خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۰۴۴۹

رامین صدیقی در گفتگو با «تجارت‌نیوز»:

ما از ۲۰۰ سال پیش شاهد تاثیر فناوری در موسیقی هستیم

ما از 200 سال پیش شاهد تاثیر فناوری در موسیقی هستیم

موسیقی همواره برای انتقال و ضبط و ثبت به فناوری نیاز دارد. فناوری که در هر دوره متحول شده و نخستین بار در طراحی سازها به کار رفته است. اگر قدم نخست موسیقی را یک ساز بدانیم، در این قدم فناوری خود را به نمایش میگذارد و در قدم‌های بعدی که در استودیوها نیز بیشتر رخ میدهد، فناوری وجه جدیدتری از توانمندی خود را نشان میدهد. این روند حالا به هوش مصنوعی رسیده و فراز و فرودهای خلاقانه‌ای را تجربه میکند.

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت‌نیوز، ورود هوش مصنوعی به حوزه موسیقی، اگرچه دسترسی‌های قابل توجهی به تنظیم‌کننده‌ها و اهنگساز‌ها داده است و مسیر افزایش کیفیت صدا و ساخت صدا‌های خلاقانه را نیز همواتر کرده، اما این ابزار جدید باعث چالش‌هایی نیز شده است. چالش‌هایی از جنس فریب صدا و ارائه موسیقی‌هایی که روح خواننده هم از آن با خبر نیست. مشخصاً بانی بد، رپر اروپایی، چندی پیش اعلام کرد که آهنگ مشترک او با جاستین بیبر تقلبی است و توسط هوش مصنوعی FlowGPT ساخته شده است. این اتفاق باعث شد نگرانی‌ها از بابت اثر مخرب هوش مصنوعی در حوزه موسیقی افزایش یابد.

هوش مصنوعی منفی در حوزه موسیقی

این فناوری‌ها انواع نگرانی‌ها را ایجاد می‌کنند. اگر یک هوش مصنوعی بتواند فوراً یک "آهنگ چارلی پوث" بسازد، این برای خود چارلی پوث یا همه نوازندگان مشتاق دیگری که می‌ترسند جایگزین شوند چه معنایی دارد؟ آیا شرکت‌های هوش مصنوعی باید اجازه داشته باشند که مدل‌های زبان بزرگ خود را بدون اجازه سازندگان خود روی آهنگ‌ها آموزش دهند؟ هوش مصنوعی در حال حاضر برای احضار صدای مردگان مورد استفاده قرار می‌گیرد: برای مثال، یک فیلم بیوگرافی جدید ادیت پیاف، شامل نسخه‌ای از صدای او که توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، اگر بتوان هر صدایی را در طول تاریخ دوباره زنده کرد، درک ما از حافظه و میراث چگونه تغییر خواهد کرد؟ ماه گذشته، «ادوارد نیوتن رکس»، معاون صدا در شرکت هوش مصنوعی Stability AI، از این شرکت استعفا داد و گفت که می‌ترسد در بیکار کردن نوازندگان نقش داشته باشد. او در نامه‌ای عمومی نوشت: «شرکت‌هایی که میلیارد‌ها دلار ارزش دارند، بدون اجازه، مدل‌های هوش مصنوعی مولد را بر روی آثار سازندگان آموزش می‌دهند، که سپس برای ایجاد محتوای جدیدی که در بسیاری از موارد می‌تواند با آثار اصلی رقابت کند، استفاده می‌شود. »

اگرچه حسن‌های این ابزار تکنولوژیک تاکنون بیشتر از مضرات آن برای موسیقی بوده است. 

کدام ابزار‌های هوش مصنوعی به موسیقی کمک می‌کنند؟ 

به گزارش مجله تایم، اپلیکیشن هوش مصنوعی Endel بر اساس ترجیحات افراد و داده‌های بیومتریک، موسیقی سفارشی‌شده و دائماً در حال تغییر را برای تمرکز، استراحت یا خواب ایجاد می‌کند. 

سایر ابزار‌های هوش مصنوعی کل ضبط‌ها را بر اساس پیام‌های متنی ایجاد می‌کنند. یک ابزار جدید یوتیوب که توسط مدل زبان بزرگ Google DeepMind طراحی شده است، به کاربران اجازه می‌دهد چیزی مانند «تصنیفی درباره نحوه جذب مخالف‌ها، آکوستیک خوش‌بینانه» تایپ کنند، و قطعه آهنگ آن توسط یک Charlie Puth-soundalike فوراً تولید می‌شود. در نهایت می‌توان از Amper Music، AIVA، Soundful، Soundraw، Boomy، به عنوان تعدادی از ابزار‌های هوش مصنوعی در حوزه موسیقی نام برد. در ایران نیز نشانه‌های کوچکی از بروز و ظهور هوش مصنوعی در موسیقی می‌بینیم اما آنچه در جریان روز جهانی موسیقی در پیوند با هوش مصنوعی جاری است، با آنچه در ایران در حال آزمون و خطاست، بسیار متفاوت است. 

کارشناسان چه می‌گویند؟ 

رامین صدیقی، مؤسس نشر موسیقی هرمس، درباره تأثیر فناوری بر کار موسیقی به «تجارت‌نیوز» گفت:

فناوری در هر کار خلاقانه‌ای حضور و تأثیر داشته است. ما از 200 سال پیش شاهد تأثیر فناوری در موسیقی هستیم. فناوری همیشه در حوزه موسیقی مؤثر است. در نتیجه فناوری و علم با موسیقی پیوند دارند. ساخت ساز به طور کلی یک فناوری است. سیم ساز زمانی با مو اسب درست می‌شد اما الان چقدر متحول شده و صدا‌های جدید شکل گرفته است. الان ورود هوش مصنوعی در موسیقی بد نیست، مسأله اینجاست که چطور از آن استفاده می‌شود. فقدان هوش مصنوعی در موسیقی نیز باعث بدتر یا بهتر شدن نمی‌شود. هوش مصنوعی کمک دست موسیقی است اما فقدان آن باعث کنار رفتن موسیقی نمی‌شود.

وی درباره نقاط مؤثر فناوری در موسیقی بیان کرد: «فناوری در حوزه ضبط موسیقی خیلی مؤثر است. فقط هم در استودیو مطرح نیست.  امکاناتی که برای ضبط استفاده می‌شود، بخشی از وسائل سخت‌افزاری است. در بخش نرم‌افزاری هم تصور کنید که توانایی شما در تدوین موسیقی چقدر افزایش پیدا کرده است. در گذشته آنچه ضبط می‌کردید روی نوار ضبط می‌شد اما الان با نرم‌افزار ضبط می‌کنید و به راحتی تغییرات مدنظر را ایجاد می‌کنید. ابزار‌های نرم‌افزاری سرعت‌رسان کار موسیقی هستند.»

صدیقی در رابطه با آینده هوش مصنوعی در حوزه موسیقی گفت: «الان خیلی زود است درباره آینده هوش مصنوعی در موسیقی صحبت کرد. این ابزارا‌ها به کیفیت تولید کمک می‌کنند اما اگر ابزار به تنهایی قرار باشد موسیقی بسازد اصلاً آینده قابل لمسی برایش مشخص نیست. شما الان با هوش مصنوعی می‌توانید سفارش ترانه هم بدهید اما اصلاً ذوق انسانی در آن وجود ندارد. هوش مصنوعی موسیقی سفارشی هم می‌سازد و قطعاً هم افزایش پیدا می‌کند، اما یک سری انگیزه‌ها و خلاقیت‌ها گم می‌شود. جایی که شما ابزار را به جای خلاقیت می‌گذارید، نتیجه خوبی نمی‌دهد.»

 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.