خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۳۴۷

ارزش بیت‌کوین را چه چیزی تعیین می‌کند؟

ارزش بیت‌کوین را چه چیزی تعیین می‌کند؟

بیت کوین یک ارز دیجیتالی است که خیلی از افراد در آن سرمایه گذاری کردند که این سرمایه گذاری برای بعضی سود آور و برای بعضی سرتاسر ضرر بود. در ابتدا باید مهارت‌های بیت‌کوین را بیاموزیم تا بتوانیم در آن موفق شویم و به درامد دلاری برسیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، ساده‌ترین و درعین‌حال جامع‌ترین تعریفی که می‌توان برای سؤال «بیت کوین چیست» ارائه داد، شاید عنوان همان مقاله‌ای باشد که «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) در سال ۲۰۰۸ برای معرفی بیت کوین منتشر کرد: سیستم پول الکترونیک همتابه‌همتا.

بر‌اساس این تعریف، اول اینکه بیت کوین پول است؛ یعنی کارکرد همان پولی را دارد که همه ما می‌شناسیم و هرروز و هر‌ساعت با آن سروکار داریم. دوم اینکه این پول الکترونیک است؛ یعنی حالت فیزیکی ندارد؛ بلکه به‌طورکامل دیجیتال است و نقل‌وانتقال آن هم در بستر دیجیتال اتفاق می‌افتد. سوم اینکه بیت کوین همتابه‌همتا است؛ یعنی واسطه یا نهاد مرکزی مانند بانک در بیت کوین وجود ندارد؛ بلکه انتقال آن به‌صورت کاملاً مستقیم از فردی به‌ فرد دیگر انجام می‌شود.

پشتوانه بیت کوین چیست؟

حالا که تا حدی نه چندان عمقی می‌دانید بیت کوین چیست، بهتر است به بررسی پشتوانه بیت کوین بپردازیم. یکی از خصوصیات مهم پول های فیات (همان ریال، دلار، یورو و…)، پشتوانه‌ای است که این ارزها دارند؛ این پشتوانه توسط دولت هر کشور تعیین شده و می‌تواند مواردی مانند طلا، نفت، گاز یا اوراق مالی دولت باشد.

​به عبارت ساده، پشتوانه ارز رایج هر کشور، قدرت اقتصادی آن کشور است. همان‌طور که گفته شد، بیت کوین نه توسط دولتی به وجود آمده و نه توسط دولتی کنترل می‌شود. همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، بیت کوین نوعی پول دیجیتالی است که وجود فیزیکی ندارد و تمام ماهیت آن را کدهای کامپیوتری تشکیل می‌دهند؛ پس پشتوانه‌ی بیت کوین چیست؟ چگونه اعتبار پیدا می‌کند؟ در پاسخ باید گفت، آنچه که به اولین رمزارز دنیا اعتبار می‌بخشد، استقبال مردم از تکنولوژی آن، به رسمیت شناختن آن و استفاده از آن برای اهداف مختلف است.

مخترع و خالق بیت کوین کیست؟

در سال ۲۰۰۸، شخص یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، با انتشار یک مقاله به نام “وایت‌پیپر”، ایده‌ی بیت کوین را مطرح کرد. این گروه هویت خود را هنوز هم پس از ۱۴ سال ناشناس نگاه می‌دارد، و ما همچنان در تاریخ واقعی این افراد یا انفرادی که بیت کوین را توسعه داده‌اند، مطلع نیستیم.

ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۱۰ تصمیم به ترک مشارکت خود در پروژه بیت کوین گرفت و به یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین اعلام کرد که قصد دارد بر روی پروژه‌های دیگری تمرکز کند.

تقریباً از اوایل سال ۲۰۱۳، با تشهد افزایش شناخت افراد نسبت به این رمزارز ، تعیین هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو به یک موضوع مورد توجه قرار گرفت. در این سال‌ها، مقالات و نظریات مختلفی منتشر شد و اشخاص مختلفی، از جمله پاول لرو، نیک زابو و کریگ رایت، به عنوان احتمالی برای هویت واقعی ساتوشی معرفی شدند. اما تا به امروز، هویت واقعی این شخص یا افراد هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده و تمامی این ادعاها و فرضیه‌ها همچنان بی‌پایان هستند.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۹، کریگ رایت که بنیان‌گذار یکی از شاخه‌های آن به نام “بیت کوین اس‌وی” است، ادعا کرد که خود ساتوشی ناکاموتو هست. این ادعا به دادگاه‌های آمریکا کشیده شد و بعد از یک سال گرد و خاک و جنجال‌های فراوان، مشخص شد که ادعای او دروغی بوده است. بنابراین، امروزه برای قبول هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، باید کلید خصوصی کیف پولی که از سال ۲۰۰۹ متعلق به ساتوشی است و طی این سال‌ها تراکنشی انجام نداده، در دست فردی باشد و توانایی انجام تراکنش‌ها از آن آدرس‌ها

هدف بیت کوین چیست؟

نیاز پدر اختراع است. زندگی انسان نشان می‌دهد که هر وقت نیاز به ابزاری داشته و یا باید سیستم و نظامی بهبود پیدا می‌کرده، سریعاً از ترفندی جدید استفاده کرده است. زندگی انسان همیشه با ایده‌های جدید، ابزارهای مدرن‌تر و راحتی بیشتر گره خورده است. هدف از بیت کوین نیز دقیقاً بهبود شرایط گذشته خاکم بر نظام پولی و بانکی جهان است. بیایید چالش‌های نظام پولی و بانکی قبل از آن که هنوز هم برخی از آنها وجود دارد را بررسی کنیم:

نظام مالی کشورها و جامعه بین‌المللی ثبات چندانی نداشته و دائماً شاهد معرفی قوانین جدید در آن هستیم.

بانک‌ها به‌عنوان سرمایه‌دار وظیفه مدیریت و کنترل پول‌های کاربران را به عهده دارند.

برای یک تراکنش ساده ساعت‌ها و شاید روزها زمان لازم بود. همه‌چیز در نهایت در سود بانک‌ها و بانک داران خلاصه می‌شد.

دولت‌ها تصمیم گیرنده اصلی درباره پول مردم بودند. قبل از اینکه کاربران اقدامی نمایند، حساب‌های آنها از پرداخت مالیات و جرائم مالی مختلف خالی می‌شد.

خدمات مالی در برخی از کشورها بسیار ضعیف بود. تورم مانند ویروسی تمام دارایی‌های نقدی کاربران را می‌بلعید.

آیا با این وجود نیاز به تغییر و تحولی بزرگ این بار به نفع مردم در نظام بانکی احساس نمی‌شود؟ هدف از بیت کوین را می‌توان برطرف کردن همه این چالش‌ها و مشکلات دانست. جدای از اینکه آن  چقدر در رسیدن به این اهداف موفق بوده است، اهداف بیت کوین را می‌توان در موارد زیر بیان کرد:

یکی از اهداف اصلی آن خارج شدن دادوستدهای مالی کاربران از زیر نظر دولت‌ها و سرمایه‌داران است.

افزایش سرعت تراکنش‌های مالی در سطح بین‌المللی

عدم نیاز به وجود واسطه‌ها یا به اصطلاح طرف سوم در دادوستد‌ها که امروزه در اختیار بانک‌ها و مؤسسات مالی است.

کمتر کردن هزینه تراکنش‌های مالی

بالا بردن شفافیت‌های مالی در تراکنش‌ها

بالا بردن امنیت دادوستدهای مالی

منبع: اقتصاد100

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.