کد مطلب: ۸۹۳۹۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در بخش بانکی افغانستان چه می‌گذرد؟/ از افزایش ۱۹ درصدی ارزش افغانی تا سوزاندن اسکناس‌های قدیمی

در بخش بانکی افغانستان چه می‌گذرد؟/ از افزایش 19 درصدی ارزش افغانی تا سوزاندن اسکناس‌های قدیمی

در کنفرانس مطبوعاتی بانک افغانستان اعلام شد که ارزش افغانی در برابر دلار 19.3 درصد افزایش یافته است.

 

به گزارش تجارت‌نیوز، شهرزاد زمانی- بانک افغانستان اخیرا کنفرانسی مطبوعاتی مربوط به انتشار اولین دستاوردهای شش‌ماهه خود برای سال مالی 1402 را ترتیب داد. این دستاوردها، به عنوان یک گزارش خلاصه تهیه شد که داده‌ها و آمار شش‌ماهه اول 1400 و 1401 را با هم مقایسه می‌کند و بیانگر بهبود در همه شاخص‌ها بوده است.

در ابتدا هدایت‌الله بدری، سرپرست «د افغانستان بانک»، در سخنان خود از رسانه‌ها به دلیل مشارکت فعال و همکاری آن‌ها در انتشار اطلاعات دقیق طی دو سال گذشته، قدردانی کرد. وی افزود: «داده‌های موجود در گزارش عملکرد سیاست‌های پولی و بانکی، بهبود قابل ‌توجهی را نشان می‌دهد که توسط رسانه‌ها به اطلاع مردم می‌رسد.»

بدری، افزایش ارزش افغانی در برابر سایر ارزها، کاهش تورم به سطح مطلوب، بهبود عملکرد سکتور بانکی، ارتقای بانکداری اسلامی، توسعه سیستم‌های پرداخت و فناوری اطلاعات، چاپ اسکناس‌های جدید افغانی و تزریق آن‌ها در بازار و جمع‌آوری و سوزاندن اسکناس‌های قدیمی را به عنوان دستاوردهای کلیدی «د افغانستان بانک» عنوان کرد.

ارزش افغانی افزایش یافت

در بخشی دیگر از این کنفرانس، احمد جواد سداد، رئیس عمومی اداره سیاست پولی، ضمن ارائه دیدگاه‌هایی در مورد رویکردهای افزایش ارزش افغانی در برابر سایر ارزها، تاکید کرد که در شش ماه اول 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل، ارزش افغانی در برابر سایر ارزهای خارجی 9.74 درصد افزایش یافته است. وی گفت: «خوشبختانه افغانی در مقایسه با ارز بسیاری از کشورهای منطقه و سایر ذی‌نفعان افغانستان ثبات بیشتری دارد.» وی همچنین توضیح داد که داده‌های دو روز قبل نشان‌دهنده اطلاعات قابل‌توجهی‌ست در مورد اینکه ارزش افغانی در برابر دلار 19.3 درصد افزایش یافته است.

در جریان این کنفرانس، مدیرکل نظارت مالی غیربانکی احمد ظاهر نصیرزی در مورد مکانیزه کردن فعالیت‌های معامله‌گران ارز (FXD) و ارائه‌دهندگان خدمات پولی (MSPs) توضیحاتی ارائه کرد: «برای بهبود و پاسخگویی بهتر این بخش، شرایط و ضوابط جدید و تغییرات در چارچوب قانونی آن‌ها، در نظر گرفته شده است. بر اساس این تصمیم تمامی مجوزهای انفرادی در کل کشور باطل شده و تاکنون 1076 مجوز شرکت صادر شده است. همچنین شرکت‌های صاحب جواز مذکور حدود 389 شعبه در سراسر کشور تاسیس کرده‌اند. از این پس معامله‌گران ارز و ارائه‌دهندگان خدمات پولی، به عنوان مؤسسات مالی غیربانکی با داشتن سامانه الکترونیکی و با رعایت کردن استانداردهای ملی و بین‌المللی، فعالیت خود را انجام خواهند داد.»

در پایان، احسان‌الله منصور، معاون ریاست نظارت بر بانکداری، در مورد ثبات و سلامت سکتور بانکی توضیحاتی ارائه کرد. وی افزود: «مدیریت بانک، جلسات فنی متعددی را با ذی‌نفعان داخلی و خارجی برای تقویت بخش بانکی، برگزار کرده است. مذاکره موثر برای رفع محدودیت‌ها و ارائه تسهیلات لازم به مردم، صدور بخشنامه موثر به بانک‌ها و نظارت‌های مکرر بر عملکرد بخش بانکی منجر به کاهش تدریجی محدودیت سپرده‌ها شد. شایان ذکر است که این پایان کار نیست و د افغانستان بانک می‌کوشد تا وضعیت بانک‌ها را احیا کند و بخش بانکی کشور را به عنوان بخش موفق و سازگار با بهترین شیوه‌های بین المللی تبدیل کند.»

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شماهاچهلوپنج ساله که افغانها رو مهمان کردید لااقل برید ازشون بپرسید که راهکارها برا افزایش ارزش پول ملیشون چه بوده واونو به کار ببرید تا از این فلاکت وعقب ماندگی نجات پیدا کنید

  • قاسم

    میشه تشریف بیارید ایران وبانکهای مارو هم سروسامان بدین