شبکه‌های اجتماعی

پروژه نات‌کوین بیشتر در کشورهای ایران، روسیه و اوکراین شناخته شده و کاربران آن بیشتر در این سه کشور سکونت دارند. این اتفاق هم خودش جای بحث دارد. اگر در شبکه‌های اجتماعی درباره این پروژه جست‌وجو کنیم با حقایق عجیبی روبه‌رو خواهیم شد. با جست‌وجوی Notcoin  در صفحات انگلیسی به جایی نمی‌رسیم؛ حتی گوگل می‌پرسد که منظور شما Bitcoin است؟ اما در صفحات فارسی انواع و اقسام مطالب درباره این پروژه نوشته شده است.

بین شبکه‌های اجتماعی انگلیسی‌زبان ردیت اهمیت بالایی دارد، اما جامعه ردیت که معمولاً نظرات صریح خود را ابراز می کنند، در مورد این پروژه به طور غیرمعمولی ساکت بوده‌اند. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد کاربران جامعه توییتر نسبت به این بازی جدید هیجان‌زده هستند و به‌خصوص سادگی آن را می‌پسندند. کاربران به طور فعال تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند، بینش‌هایی ارائه می‌دهند و برای کسب درآمد سریع‌تر نکاتی مطرح می‌کنند. آنها با افتخار دستاوردهای خود را به اشتراک می‌گذارند و حتی برای بهبود تجربه بازی خود تیم تشکیل می‌دهند.

با این حال درصد بیشتری از مردم در جهان نسبت به ایران فکر می‌کنند که نات‌کوین پوچ است. در ایران هر کسی که تردیدی در این پروژه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده با واکنش‌های منفی دیگر کاربران روبه‌رو شده است. با اینکه این پروژه هنوز سودی برای کسی نداشته و خریدوفروش نمی‌شود، اما مریدان سینه‌سوخته بسیاری دارد. کاربران ایرانی نات‌کوین حتی در توییتر گفته‌اند عکس ماشین گرانی که قرار است با فروش نات‌کوین بخرند را به زودی به ‌اشتراک خواهند گذاشت!

مدیریت و توکنومیک نات‌کوین

اطلاعات موجود در اینترنت در مورد سازندگان Notcoin محدود است. بر اساس بیانیه‌ای از بنیاد TON، به نظر می‌رسد سازمان Open Builders مسئول این سکه‌میم احتمالی است. Open Builders سازمانی است که متعهد به تأمین مالی پروژه‌ها روی بلاکچین TON است. این سازمان با Tonstarter مرتبط است؛ پلتفرمی که سال گذشته با موفقیت ۱.۵ میلیون دلار سرمایه اولیه برای حمایت از پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین TON جمع‌آوری کرد.

در حال حاضر، عملکرد اصلی Notcoin به‌عنوان یک کوینمیم در یک بازی است و کاربرد دیگری ندارد. تیم پشت Notcoin هنوز اطلاعاتی در مورد توزیع توکن ارائه نداده است.

حقایقی که درباره نات‌کوین وجود دارد

    هزینه‌های انتقال و کارمزد نات‌کوین هنوز اعلام رسمی نشده و ۰.۱ توکن تون مربوط به تبدیل نات به NFT بوده است. ممکن است هزینه شبکه خیلی بیشتر باشد.

    این توکن فعلاً در هیچ پلتفرمی خریدوفروش نمی‌شود و اگر تشابه اسمی در پلتفرم‌های تبادل رمزارز می‌بینید این نکته را به‌ خاطر داشته باشید.

    حسب رسمی نات‌کوین در توییتر اعلام کرده بود که لیست شدن نات‌کوین همزمان با هاوینگ اتفاق خواهد افتاد ولی این تاریخ بدون هیچ دلیل شفافی به تعویق افتاد و به‌نظر می‌رسد باز هم یک بازی مارکتینگی بود که نات‌کوین از اخبار هاوینگ استفاده کرد.

    تلگرام قبل از ارز تون، حدود پنج سال پیش، یک توکن دیگر به نام «گرام» داشته که در دادگاهی مقابل SEC باخته و تا سه ماه پیش اصلاً وجود نداشت. جالب اینجاست که تلگرام همان موقع از پیش‌فروش این توکن پول بسیاری به دست آورد و در نهایت هیچ نصیب کاربرانش شد.

    طبق خبری که در کوین‌مارکت‌کپ منتشر شده، برخلاف باور عمومی که فکر می‌کنند واحد پول این پروژه تون است، در این خبر «گرام» معرفی شده و گفته شده که برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و تسویه پرداخت‌ها و در عین حال اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه گرام طراحی شده است. این خبر تأیید نشده، اما ممکن است تلگرام بخواهد از طریق نات، توکن شکست‌خورده خود را دوباره مردمی کند زیرا گرام نیز دوباره حدود سه ماه است که در مارکت‌کپ لیست شده و نکته قابل توجه درباره گرام این است که لوگوی آن با نات‌کوین یکی است.

عرضه نات‌کوین برای تون خطرناک خواهد بود

برای آشنایی بیشتر با حقایق پروژه نات‌کوین سراغ طاها تهرانی، پژوهشگر و مدرس حوزه بلاکچین و رمزارز رفتیم.

تهرانی با اشاره به عرضه نات‌کوین و شلوغی شبکه تون مطرح کرد: «مردم معمولاً سودای درآمد بالا و به‌اصطلاح یک‌شبه پولدار شدن را دارند و وقتی چیزی رایگان داده می‌شود نسبت به آن مشتاق‌تر هم می‌شوند. نات‌کوین ابتدا صرفاً یک بازی بود که خود تون‌کوین هم خیلی در این بازی دخیل نبود. وقتی شبکه تون دید که این بازی هر روز محبوب‌تر می‌شود، به آن پروبال داد. وقتی این اتفاق می‌افتد تعداد زیادی کوین دست افراد زیادی است که از هیچ به یک عددی رسیده‌اند.»

وی در ادامه گفت: «این موضوع یک مارکت‌کپ و عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند و چون کوین‌ها در هر عددی دست عموم مردم هستند، در نتیجه عرضه زیاد خواهد شد. این عرضه زیاد باعث شلوغ شدن شبکه می‌شود. اگر ارز سوخت شبکه تون باشد، این موضوع به نفع تون خواهد شد زیرا افراد برای جابه‌جایی نات باید تون بخرند ولی در کل این عرضه بالا باعث شلوغی شبکه تون خواهد شد که شبکه نوپایی است. اگر شبکه نتواند این حجم تراکنش را مدیریت کند، طبیعتاً دچار یک فروپاشی خواهد شد که ممکن است این شبکه را تا مدت‌ها درگیر کند.»

او در ادامه گفت: «با نگاهی به کوین‌مارکت‌کپ می‌بینیم که هنوز اطلاعاتی شفافی از نات‌کوین وجود ندارد. تنها اطلاعات داده‌شده این است که حدود ۱۰۲ میلیارد کوین وجود دارد که تعداد زیادی است و وقتی این مقدار کوین عرضه شود بیشتر مردم فروشنده هستند و کسی هم باید باشد که خریدار باشد. مسئله اینجاست که باید دلیلی وجود داشته باشد که خریداری هم در بازار ببینیم. اما چطور می‌شود برای کوینی پول پرداخت کرد که به‌راحتی از ماینینگ و استیکینگ به دست می‌آید؟ همچنین هیچ نقشه راه و وایت‌پیپری ندارد. احتمالاً شروع خریدوفروش نات‌کوین با یک ریزش سنگین همراه باشد.»

تهرانی درباره درآمد تیم نات‌کوین اظهار داشت: «اگر پروژه نات‌کوین و حتی خود تون میلیون‌ها دلار درآمد از این طریق کسب نکرده باشند، این پروژه را ادامه نخواهند داد و سودی نیز به دارندگان نخواهند رساند و هر لحظه ممکن است پروژه بی‌سروصدا کنار گذاشته شود.»

این پژوهشگر و مدرس حوزه بلاکچین و رمزارز با اشاره به فرآیند خریدوفروش نات پس از لیست شدن مطرح کرد: «مطمئناً در صورت لیست شدن در صرافی‌ها و باز شدن خریدوفروش این توکن، فرآیند فروش نیز خیلی راحت و بی‌هزینه نخواهد بود. در شبکه برای انتقال باید حتماً تون پرداخت کنند که مقدار آن هنوز مشخص نیست. همچنین محدودیت‌های برداشت و واریز هم اعمال خواهد شد زیرا سازندگان هم حتماً به شلوغی شبکه فکر کرده‌اند چون ممکن است تأثیر منفی بر شبکه و ارز تون داشته باشد. همه این موارد به سیاست‌های خود پروژه برمی‌گردد.»

تهرانی در جواب سؤال مقایسه نات‌کوین با شیبا و دوج گفت: «در صورت عرضه و لیست نات‌کوین بعید به ‌نظر می‌رسد این پروژه رشد آنچنانی در سال اول داشته باشد؛ مگر اینکه بولران اتفاق افتد و به سبب آن پیشرفتی کند. هر شبکه معمولاً میم‌کوین مخصوص به خود را دارد. دوج‌کوین میم‌کوین شبکه بیت‌کوین و شیبا میم‌کوین شبکه اتریوم است. تون نیز نمی‌خواهد از این قاعده جدا باشد و در آینده به این موضوع پروبال خواهد داد.»

او در این‌باره ادامه داد: «من به‌شخصه خیلی سمت این موارد مانند میم‌کوین نمی‌روم حتی اگر بدانم پول زیادی از این طریق به دست می‎‌آورم. همیشه سعی می‌کنم از مسیر درست پیش بروم که مسیرم ادامه‌دار شود. مسیرهای اینچنینی معمولاً یک روز خوب و یک روز بد هستند. پروژه‌هایی مانند نات‌کوین بیشتر سوخت بازار و بیت‌کوین می‌شوند تا پول‌های هنگفت وارد پروژه و نقد شود.»

و در آخر توصیه این است که اگر بهایی قرار است برای هر پروژه‌ای پرداخت کنید لطفا نسبت به دارایی خود حساس و دلسوز باشید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.