کد مطلب: ۹۳۷۹۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم فعالیت های معدنی شهرداری مرودشت در حریم درجه ۲ تخت جمشید / تلاش ها برای توقف تخریب کوه رحمت ادامه دارد

تداوم فعالیت های معدنی شهرداری مرودشت در حریم درجه 2 تخت جمشید / تلاش ها برای توقف تخریب کوه رحمت ادامه دارد

تخت جمشید این روزها در صدر اخبار رسانه‌هاست؛ خبرهایی که هیچ‌کدام مثبت نیستند و دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده‌اند. پس از نگرانی‌ها در مورد فرونشست زمین در اطراف این سازه تاریخی و دیگر آثار هخامنشی منطقه و نفوذ رطوبت و رشد گلسنگ در این آثار، حالا چند روزی است نوبت به فعالیت غیرقانونی معدن سنگ در حریم درجه 2 تخت جمشید رسیده. پیگیری‌های «تجارت‌نیوز» نشان می‌دهد فعالیت این معدن همچنان ادامه دارد و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با همراهی نیروی انتظامی در تلاش برای متوقف کردن آن است.

به گزارش تجارت نیوز،

تابستان رو به پایان بود که انتشار خبری درباره ازسرگیری فعالیت یک معدن سنگ‌شکن در کوه رحمت مروشت، دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرد. با وجود اینکه در روزهای گذشته سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس و همچنین پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تاکید کرده بودند فعالیت این معدن مجوز قانونی ندارد و با حکم قضایی متوقف شده است، روز گذشته پایگاه خبری صدای میراث از ادامه فرایند معدن‌کاوی در آن منطقه خبر داد. حالا پیگیری‌های تجارت‌نیوز از اداره‌ کل میراث فرهنگی مرودشت و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نشان می‌دهد آنها به دنبال دستور دادستانی برای توقف فعالیت معدن سنگ‌شکن مرودشت هستند. ضمن اینکه مسئولان مربوطه از صبح امروز، همراه با ماموران نیروی انتظامی در محل حضور دارند و برای توقف فعالیت معدن تلاش می‌کنند.

تخریب کوه رحمت تخت جمشید
تداوم فعالیت معدنی شهرداری مرودشت در کوه رحمت- واقع در حریم درجه 2 تخت جمشید/ عکس: ایلنا

چرا کوه رحمت اهمیت دارد؟

کوه رحمت که در طول تاریخ به اسامی مهر و چمگان نیز معروف بوده است، در زمان هخامنشیان مقدس محسوب می‌شد. این کوه در  شمال شرق مرودشت و 160 کیلومتری شیراز قرار دارد و در حریم درجه 2 تخت جمشید واقع شده است؛ به همین دلیل فعالیت‌های بدون مجوز معدنی در آن ممکن نیست. 

افزون بر این، کوه رحمت در منطقه‌ای مهم قرار دارد که به‌درستی کاوش نشده است اما باستان‌شناسان معتقدند احتمالاً مملو از آثار تاریخی متعلق به دوران هخامنشیان، ساسانیان و همچنین عشایری باشد. در کاوش‌های ابتدایی در این منطقه نیز آثار مختلفی متعلق به دوره‌های هخامنشی تا اسلامی به دست آمده است که همگی دارای ارزش تاریخی هستند. به همین دلایل و همچنین واقع شدن آثار مهم دیگری چون نقش رستم و شهر استخر در دامنه این کوه، پرونده آن در نوبت ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار دارد. 

فعالیت معدنی در حریم درجه 2 تخت جمشید!

با وجود این حد از اهمیت تاریخی، از میانه‌های سال 1375 فعالیت معدن‌ سنگ‌شکن در این منطقه آغاز و به شکل‌گیری یک روند پرپیچ‌وخم قضایی منجر شد. میراث فرهنگی فارس پس از بارها شکایت در سال ۱۳۹۴ توانست حکم توقف فعالیت آن را دریافت کند؛ حال آنکه این حکم مانع ازسرگیری فعالیت دوباره آن در هفته‌های اخیر نشده است.

چنان‌که مسئولان میراث فرهنگی استان ادعا می‌کنند، فعالیت این معدن در سال 1395 متوقف شده است اما مالکان آن در دو هفته اخیر، بار دیگر روند تراشیدن پیکر کوه رحمت را بدون دریافت مجوز قانونی آغاز کرده‌اند. 

معدن سنگ‌شکن متخلف متعلق به کیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این معدن متعلق به نهادی است که روی کاغذ باید برای منافع شهر و مردمانش، حافظ میراث فرهنگی منطقه باشد: شهرداری مرودشت.  

آن‌گونه که ایلنا گزارش داده، فعالیت معدنی شهرداری مرودشت تاکنون ۶۵ هکتار از حریم درجه دو تخت جمشید را تخریب کرده است. ظاهراً هدف از برداشت‌های معدنی از کوه رحمت نیز زیرسازی خیابان‌های مرودشت و آسفالت خیابان‌ها بوده است. 

این در حالی است که علی اسدی، استاد دانشگاه و سرپرست کاوش‌های آبراهه‌های تخت جمشید، پیش از این به ایرنا گفته بود، آسیبی که معادن سنگی به منظره‌های طبیعی می‌زنند بازگشت‌‌ناپذیرترین آسیب‌ها به شمار می‌رود. به گفته او، کوه رحمت در توریستی‌ترین محور باستانی ایران قرار دارد و علاوه بر اتفاق اخیر، خطرات صنعتی و معدنی دیگری نیز آن را تهدید می‌کند؛ بر همین اساس باید با نگاه کلان مدیریتی در استان، مانع از چنین اقداماتی شد. 

به گزارش تجارت‌نیوز، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید امیدوار است فعالیت معدن سنگ‌شکن متعلق به شهرداری مرودشت واقع در کوه رحمت تا بعدازظهر امروز متوقف شود؛ اما حتی در صورت تحقق این موضوع، خطرهایی که تخت جمشید را تهدید می‌کند رفع نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.